راه اندازی آکواریوم آب شور

راهنمای راه اندازی آکواریوم آب شور و تجهیزات آن

   راه اندازی آکواریوم آب شور با زیبایی طبیعی که دارد به یکی از جذاب ترین آکواریوم ها تبدیل شده است. بهترین حالت برای آکواریوم آب شور، نزدیک کردن حالت آن به اقیانوس و دریا می باشد  اگر شما هم به داشتن یک آکواریوم آب شور زیبا علاقه مند هستید بهتر است ابتدا در مورد عوامل راه اندازی آن و تجهیزات این نوع آکواریوم اطلاعاتی کسب کنید.

استفاده از آکواریوم آب شور

یکی از زیباترین و پرطرفدارترین انواع آکواریوم ها، آکواریوم آب شور می‌باشد که معمولاً این نوع آکواریوم به دلیل تاثیر زیاد در کاهش اضطراب و کاهش ضربان قلب در مراکز درمانی و فضای تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع آکواریوم همچنین در ایجاد حس آرامش در افراد بسیار تاثیرگذار است از این رو اگر می خواهید فضای آرامی خلق کنید خرید این آکواریوم بسیار مناسب است. اگر شما هم دوست دارید یک آکواریوم با شکوه داشته باشید می توانید آکواریوم آب شور را انتخاب کرده و ماهی های رنگارنگ و زیبایی در داخل آن نگهداری کنید. البته توجه داشته باشید که این نوع آکواریوم نسبت به آکواریوم آب شیرین گران تر است و به دلیل اینکه آب شور مورد استفاده در این نوع آکواریوم ها، در دسترس نمی باشد باید از نمک های مخصوص برای این نوع آکواریوم ها استفاده کنید تا فضای مناسب برای زندگی ماهی های آب شور فراهم شود. خرید تجهیزات مناسب برای راه اندازی آکواریوم، بسیار مهم می باشد که در ادامه تعدادی از این تجهیزات را بیان خواهیم کرد.

تصویر1

آکواریوم آب شور و پایه

در اولین اقدام برای خرید آکواریوم آب شور، باید دقت داشته باشید که در ابتدا فضای قرارگیری آکواریوم را انتخاب کرده و سپس نوعی از این محصول را خریداری کنید، که در فضای انتخابی جا شود. با توجه به اینکه این نوع آکواریوم دارای انواع مختلفی است از این نظر مشکلی وجود ندارد و شما به راحتی می توانید، نوع مورد نظر خود را خریداری کنید. آکواریومی که قصد خرید آن را دارید باید مجهز به فیلتر و روشنایی بوده، که اگر این آکواریوم به صورت بسته یا کیت باشد می تواند در صرفه جویی زمان و هزینه تاثیرگذار باشد. اگر فضای انتخابی شما بیش از حد کوچک است می‌توانید از کیت های آکواریوم کوچک (Mini) و یا حتی بسیار کوچک(Nano) استفاده کنید؛ اما در فضاهای بزرگتر استفاده از آکواریوم هایی به ابعاد دلخواه تان مانند آکواریوم های ویترینی  می‌تواند مناسب باشد. اگر آکواریوم آب شور که خریداری کرده اید دارای پایه نباشد می‌توانید از پایه و کابینت های موجود در بازار استفاده کنید.

تصویر2

روشنایی آکواریوم آب شور

برای روشنایی آکواریوم آب شور باید به نوع آکواریوم انتخاب شده و نوع موجوداتی که قرار است در این آکواریوم نگهداری شود دقت کرد. اگر قصد ندارید که آکواریوم مورد نظر را به صورت بسته و کامل خریداری کنید، باید خودتان اقدام به خرید روشنایی آن نمایید. معمولا روشنایی آکواریوم ماهی ارزانتر از روشنایی آکواریوم تپه مرجانی می باشد. توجه داشته باشید که اگر فکر می کنید در آینده بخواهید آکواریوم آب شور خود را ارتقا دهید بهتر است از فیکسچر هایی استفاده کنید که امکان نصب لامپ های قوی تر را دارد؛ همچنین اگر قصد صرفه جویی در هزینه ها را دارید، بهتر است به خرید لامپ های ال ای دی روی آورید. استفاده از مرکز نیرو نیز می‌تواند در کنترل روشنایی و سایر تجهیزات الکترونیک آکواریوم آب شور موثر باشد.

