a

Facebook

Twitter

کپی رایت 2018 پرسیاه طرح پردازان .
تمامی حقوق محفوظ است.

8:00 - 17:00

ساعات کاری : شنبه تا پنجشنبه

09101707037

تماس برای درخواست مشاوره

اینستاگرام

تلگرام

جستجو
فهرست
0 سبد خرید
  • محصولی در سبد خرید وجود ندارد.
0 سبد خرید
  • محصولی در سبد خرید وجود ندارد.
 

سبک معماری رومانسک

خانه > برند های معماری  > سبک معماری رومانسک

سبک معماری رومانسک

 سبک رمانسک:

     سبک معماری کارولَنژی یا پیشارمانسکی سبکی مختص شمال اروپا، که در اواخر قرن ۸ و اوایل قرن ۹ شکل گرفت. در آن زمان خاندان کارولنژیان سیاست غرب اروپا را در اختیار و میل به تقلید از معماری رومی در این سبک کاملاً قابل تشخیص بوده و ویژگی‌هایی از اوایل مسیحیت و معماری بیزانس هم در آن به چشم می‌خورد.

 

سبک معماری کارولَنژی

 

تاریخ شروع مشخصی برای سبک رومانسک پیدا نشده اما احتمالاً از قرن ۶ تا ۱۱ شکل گرفته است.  در قرن ۱۲، سبک رمانسک تبدیل به سبکی دیگر به نام گوتیک شد که به خاطر طاق‌های نوک تیز شهرت دارد.  نمونه‌های این سبک معماری در قسمت‌های مختلف اروپا وجود داشته و اولین سبک معماری بومی اروپا از زمان معماری امپراطوری روم به شمار می‌رود.  در سبک رومانسک، ترکیبی از ویژگی‌های معماری باستانی روم و بیزانسی به چشم خورده و دیوارهای ضخیم، طاق‌های گرد، ستون‌های بزرگ، برج‌های بلند و گذرگاه‌های طاقی دکوراتیو از سایر ویژگی‌هایش است.
اوضاع و احوال اجتماعی پیش از قرون وسطی در دوره های یونان و روم موجب شده بود که هنر معماری به رشد و تداوم و ماندگاری قابل ملاحظه ای برسد.  این وضعیت تا چند قرن بعد هم در اروپا دوام آورد، تا اینکه هنر و سبک رومانسک پا به عرصه گذاشت که با آغاز نخستین دوره جنگ های صلیبی در اوایل سده دهم میلادی در اروپا، جمعیت های عظیمی از نقاط و شهرهای اروپای غربی به شهرهای مختلف مهاجرت کرده و پناهنده شدند، از جمله این شهرها، شهر اورشلیم بود.

پس از نخستین جنگ صلیبی در عرصه های مختلف ممالک اروپایی تحولاتی ایجاد شد که منجر به تثبیت مقام کلیسا به عنوان رهبر مردم و دیگر ایجاد وضعیتی مناسب برای برقراری روابط تجاری با شرق گردید و سوم، آزادی و استقلال شهرها، و این امتیاز در صورتی حصول می گردید که شهروندان در کمک به جنگ مبالغی را پرداخت می کردند تا بتوانند برای شهر استقلال و آزادی نسبی به ارمغان آورند، و چهارم راه های ارتباطی تجاری با کشورهای مشرق زمین همانند شریان های اصلی انتقال اندیشه ها و علوم جدید به اروپا پدید آمد که آن را رومانسک یا رومی وار نامیده اند.

این کلیساهای آغاز قرون وسطی بزرگ تر و پر تجمل تر ساخته شدند، به ویژه بیشتر آن ها نمای رومی داشتند، زیرا شبستان آن ها بر خلاف سقف چوبی، طاق قوسی داشت و بدنه خارجی شان بر خلاف کلیساهای صدر مسیحیت و بیزانسی و کارولنژی و اوتونی با تزئینات معماری و پیکر تراشی تزئین می گردید.  اگر عمده ترین ویژگی های معماری سبک رومانسک را بیان کنیم، بکارگیری قوس های نیم دایره رومی در سقف ها، همچنین استفاده از جرزهای سنگین بود و از دیگر ویژگی های سبک رومانسک می توان به حجم های کلیساها از بعد معماری اشاره داشت که همگی از احجام هندسی ساده و بزرگ و با زاویه قائم نظیر مکعب و مکعب مستطیل، استوانه و نیم استوانه تشکیل یافته اند.

گسترش و اعتلای معماری سبک رومانسک در اروپا به طور مشخص در چهار کشور: فرانسه، انگلستان، ایتالیا و اسپانیا قابل بررسی اند، در هر یک از این چهار کشور معماران سبک رومانسک با ظرافت و نوآوری های خاصی معماری این دوره را با شرایط و خصوصیات کشور خود وقف داده و همین امر سبب شد تا ویژگی های خاصی در سبک رومانسک هر یک از این کشورها قابل ملاحظه باشد.  در هر یک از کشورهای فوق الذکر، معماری رومانسک به شیوه های گوناگون و متنوع اجرا گردیده است، چنانچه فقط در کشور فرانسه بیش از ده شیوه از این معماری وجود دارد.

سبک رومانسک در فرانسه: یکی از سرزمین هایی که از نظر معماری پس از ایتالیا قابل اهمیت و توجه است، کشور فرانسه است.  با اینکه تا زمان آغاز سبک معماری رومانسک این کشور هنوز از نظر سیاسی حاکمیت مستقلی نیافته بود، اما با توجه به شرایط خاص بومی، معماری رومانسک در این کشور به فرم ها و اشکال مختلفی تقسیم گردیده است.  در معماری سبک رومانسک فرانسه می توان به دو کلیسای سن مارتین تورس که در محراب آن فضاهایی به نام نمازخانه به شکل یک نیم دایره که نیم استوانه هایی به آن الحاق گردیده و دوم کلیسای کلونی دوم، که محراب آن دارای نمازخانه های دندانه ای اشاره کرد. 

