بیوگرافی:
احسان توسلی، فارغ التحصیل معماری دانشگاه تهران که با تحقق ایده های گروه، موضوعات متنوع معماری در مکان های مختلف طراحی اجرا گردید. از نظر شرکت معماری احسان توسلی (شرکت ازنو) هنر طراحی به عنوان چالشی چند جانبه ریشه در موضوعات مختلف فردی، اجتماعی، فرهنگی، جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، روانشناسی و … دارد، علاوه بر مبانی نظری قوی و درک صحیح از هنر، وابسته به شهود و ارتباط حسی هنرمند با موضوع می باشد که نهایتاً با بروز خلاقیت در قالب یک اثر هنری نمود می یابد. معماری و معماری داخلی نیز به عنوان هنر طراحی فضا از این قاعده مستثنی نبوده و با توجه به ذات کاربردی بودن این هنر، اثر خلق شده بیش از سایر هنرها در گرو برهم کنش شناخت (عقلانیت) و شهود (احساس) هنرمند می باشد. گرچه در فرآیند طراحی معماری، نسبت ایده های شناختی و شهودی هر پروژه بسته به موضوع آن متغیر می باشد، لیکن با نادیده گرفتن هریک کیفیت اثر مخدوش شده و بنا نمی تواند به غایت کمال خود دست یابد.
سوابق اجرایی
ساختمان مسکونی پلاک 1
نمایشگاه اتومبیل کارما نیاوران
فروشگاه پرده سرای بری لایف
طراحی داخلی پست بانک، تهران
بانک خیابان آزادی
3 طرح برگزیده
پروژه : آپارتمان مسکونی پلاک 1
اولین معضل در حجم ساختمان، شکل کلی بنا بود که با شکست فرم در جبهه ی جنوبی، به دو بخش مجزا تقسیم شده بود و به دلیل شمالی بودن ملک، نفوذ نور به بنا از سه جهت امکان پذیر نبوده و عرض نورگیر در وجه جنوبی نیز محدود بود. بدین ترتیب ایده های فرمی و عملکردی با دو موضوع افزایش عمق نور به داخل فضا و اتصال دو قسمت مجزا به یکدیگر، شکل گرفتند.
توضیحات دیوارهای متحرک: از دیگر ایده های موثر در طراحی فضا، حل عملکردهای پلانی و نیاز به فضای پذیرایی بزرگ در برخی از مواقع سال بود. در جانمایی پلان، نورگیری اتاق خواب، آشپزخانه و پذیرایی از طریق جبهه ی جنوبی و تراس در نظر گرفته شده، تامین شده بود و لیکن عرض کم جبهه ی نورگیر، امکان نورگیری اتاق خواب دوم را میسر نمی ساخت. در بخش شومینه، طبقه ی دوبلکس که متعلق به شخص کارفرما بود، به دو طبقه ی عمومی (طبقه ی سوم) و خصوصی (طبقه ی چهارم) تقسیم شد. در طبقه ی سوم با جانمایی شومینه ی سرتاسری که امتداد آن از طریق وید ایجاد شده در طبقه ی چهارم نیز نمود یافته است، دو بخش نشمین و پذیرایی تعریف گردید
در بخش قسمت ورودی ساختمان، باریکه ای از پلان با عرض بسیار کم به کوچه پیشروی نموده بود که به کمک تک درخت کاشته شده، جوی آب طولی و سکوی پیر نشین طراحی شده، القای حال و هوای محله های ایرانی مد نظر قرار گرفت. المان های افقی بالای در نیز علاوه بر اینکه محلی برای رشد درخت تاک موجود در سایت بود، به ورودی ساختمان نیز تاکید می نماید. درِ ورودی ساختمان، یکی از عناصر زیبا و هویت بخش بناست که در عین سادگی، پیچیدگی جالبی دارد.
پشت بام این ساختمان نه بصورت فضایی مهجور، بلکه در تعامل با واحد دوبلکس، چندین ویژگی شاخص را در خود گنجانده است. حوض شیشه ای که نور بسیار جذابی را پس از عبور از آب به داخل فضای وید وارد می نماید، علاوه بر زیبایی فضای بام، باعث نورگیری واحد دوبلکس از مرکز پلان می شود.
