a

Facebook

Twitter

کپی رایت 2018 پرسیاه طرح پردازان .
تمامی حقوق محفوظ است.

8:00 - 17:00

ساعات کاری : شنبه تا پنجشنبه

09101707037

تماس برای درخواست مشاوره

اینستاگرام

تلگرام

جستجو
فهرست
0 سبد خرید
  • محصولی در سبد خرید وجود ندارد.
0 سبد خرید
  • محصولی در سبد خرید وجود ندارد.
 

سـبک معماری نئوکلاسیک

خانه > برند های معماری  > سـبک معماری نئوکلاسیک

سـبک معماری نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک:

     جنبش نئوکلاسیک در سال ۱۷۶۰ به طور رسمی آغاز شد و مکتبی بر ضد مکاتبی همچون باروک و روکوکو بود.  در معماری روکوکو بی تقارنی، اهمیت به بخشندگی و آراستگی و در معماری نوکلاسیک تقارن و سادگی مورد توجه بودند.  معماری سبک نئوکلاسیک حدوداً از نیمه دوم قرن هجدهم تا نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی در اروپا رواج داشت، در سبک معماری نئوکلاسیسیسم در خالص‌ترین شکل از عصر کلاسیک، اصول ویتروویوسی و معمار ایتالیایی آندریا پالادیو الهام گرفته شده ‌است، این سبک هم در جزییاتش به عنوان واکنشی در برابر تزیینات سبک روکوکو و هم در فرمول معماریش به عنوان نتیجه سنتی‌سازی ویژگی‌های باروک پسین تجلی می‌یابد.

 امروزه معماری نئوکلاسیک در بناهای معاصر به عنوان معماری کلاسیک جدید شناخته می‌شود و اولین سبک معماری غربی در زمان سلطنت ناصرالدین شاه به سبب سفرهای مکرر وی به فرنگ در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی به عنوان نمادی از تجدد وارد ایران شد و معماری ایران را تحت تأثیر خود قرار داد، نئوکلاسیک، پوسته ای کلاسیک بر روی امکانات مدرن است.

سبک معماری نوکلاسیسیسم در خالص‌ترین شکل از عصر کلاسیک، اصول ویتروویوسی و معمار ایتالیایی آندریا پالادیو الهام گرفته شده ‌است.  سبک نئوکلاسیک هم در جزییاتش به عنوان واکنشی در برابر تزیینات سبک روکوکو و هم در فرمول معماریش به عنوان نتیجه سنتی‌سازی ویژگی‌های باروک پسین تجلی می‌یابد.  امروزه معماری نئوکلاسیک در بناهای معاصر به عنوان معماری کلاسیک جدید شناخته می‌شود.  اولین سبک معماری غربی در زمان سلطنت ناصرالدین شاه به سبب سفرهای مکرر وی به فرنگ در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی به عنوان نمادی از تجدد وارد ایران شد و معماری ایران را تحت تأثیر خود قرار داد.

موزه ملی مجارستان- بوداپست-نئوکلاسیک

از سبک‌‌‌های معماری، اصولاً بر استفاده از فُرم‌‌‌های باستانی کلاسیک، که هم در ساخت بناهای عمومی و هم در احداث خانه‌های اعیانی به کار گرفته می‌شد؛ بعضی ویژگی‌‌‌های این سبک تقلیدی از سبک احیاءِ کلاسیک است که از حدود ۱۷۷۰ تا ۱۸۳۰ رواج داشت؛ سایر ویژگی‌‌‌های آن تقلیدی از سبک احیاءِ یونانی است که از حدود ۱۸۳۰ تا ۱۸۵۰ متداول بود.

 مشخصه‌‌‌های ساختمان‌‌‌های سبک نئوکلاسیک عبارت است از: روکاری از سنگ بادبر صاف، طبقه زیرشیروانی، پیشانی پر تزئین، و جان‌پناه؛ نمای متقارن، با رواق ورودی چشمگیر در تمام عرض بنا، دارای ستون‌‌‌های کلاسیک قدی چوبی یا سنگی، یا ستون‌‌‌های چهارگوش (گاهی به صورت جفتی) و ستون‌‌‌ نماهای قدی، یا رواق ورودی به ارتفاع یک طبقه؛ خط بام بی‌تزئین؛ غالباً بام بغل سنتوری، چهاربر، یا دوشیب کمرشکن؛ طره‌ای متوسط در لبه بام یا لبه بام بسته؛ طارمی‌‌‌هایی که غالباً درست روی لبه بام واقع شده‌اند؛ غالباً با مجسمه تزئین شده‌است؛ اِفریزی پهن در زیر رخبام؛ پنجره‌های کشویی دوتکه، آرایش متقارن و دارای نعل‌‌‌درگاه؛ در خانه‌‌‌ها، معمولاً پنجره‌های کشویی دوتکه، شش ‌بر شش یا نُه ‌بر نُه؛ درگاهی در مرکز نمای ساختمان، پوشیده‌‌‌ شده با نعل ‌‌‌درگاهی پُر تزئین یا سنتوری شکسته؛ اطراف در را معمولاً عناصر تزئینی احاطه می‌‌‌کنند.