تصویر3

فیلتر آکواریوم آب شور

فیلتر یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز برای آکواریوم آب شور می‌باشد، که برای تهیه فیلتر باید به نوع آکواریوم خود توجه داشته باشید.  در حال حاضر فیلتر اسکیمر های پروتئینی بسیار مورد پسند افراد قرار گرفته است؛ البته توجه داشته باشید که وجود این نوع فیلتر در آکواریوم ها ضروری نیست اما به عقیده بسیاری از افراد این نوع فیلتر شرایطی را فراهم می کند که امکان نگهداری از ماهی های بزرگتر و بی مهرگان نیز  فراهم می شود. با توجه به اندازه این نوع فیلتر باید قبل از خرید آن حتما مکان آن را در درون آکواریوم آب شور تعیین کنید.

تصویر4

سنگ زنده و بستر مناسب آکواریوم آب شور

انتخاب بستر برای آکواریوم آب شور با توجه به فشار آب تعیین می‌شود، به طوری که هرچه جریان آب، زیاد تر باشد بهتر است از بستر سنگین تری استفاده کرد تا به آسانی با فشار آب جابجا نشود. بستر آکواریوم آب شور از نظر رنگ، انواع، چگالی و اندازه ها متفاوت می باشد که می توانید بنا به سلیقه و نیاز خود نوعی از آن را انتخاب کنید. یکی دیگر از اجزاء مهم در آکواریوم آب شور، استفاده از سنگ زنده می باشد زیرا با استفاده از این سنگ ها می توانید پناهگاه یا مکان هایی که حیوانات بتوانند در آن مخفی شوند و یا بخوابند و از مشکلاتی نظیر خشونت از سوی دیگر هم آکواریومی ها در امان باشند، بهره ببرید.

تصویر5

بخاری و دماسنج برای راه اندازی آکواریوم آب شور

اگر آکواریوم شما اندازه کوچکی دارد می‌توانید از یک بخاری استفاده کنید، اما هر چه اندازه آکواریوم بزرگ تر شود توصیه می شود که از بخاری های بیشتر برای متعادل کردن دمای آب استفاده شود. در حال حاضر استفاده از سنسورهای دیجیتال می تواند برای سنجش دمای آب، از راه دور مورد استفاده قرار بگیرد. توجه داشته باشید که استفاده از نمک دریایی نیز از مهمترین تجهیزات آکواریوم آب شور می باشد زیرا نمک موجب می‌شود آکواریوم به یک آکواریوم آب شور تبدیل شود. خرید موج ساز نیز بر اساس اندازه آکواریوم متغیر است و هرچه آکواریوم بزرگ تر باشد باید از موج ساز بیشتری جهت برقراری جریان آب در سراسر آکواریوم استفاده کرد.

تصویر6

پمپ هوا چه اهمتی در راه اندازی آکواریوم آب شور دارد؟

یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز برای آکواریوم آب شور پمپ هوا و سنگ هوا می باشد. حباب های هوا در این نوع آکواریوم ها سبب رسوب نمک در اطراف سیستم و بر روی ابزار هایی که روی آن آب پاشیده می شود شده، که در این مورد پمپ هوا و سنگ های هوا لازم می باشد. در هنگام تهیه پمپ هوا توجه داشته باشید که دستگاهی خریداری کنید که دارای صدا و لرزش کمی باشد و تنظیم فشار هوای خروجی آن امکان پذیر باشد. ازن ساز نیز یکی دیگر از تجهیزات آکواریوم است، و همانطور که از اسمش پیداست برای تولید اوزون از آن استفاده می شود. این دستگاه موجب کارایی بهتر اسکیمر شده و همچنین باعث می شود باکتری های غیر مفید آب کاهش پیدا کرده و در نتیجه خطر بیماری در موجودات به حداقل برسد.

