a

Facebook

Twitter

کپی رایت 2018 پرسیاه طرح پردازان .
تمامی حقوق محفوظ است.

8:00 - 17:00

ساعات کاری : شنبه تا پنجشنبه

09101707037

تماس برای درخواست مشاوره

اینستاگرام

تلگرام

جستجو
فهرست
0 سبد خرید
  • محصولی در سبد خرید وجود ندارد.
0 سبد خرید
  • محصولی در سبد خرید وجود ندارد.
 

سبک معماری هنر نو (آرت نوو)

خانه > برند های معماری  > سبک معماری هنر نو (آرت نوو)

سبک معماری هنر نو (آرت نوو)

سبک آرت نو(هنر نو):

     نهضت هنر نوو در دهه 1880، نام سبكي در اروپا بود كه با هنرهاي تزئيني مانند طراحي پارچه و مبلمان شروع به کار کرد.  در معماري سبك هنر نوو از اوائل دهه 1890 آغاز و عمدتاً در سال 1910 ادامه داشت، سپس اين سبك در زمينه هاي هنرهاي تزیینی همچون گرافيك- نقاشي- طراحي- پيكر تراشي و حتي عكاسي ظهور نمود.

آرت نوو نام مغازه اي كه طراحي آن توسط معمار بلژيكي ون دو والد انجام شده و در سال 1895 توسط زيگفريد بينگ- معرف به ساموئل – در پاريس افتتاح شد که در اين مغازه اشيا مدرن و نو ظهور فروخته مي شد.  نام اين مغازه به سبكي تعلق گرفت كه به جاي تقليد از روال جاري در پي ابداع احجام و فرم هاي جديد، در واقع سبك آرت نوو جنبه بين المللي يافت و طيف وسيعي از هنرمندان را در برگرفت.  شيوه هايي را كه با جست و جوي انتزاعي مبني بر حركت هاي خطي سازگار بود.  از هنر شرقي قرون وسطايي و يا از گوتيك الهام گرفته و در آثار خود به اروپا پایه ریزی کردند که به جای الهام از گذشته، توجه به آینده و تکنولوژی و ابداعات جدید داشت.

معماران سبک آرت نوو از مصالح مدرن مانند چدن، آهن، فولاد و بتن استفاده می‌کردند، ولی ظاهر کلی و جزییات ساختمان را با تزیینات فرم‌های طبیعی و گیاهی شکل می‌دادند.  زمینه‌های فکری این سبک را می‌توان در سبک هنرها و صنایع دستی در نیمه قرن نوزدهم در انگلستان یافت. لازم به یادآوری است که اگر چه سبک هنرها و صنایع دستی شعار خود را ابداع به جای تقلید از گذشته قرار داده بود، ولی بنیان گذاران این سبک تولید صنعتی را رد می‌کردند و خواهان بازگشت به معماری روستایی و محلی بودند اما در مقابل، معماران نهضت هنر نو از تولیدات صنعتی به صورت گسترده استفاده می‌کردند و معماری روستایی برای آن ها الگوی مناسبی نبود.

دکوراسیون داخلی سبک هنر نوو

اين نهضت به عنوان یک واکنش در برابر هنر آکادمیک در قرن نوزدهم، نيز شناخته مي‌شود.  سبک هنر نوو از فرم ها و ساختارهای طبیعی، به‌ویژه خطوط منحنی و مواج گل ها و گیاهان متأثر بود و این جریان با نام های مختلفی تقریباً همزمان در بسیاری کشورهای اروپایی به ظهور رسید.  منشا اصطلاح به­‌ ویژگی عمده این سبک کاربرد خطوط سینوسی و پرانحنای نامتقارن به تقلید از نقوش پرپیچ و تاب گیاهی و پیچک­وار بود.  این سبک که در آغاز جنبه تزیینی داشت، بیشترین جلوه و نمود خود را در معماری، هنرهای کاربردی و اشیاء هنری ظریف و کوچک، آثار گرافیکی و تصویرگری یافت.