کلیسا ویلنیوس-سبک نئوکلاسیک

معماران نئوکلاسیک همچون کوینلن تری انگلیسی (یکی از مهم ترین نظریه پردازان سبک نئوکلاسیک) معتقدند که “نظم های کلاسیک الهاماتی آسمانی و مقدس هستند.” پس تغییر دادن آن ها صحیح نیست و هر تغییری در آن ها باعث تبدیل شدن کمال به نقصان می شود.  آن ها دلیل جاودانگی معماری کلاسیک را همین می دانند.  از نظر معماران نئوکلاسیک، سبک پست مدرن یک مد است، زیرا در این سبک اصول جاودانه معماری کلاسیک با طبع، نظر و منطق زمینی تغییر داده شده است.

نئوكلاسيسم واژه‌اي است كه اصولاً به جنبشي‌اي در تزيئنات، هنرهاي بصري، ادبيات، تئاتر و موسيقي و معماري اطلاق مي‌شود كه بازگشت و تصويري از هنر و فرهنگي غربي كلاسيك را دارا مي‌باشد.  اين جنبش‌ها اغلب در طول ميانه قرن 18 تا اواخر قرن 19 به وقوع پيوسته‌اند، معماران نئوکلاسیک همچون معماران پست مدرن توجه به گذشته دارند، ولی یک اختلاف عمده بین این دو دیدگاه نسبت به تاریخ وجود دارد. معماری پست مدرن در پی هویت انسان است و تاریخ هر قوم و ملتی از نظر آن ها عنوان بخشی از هویت آن ملت تلقی می شود، لذا آن ها تاریخ فرهنگی و کالبدی و همچنین دستور زبان معماری هر قومی را در معماری خود در هر منطقه نمایش می دهند.  معماران پُست مدرن در تغییر دادن تناسبات، رنگ ها و عملکردهای نمادهای تاریخی به خود تردید راه نمی دهند.

معماران نئوکلاسیک، سبک مدرن را نیز سبکی قابل قبول نمی دانند، چنانچه کوینلن تری گفته: “مدرنیسم پرهیز از هر روشی است که کارکرد داشته است.” لذا معماران نئوکلاسیک، گذشته و خصوصا معماری کلاسیک را منبع الهام خود می دانند و معماری کلاسیک و یا سنتی را به همان گونه که از نظر کالبدی بوده، برای احتیاجات امروزه طراحی می کنند.

راب کریر که او نیز از معماران سبک نئوکلاسیک محسوب می شود بر این نظر است که شهرهایی انسان مدار سنتی در اروپا در اثر دو واقعه در قرن بیستم، یعنی جمگ و مدرنیسم، از بین رفتند و به جای آن ها شهرهای امروز شکل گرفتند که سنخیتی با انسان و خصوصیات روحی و فیزیکی او  ندارند. به طور کلی برادران کریر از ایده کامیلو سیت استفاده می کنند، که ایده این طرح یک فضای ممتد شهری به عنوان یک حجم منفی و ایجاد یک ضربان مهیج برای رسیدن به اوج این تجربه در میدان شهر است.

به گفته کریر “نئوکلاسیک گزینه ای در مقابل مدرنیسم نیست، بلکه در تضاد با مدرنیسم و در مقابل جامعه مصرف گرایی است که آن را حمایت می کند.” او روش ها و مصالحی که نماد مدرنیسم است مانند استاندارد کردن، پیش ساختگی، فولاد، بتن و شیشه را به عنوان نشانه های تصنعی از یک حکم جزمی فراگیر می داند که هنوز سعی می کنند انحصاری باشد و هر آنچه که مطابق آن نیست حذف کنند.

خلاصه ویژگی های سبک معماری نئوکلاسیک:

به کارگیری مصالح سنتی مانند سنگ، آجر، و چوب

ایجاد امکانات جدید و مدرن در داخل بنا

پیاده کردن طرح ها و نمادهای معماری کلاسیک برای عملکرد های معاصر

رعایت تناسبات هندسی کلاسیک در طرح بنا

drmohajeri

info@parsiyah.com