تصویر 7

آکواریوم آب شور تنها ماهی

یکی از انواع آکواریوم آب شور آکواریوم تنها ماهی می‌باشد که همانطور که از اسمش مشخص است برای نگهداری ماهی ها و به نمایش گذاشتن زیبایی این موجودات طراحی می شود با توجه به اینکه معمولا تنها ماهی ها در این نوع آکواریوم نگهداری می شوند تنها از اسکلت ها و توده های مرجانی برای تزیین و دکور این نوع آکواریوم ها استفاده می شود. البته در بعضی مواقع دیده می شود که با توجه به سازگاری ماهی ها در این آکواریوم ها مقداری جلبک حلزون نیز نگهداری می‌شود. معمولاً آکواریوم ماهی تنها برای نگهداری ماهی های تهاجمی نظیر مار ماهی، عقرب ماهی، اسنپر ها، ماهی های  بادکنکی، سنجاب ماهی ها، جراح ماهی ها، فرشته ماهی های بزرگ، خروس ماهی ها و ماشه ماهی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تصویر8

آکواریوم آب شور ماهی و سنگ زنده

آکواریوم ماهی و سنگ زنده معمولاً حد فاصل بین آکواریوم تنها ماهی و آکواریوم ریف تلقی می شود. در این نوع آکواریوم نیز معمولا ماهی در مرکز توجه قرار دارد اما از سنگ زنده هم می‌توان به عنوان عنصر اصلی این آکواریوم آب شور یاد کرد. سنگهای زنده قطعاتی از مرجان های قدیمی هستند که با استفاده از اسفنج ها و باکتری های سودمند شور ساز به یکدیگر متصل شده و سنگ زنده را پدید آورده اند. این سنگها حیاط پر جنب و جوشی در درون خود دارند که می توان از آنها به عنوان یک فیلتر مکمل مفید نیز استفاده کرد. برای داشتن آکواریوم ماهی و سنگ زنده باید ملاحظات ویژه ای را فرا بگیرید زیرا در غیر این صورت احتمال آسیب رسیدن به سنگ های زنده زیاد می باشد.

تصویر9

راه اندازی آکواریوم آب شور ریف

آکواریوم ریف که به آکواریوم تپه مرجانی نیز مشهور است جزو گرانترین و شیکترین آکواریوم های آب شور شناخته می‌شود. سبک این آکواریوم موجب شده است که بسیاری از افراد، آن را زیباترین نوع آکواریوم آب شور بشناسند. در این نوع آکواریوم برعکس آکواریوم تنها ماهی، مرجان ها و نرم تنان در مرکز توجه قرار دارد؛ برای راه اندازی آکواریوم ریف نیاز است که ابتدا آن را با نرم تنان و سنگهای زنده راه انداخت و سپس ماهی ها را به آن اضافه کرد، که در بعضی مواقع نیز دیده می‌شود که در این آکواریوم ها هیچ گونه ماهی وجود ندارد. توجه داشته باشید که به دلیل حساس بودن مرجان ها باید بر روی آب و محیط این نوع آکواریوم ها توجه بیشتری شود.

تصویر10

برنامه ریزی برای آکواریوم آب شور

 اگر قصد خرید آکواریوم آب شور را دارید باید به نکاتی توجه داشته باشید. همانطور که در بالا ذکر شد آکواریوم آب شور دارای سه نوع آکواریوم تنها ماهی، آکواریوم ماهی و سنگ زنده و آکواریوم تپه مرجانی یا ریف می باشد، که در ابتدا باید تصمیم بگیرید که چه نوع آکواریومی را می خواهید خریداری کنید، پس از این مورد می توانید از منابع آموزشی مناسب که مختص افراد تازه کار و مبتدی در مورد آکواریوم ها می باشد، استفاده کرده و اطلاعات جامعی به دست آورید. در این کتاب ها معمولا جزئیاتی در مورد رژیم غذایی ماهی ها، ناسازگاری انواع ماهی ها، انواع بی مهره ها و ….بیان شده است. در گام بعدی باید تجهیزات و وسایل مورد نیاز که در ابتدای مقاله توضیح دادیم را لیست کرده و خریداری کنید و پس از آن می توانید نسبت به راه اندازی آکواریوم آب شور اقدام نمایید.

تصویر11

راه اندازی آکواریوم آب شور

پس از اینکه تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای آکواریوم آب شور را تهیه کردید باید نسبت به سرهم کردن آن و آماده سازی آکواریوم به مانند زیر عمل کنید:

  • هم سطح کردن پایه
  • اطمینان از فضای کافی برای رابطه های الکتریکی
  •  تمیز کردن آکواریوم با آب شیرین و پارچه نرم
  • رنگ کردن پشت آکواریوم و یا پوشاندن آن با پس زمینه آماده
  • وارد کردن سامپ در پایه
  • نصب سیستم تصفیه
  •  نصب موج ساز
  •  نصب بخاری آکواریوم
  •  نصب بستر و نمک های دریایی
  •  نصب سنگ زنده و راه اندازی سیستم
  •  نصب سیستم روشنایی
  • افزودن ماهی ها و جانداران به داخل آکواریوم

برای درخواست مشاوره و ثبت سفارش آکواریوم آب شور همین حالا وارد صفحه ارتباط با ما شوید!