طراح: گروه طرح و ساخت ازنو (احسان توسلی، سونیا تاتاری)
همکاران طراحی: رعنا قمرصورت، نیلا شاه محمدی، مرضیه دهقان، زهرا جعفری
کارفرما: احسان ایزدی
اجرا: گروه طرح و ساخت ازنو
تاریخ شروع و اتمام پروژه: 1393-1391
زیربنا: 475 مترمربع
همکاران اجرایی: امیر حاجی قهرمانی فرد، آرش آقایی بدر
پروژه: نمایشگاه اتومبیل کارما نیاوران
آنچه در تفکرات کارفرما نسبت به این فضاها تاثیر گذار بود، طراحی فضایی با شخصیت خوانا و نسبتاً بی آلایش بود که بتواند ذهن مخاطب را از فضای نمایشگاهی به فضای فروشگاهی سوق دهد. بدین ترتیب در طراحی شعبه ی نیاوران کارما (اولین فروشگاه زنجیره ای خودرو در ایران)، استفاده از سیالیت فرم های ماشینی، مدرن بودن فضا به تناسب کاربری آن، ظرافت و شفافیت عناصر معماری، مقیاس مردمی برای اجتناب از تجملاتی بودن فضا، تفکیک فضای مشتری از محل خودرو به کمک کف سازی و استفاده از رنگ سازمانی شرکت از موارد مهم طراحی محسوب می شد. در ادامه باتوجه به برنامه ی فیزیکی طرح، کانترهای بخش فروش در سکانس اول میزبان مشتریان شد و اتاق های کارشناسان و سرپرست در کنار فضای پذیرایی، در عمق پلان قرار گرفتند. در انتهای فضا نیز دیواره ی معلقی طراحی شد که علاوه بر تعریف فضای نشیمن، عرصه ی عمومی را از فضای خدماتی و مسیر پلکان ها مجزا ساخته است. بالطبع بخش های مدیریتی نیز با توجه به ارتباط کمتر مشتریان با آن، در طبقه ی دوم جای گرفتند. هماهنگی طرح اتاق کارشناسان همکف و فضاهای مدیریتی طبقات بالا از طریق الگوی به کار رفته در دیواره ها که کمد و قفسه های فضا را نیز تامین می نمود، ایجاد شد.
الگوی شش ضلعی موجود در پشت کانتر نیز اشاره ای به شبکه ی فروش شرکت پرشین پارس دارد که قصد سرمایه گذاری در سایر حوزه ها را نیز داشته و از این الگوی کندویی نامحسوس در سایر مکان ها بهره خواهد برد.
طراح: گروه طرح و ساخت ازنو (احسان توسلی، سولماز تاتاری)
همکاران طراحی: ، نیلا شاه محمدی، رعنا قمرصورت، مرضیه دهقان، زهرا جعفری
کارفرما: شرکت پرشین پارس
زیربنا: ۳۵۰ مترمربع
اجرا: گروه طرح و ساخت ازنو
مسئول اجرایی: امیر حاجی قهرمانی فرد
تاریخ پروژه: 1395
پروژه: طراحی داخلی فروشگاه پرده سرای بری لایف
ایده ی اصلی طراحی، خلق فضایی موثر در جذب مشتری به داخل با استفاده از فضای عملکردی کمدها و قفسه های پرده به عنوان المان های زیبایی شناسی است که در ترکیب یکپارچه با سقف و کف، فضای تاثیرگذار عملکردی-فرمی را خلق نموده است. کانسپت عناصر عملکردی و هویت بخش الصاقی به دیوار، بازشدن پرده ها به منظور ورود نور به داخل است؛ نوری که این بار با نمایش محصولات متنوع پرده ها در فضا تجلی می یابد. البته در ادامه با حضور شیشه های خفته ی نورپردازی شده در کناره ی این قفسه ها، سعی در القای حس روشنایی حاصل از این بازشدگی شده است. یکی از المان های جذاب مغازه، کانتر فروشنده است که با قرارگرفتن لایه های شیشه ها با پلان های مختلف چرخشی در فرم را ایجاد نموده است. این شیشه ها پس از UV شدن به یکدیگر، سمباده زده شده و از حفره ی ایجاد شده در مرکز این کانتر به منظور تعبیه ی نور و ایجاد یک میز نور شیشه ای (به جهت نیاز کارفرما به نمایش بافت پرده در نور) استفاده شده است.
در طراحی سقف، هماهنگی طرح دیواره و سقف بمنظور انسجام فضا مد نظر قرار گرفته است. از همین روی، خطوط ساختاری قفسه های پرده در تقسیم بندی سقف نیز امتداد یافته و فضایی هماهنگ در کل مغازه ایجاد شده است. رنگ سیاه و سفید مصالح بکار رفته در پروژه MDF باعث خنثی بودن فضا از حیث رنگ شده که در ادامه موجبات جلوه نمودن رنگ و بافت پرده ها را فراهم می آورد.
طراح: طرح و ساخت ازنو (احسان توسلی، سولماز تاتاری)
موقعیت: تهران، مولوی
همکاران طراحی: نیلا شاه محمدی، رعنا قمرصورت، مرضیه دهقان، زهرا جعفری
کارفرما: حسین ایزدی، احسان ایزدی
اجرا: گروه ساخت ازنو
مسئول اجرایی: امیر حاجی قهرمانی فرد
ساخت دکور: مهدی زمانی فرد، هادی کوشکستانی
عکس: اشکان بهجو
تاریخ پروژه: 1394