البته منشأ و ریشه شکل­گیری این سبک در انگلستان بود، جایی که جنبش هنر و صنایع دستی سنت احیاء هنرهای کاربردی را در واکنش به ماشینی شدن تولید و مصنوعات و احیاء ارزش­های از دست رفته «قرون وسطایی» ترویج می­داد.

 سبک هنر نو به سرعت فراگیر شد و بخش اعظمی از اروپا را درنوردید و در هرکجا در کسوت نام جدیدی ظاهر شد.  همان­گونه که گفته شد در آلمان به نام «یوگن استیل» باب شد، در فرانسه به همین نام آرت نوو (هنر نو) در اتریش به نام انشعاب، در ایتالیا به نام استیل لیبرتی و در اسپانیا به عنوان مدرنیستا رواج یافت.  در واقع سبک «آرت نوو» حقیقتاً جنبه بین­المللی یافت و طیف وسیعی از هنرمندان را در برگرفت؛ از بردسلی در انگلیس تا موشا در چک و تیفانی در امریکا.  از معماران پیشروی این سبک می­توان به چارلز رنه مکینتاش در اسکاتلند، آنتونیو گائودی در اسپانیا، ویکتور هورتا در بلژیک اشاره کرد.  اگرچه سبک آرت نوو کمتر تداعی­گر سبکی در نقاشی و مجسمه­سازی است، ولی تأثیر آن را می­توان در این دو حوزه هم مشاهده کرد؛ مثلاً در آثار آلفرد گیلبرت و یان تروپ.

اثری از آلفونس موچا-سبک هنر نوو

در واقع سبک آرت نوو احیاگر سبک تزیینی رمانتیک باروک است و هدف آن نمایش ارزش­های تزیینی خطوط منحنی بود، چه در هیئت خطوط پر پیچ و خم گل و گیاه (در آثار فرانسوی، بلژیکی و اسپانیایی) و چه به شکل خطوط هندسی (انگلیسی، آلمانی، اسکاتلندی).

آرت نوو هم بازگشتی است به طبیعت و دنیای پیش از عصر صنعتی شدن و هم بازگشتی است به ارزش­های از دست رفته پیشین، اما آرت نوو همچنین حرکتی پیشرو است که به خوبی طرز کار با مواد سنتی را می­شناسد و می­داند آن ها را چگونه در خدمت آفرینش خلاقه خود درآورد.  از همین­رو سنگ­های تزئینی که تا پیش از آن مظهر ثروت و اقتدار و در خدمت افراد متمول بود، در آرت نوو به خدمت اهداف نو آورانه و خلاقانه در می­آید.  هنرمند آرت نوو چنان با سنگ کار می­کند که گویی با خاک رس سروکار دارد.  پیکره خشک، صُلب و مستحکم بناها، در آرت نوو به حرکت و جنبش در می­آیند و با نقوش مارپیچ و پیچک­وار و پر شاخ و برگ جان می­گیرند.

کلیسا ساگرادا فامیلیا در بارسلونا و عمارت آپارتمانی کازامیلا هر دو اثر معمار مشهود اسپانیایی، آنتونی گائودی، نمونه­های برجسته­ای از این سبک هستند.  همچنین به جنبش در آمدن فلز سرد آهن در دستان ویکتور هورتا، هویت نوینی به این ماده خام صنعتی زمخت بخشید.  تزیینات خانه شخصی امیل تاسل و ورودی­های ایستگاه مترو پاریس نمونه­ای از آثار وی هستند.

هدف آرت نوو: اتحاد هنرها و رسيدن به محصول يكپارچه و هماهنگ كه چندين هنر به كار رفته باشد، مراكز اوليه اين سبك در بروكسل بلژيك-پاريس و نانسي در فرانسه – مونيخ المان – وين اتريش و گلاسكو در اسكاتلند بود و در هر يك از اين كشورها به يك نام مشهور شد. مجموعه دكوراتيوهاي آرت نوو عمدتاً در مشاهده و تقليد طبيعت به ويژه گياهان و گل هاي اگزوتيك ريشه دارد، طبيعت و به ويژه دنياي گياهان همواره منبع اصلي الهام هنرمندان بوده است.