تست کردن آکواریوم آب شور

یکی از مهمترین گزینه ها در هنگام راه اندازی آکواریوم آب شور تست کردن آن می باشد که این عمل باید پس از نصب بخاری آکواریوم صورت گیرد، تا در صورت عملکرد اشتباه، تجهیزات دیگر را داخل آکواریوم قرار ندهید. برای تست سیستم ابتدا باید همه اتصالات لوله خرطومی را چک کرد و از سفت بودن آن اطمینان حاصل کنید، سپس آکواریوم را با آب شیرین پر کنید، بیرون آکواریوم را کاملا خشک کرده، پمپ ها را یکی یکی به برق وصل کرده، تمامی اتصالات را برای یافتن نشتی کنترل کنید و زمانی که همه چیز کنترل شد برق را قطع کرده و سیستم را خاموش کنید. برای پیشگیری برگشت آب آکواریوم به درون سامو، می توانید یک سوراخ کوچک بر روی لوله برگشتی پمپ سامپ ایجاد نمایید که در صورت بروز قطعی برق و هنگامی که پمپ بازگشتی خاموش شود، این سوراخ کوچک موجب می شود برگشت آب متوقف شود.

تصویر13

نکات مهم در هنگام اضافه کردن ماهی ها و مرجان های بیشتر

اضافه کردن ماهی ها و مرجان ها و همچنین بی مهرگان بیشتری به آکواریوم، با گذشت زمان امکان پذیر می باشد. افزودن بی مهرگان نظیر خرچنگ ها و حلزون ها بار زیستی زیادی بر آکواریوم وارد نمی کنند، اما حتی کوچکترین ماهی که به آکواریوم اضافه شود می ‌تواند در تغییر میزان آمونیاک موثر باشد، از این رو در هنگام اضافه کردن ماهی ها و مرجان ها به آکواریوم آب شور، در ابتدا باید کیفیت آب و سطح آمونیاک را کنترل کنید و پس از اینکه ماهی های تازه را به آکواریوم اضافه کردید با توجه به اینکه امکان شیوع بیماری های انگلی در ورودی های جدید بیشتر می باشد ، باید این ماهی ها را تحت کنترل قرار داده و برای درمان فوری آنها اقدام نمایید. با توجه به اینکه مرجان ها حساس ترین موجودات هستند در هنگام اضافه کردن آنها به آکواریوم باید به آهستگی عمل نمایید. تمیز کردن فیلتر مکانیکی به صورت هفتگی نیز بسیار اهمیت دارد اما فیلتر زیستی را در ماه اول نباید دست بزنید.

تصویر14

اشتباهات رایج در راه اندازی آکواریوم آب شور

با توجه به حساس بودن این نوع آکواریوم ها بهتر است که در ابتدا اطلاعات کامل و جامعی در این مورد راه اندازی آکواریوم آب شور به دست آورده در غیر این صورت آکواریوم خود را تبدیل به کشتارگاه ماهی ها خواهید کرد. مهمترین اشتباهات در هنگام ایجاد این نوع آکواریوم عدم مطالعه کتاب ها و منابع مربوط به آکواریوم آب شور، استفاده کردن از تجهیزات قدیمی و ناکارآمد، استفاده از تانکی که بیش از حد کوچک است، گذاشتن آکواریوم در فضای نامناسب مانند کنار بخاری یا کنار پنجره، استفاده کردن از زیر لایه های اشتباه، کنترل نکردن مداوم آب، اضافه کردن موجودات جدید بدون تست کردن سلامتی آنها، عدم برنامه ریزی کردن برای آکواریوم، تمیز نکردن فیلتر اسکیمر و اضافه کردن سنگ زنده که تصفیه نشده می باشد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت انحصارا در اختیار شرکت مهندسی معماری پرسیاه طرح پردازان می باشد.