به علت توسعه و گسترش مراسم مذهبي كه در آن كاردينال ها نمازخانه هاي جداگانه مي خواستند، محراب بزرگتر و طويل تر شده و در اطراف محراب نماز خانه هایی اضافه شد.  نكته ي ديگر در سبك رومانسك فرانسه اين است كه براي جلوگيري از رانش ديوار تالار مركزي كليسا، ديوارهاي راهروهاي جانبي را مرتفع ساختند كه همين امر موجب شد داخل كليسا تاريك شود و چون اين امر مانع از ايجاد پنجره در روي ديوار تالار مركزي مي گرديد.  به طور مثال پیرامون محراب را فرا گرفته بر طول و در رازای این نوع بنا افزوده است که از این نمونه ها می توان به کلیساهای: سان مارتی در لیموگز، کلیسای سن فوی، کلیسای سرنن در تولوز، کلیسای سانتیاگو و کلیسای سن اتین در کان فرانسه اشاره کرد.

 

کلیسای سن اتین در کان-فرانسه

 

سبک رومانسک در ایتالیا: معماری سبک رومانسک در ایتالیا تحت تاثیر عوامل مختلف دارای تفاوت هایی است که به طور کلی می توان این سبک را در مناطق مختلف ایتالیا به این شرح خلاصه نمود: استفاده از سقف هاي خرپايي چوبي برگرفته از سنت هاي صدر مسيحيت در قسمت هاي مركزي و جنوبي ايتالا چشمگير بود.  نمونه بارز اين سبك در جنوب ايتاليا مجموعه ي كليساي معروف پيزا است که در اين كليسا كه روحيه ي بناهاي صدر مسيحيت مانند سقف خرپايي و پلان باسيليكايي هويداست، که بخاطر موقعيت خاص شهر پيزا در كنار دريا و ارتباط اين شهر با نقاط ديگر به ويژه شرق عناصر معماري بيزانسي و اسلامي در معماري كليساي جامع اين شهر با هم درآميخته اند.

بک رومانسک شمال ایتالیا: معماری سبک رومانسک در این ناحیه به خصوص در ایالات لومباری به کلیساهای رومانسک اروپایی و به طور واضح تر به معماری رومانسک آلمان نزدیکتر هستند و علت این مسئله شاید این باشد که آلمان و ایالت لومباردی ایتالیا از زمان کارولنژ روابط سیاسی و فرهنگی نزدیکی با یکدیگر داشته اند که از نظر هنری نیز بر یکدیگر تاثیر گذارده اند.  سبک های تزئینی به کار گرفته شده در نمای کلیسای اشپایر آلمان، به شیوه لومباردی و به ویژه از کلیسای سن آمبرجو در میلان (مرکز ایالت لومباردی) اقتباس شده است.  به عنوان مثال قوس های زیر قرنیز هر طبقه از برج های کلیسا اشپایر و همچنین پنجره های قوسی در این کلیسا منشا لومباردی دارند و به عبارتی از کلیسای سنت آمبرجو تقلید شده است.


سبک رومانسک مرکز ایتالیا: کلیساهای منطقه جنوبی ایتالیا هنوز از سقف های خرپایی چوبی که از سنت های مسیحیت آغازین بود، استفاده می کردند.  این مسئله در قسمت های مرکزی ایتالیا چشمگیر بود و نمونه بارز این سبک جنوب ایتالیا کلیسای پیزا است.  عناصر معماری بیزانس و معماری اسلامی در معماری کلیسای قابل مشاهده است.  در این کلیسا، برج و راهروی اصلی یا صحن اصلی با تاثیر از شیوه های معماری مسیحیت آغازین از سقف های خرپایی چوبی ساخته شده و این سقف فشارهای محوری بر راهروهای جانبی وارد نمی آورد، در اين كليسا پوشش راهرو هاي جانبي با طاق هاي قوسي متقاطع فراهم آمده و رديف ستون هاي كورنتي در صحن كليسا بيان گر تسلط معماري رومي و پايبندي ايتاليايي ها به عناصر معماري كلاسيك است.

سبک رومانسک جنوب ایتالیا: جنوب ایتالیا در این مقطع زمانی زیر سیطره حکومت نرمان ها اداره می شد و معماری سبک رومانسک در این بخش تحت تاثیر معماری ایلات نرماندی فرانسه بود و در معماری این منطقه تاثیر معماری نرماندی به وضوح نمایان است و مهم ترین ویژگی آن سقف های شیبدار چوبی است.  در بخش های شمال شرق ایتالیا ونتوو، یکی از مهم ترین شهرهای ایتالیا یعنی ونیز که از مراکز مهم تجاری آن دوران، معماری سبک رومانسک شدیداً تحت تاثیر معماری بیزانس قرار گرفته است.  به طور کلی باید اشاره نمود که ایتالیایی ها رومانسک را بیش از همه جا مورد توجه قرار دادند و به آن دلیل بود که این سبک و شیوه معماری کاملا متاثر از معماری رومی بود.

سبک رومانسك در انگليس: مشخصات معماري رومانسك در انگليس را مي توان ديوارهاي ضخيم، ستون هاي داخلي قطور كه اغلب استوانه‌اي، پلان طولي بسيار كشيده، بازوهاي عرضي(فرعي)، بيش از حد بيرون زده، محراب به شكل ادامه پلان بسيار طولاني، قرارگيري برج و ناقوس مربع شكل با سقف مسطح در محل تقاطع صحن، بازو هاي فرعي نام برد.

drmohajeri

info@parsiyah.com