اصول فكري پيروان اين نهضت آرت نوو به این صورت است که انتقاد شديد از اشياء و مكتب هاي تقليد، جدايي از گذشته، ابداع فرم هاي جديد، هنر مناسب زمان، استفاده از توليدات مدرن( فلز) براي اسكلت ساختمان و تزئينات، استفاده از تزئينات و فرم هاي طبيعي و احساس بر انگيز است.

اتاق طاووس- جیمز مک نیل ویستلر

معماران سبک آرت نوو عبارتند از: ويكتور اورتا- اتوواگنر- هكتور گيمار- چارلز رني مكين تاش- ژوزف هوفمان- ادلف لوس- انتوني گادي.

ويژگي معماري آرت نوو: طبيعت تنها منبع الهام- آهن را به عنوان يك ماده اساسي براي تزیينات طبيعت گرايانه خود پذيرفت، خطوط پيچ در پيچ و مواج كه پس از همه گير شدن به شكل گوشه دارتر و ساده تر گرايش يافت، نشان دادن ستون ها به شكل كاملاً آشكار به شكل ساقه ها و شاخه هاي گياهان پيچ در پيچ، اغراق در خطوط عمودي.

سبك آرت نوو از منظر صاحب نظران:

ون دو والد: همین طور كه بدن پيوسته در تلاش براي تسلط نيكي هاست، همان طور هم در طول تاريخ هنر مانند يك غده بدخيم مرتباً سعي كرده است كه پاك ترين ايده ال هاي زيبايي بشر را نابود كرده و يا از شكل طبيعي خارج سازد.  ون دو والد اآرت نوو را هنري بيش از حد آرايش شده مي دانست.

ادلف لوس: معمار و طراح اتريشي تزئينات جنايت است و تنها عامل مهم در طراحي كاربردي است او آينده را در صنعتي سازي مي ديد و يك ماشين ساده را نمونه ناب طراحي مي دانست.  به نظر ادلف لوس تازگي وقتي مجاز است كه چيزي را بهتر كند و تنها اختراعات جديد مانند – سقف هاي چوبي و سيماني و غيره كه مي تواند عرف و عادت جديد را تغيير دهد.

در اواخر عمر سبک هنر نو، این نهضت به سرعت حیطه‌ي نفوذ خود را گسترس داد و همه جا تلاش بر این بود تا با بهره‌گیری از این حرکت، یک هنر واقعا ملی در مقابله با فرمول‌هاي قدیمی هنرهای پیشین پدید آورند، نهضت زودگذر هنر نوو علی رغم تمامی تاثیراتی که در گذارا به مدرنیسم و تغییر ذائقه‌ي زیبایی‌شناسی داشت؛ به علت عدم تطبیق با معیارهای صنعتی حاکم بر عصر خود و دگرگونی آرمان‌هاي هنری در اوایل قرن بیستم، پس از معدود سال‌هاي حیاتش پژمرده شد.

نهضت هنر نو ماحصل یک دگرگونی در ساختار اجتماعی، رویکردهای زیباشناسی، تاثیرپذیری از هنرهای غیراروپایی و پاسخی مناسب به زمانه خود بوده هست.  سبک آرت نو دارای نقاط مثبت و منفی بی‌شماری بوده و توانست نوعی نگاه تاریخی و واپس‌گرایانه در عناصر تزیینی را به عقب براند و با مراجعی تازه یک زبان تزیینی را بیافریند که این را می توان یک انقلاب زیباشناختی در هنر تزیینی به حساب آورد.  این هنر در نقطه‌ي حساسی از چرخش به سوی مدرنیسم به عنوان نقطه اتصالی میان سبک‌هاي قدیمی و هنر مدرن قرن بیستم یک لحظه گذار به شمار می رود.  تاثیر‌پذیری معماری از طبیعت و حضور خطوط نرم و فضاهای سیال و تو در تو در برخی آثار معماران بارز این دوره مشهود هست.

drmohajeri

info@parsiyah.com