بیوگرافی: بهرام شیردل

بهرام شیردل یکی از ایرانیانی که در انتهای دهه ۸۰ میلادی توانست هم سو با متفکران بلند آواز اروپایی – امریکایی مباحث مهمی در حیطه معماری مطرح کند. او به سال ۱۳۳۰ خورشیدی در تهران متولد شد و به سال ۱۹۷۸ میلادی از دانشگاه تورنتو کانادا در رشته معماری فارغ التحصیل شد. در سال ۱۹۸۲ میلادی دوره تخصصی معماری را در آکادمی هنری کرنبورک در ایالت میشیگان آمریکا, زیر نظر دانیل لیبسکیند گذراند. او فعالیت حرفه ای خود را با تاسیس دفتر ” مهندسان مشاور آکس رونو” در لس آنجلس آغاز و پس از آن با عنوان ” مهندسان مشاور شیردل و کیپنیس” در لندن ادامه داد. این دفتر از سال ۱۳۷۶ خورشیدی و با نام ” مهندسان مشاور شیردل و همکاران” در تهران فعالیت معماری خود را دنبال نمود. مباحث و اندیشه های شیردل را باید در تحولات معماری بعد از دیکانستراکشن و عمدتا معماری فولدینگ جست و جو کرد. او آشنا به مباحث نظری معماری است, ولی نظریه پرداز به معنای واژه نیست و نباید از او انتظار بیان مباحث نظری معماری را داشت. مبانی نظری او در حیطه زیبا شناسی و تحول فرم دور می زند و این زیبایی شناسی, ریشه در تکنولوژی و برنامه های پیشرفته کامپیوتری دارد. وی که اندکی مسن تر از سنش به نظر می‌رسد، به اعتقاد منتقدانش، تا دهه چهارم زندگی در جرگه معماران مولف و مطرح جهان (علی الخصوص در رویکرد فولدینگ) محسوب می‌شد،  وی در طول دوران حرفه‌ای فعالیت خود در سمت‌های گوناگون نیز به دنیای هنر و معماری خدمت نمود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به مدیریت و استاد برنامه تخصصی طراحی معماری در مدرسه لندن و همچنین تدریس معماری به‌عنوان استاد در ” انستیتو معماری کالیفرنیای جنوبی ” دانشگاه هاروارد و دانشگاه‌های دیگری در آمریکا و اروپا اشاره کرد.

آثار بهرام شیردل

پروژه کتابخانه اسکندریه در مصر

تالار همایش “نارا ” در ژاپن

دو پروژه موزه ملی آب ایران

کتابخانه کانسای ژاپن

طرح مسابقه پدیده کیش در ایران

موزه ملی اسکاتلند

طراحی شهری در متاپولیس لوس‌آنجلس

مرکز تجاری شیراز بین سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵

موزه بزرگ مصر سال ۱۳۸۱ خورشیدی

ساختمان مرکزی دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری در تهران سال ۱۳۸۰ خورشیدی

طرح پروژه‌ی کشور تماشاگرها در آمریکا سال ۱۹۸۲

طرح جامع مرکز شهر لس‌آنجلس آمریکا ۱۹۸۷

مرکز تاریخی شهر مونترال کانادا ۱۹۹۰

مرکز گردهمایی شهر نارا در ژاپن ۱۹۹۱

سفارت ایران در برزیل سال ۱۳۸۰

مجموعه مسکونی استیجاری یزد سال ۱۳۷۹

طرح توسعه حرم حضرت معصومه در قم سال ۱۳۷۸

بانک توسعه صادرات ایران در تهران ۱۳۷۶ خورشیدی

فرودگاه امام خمینی در تهران ۱۳۷۴ خورشیدی

طرح جامع شهر جدید چانگلیو در چین ۱۹۹۵

طرح موزه اسکاتلند ۱۹۹۲

3 آثار برگزیده

  1. کتابخانه اسکندریه در مصر

کتابخانه معروف اسکندریه در ماه اکتبر سال ۲۰۰۲ افتتاح شد.  این کتابخانه مدرن، این روزها یکى از نهادهاى علمى و آموزشى و نیز یکى از جاذبه‌هاى توریستى مصر محسوب می‌شود و می‌کوشد که یاد کتابخانه اسطوره‌اى اسکندریه را در مصر باستان زنده کند. این کتابخانه با گنجایش ۸ میلیون جلد کتاب قرار بود به یکی از مهم‌ترین مراکز تبادل اطلاعات در دنیا و مخصوصا در جهان اسلام تبدیل شود. معمارى شگفت انگيز كتابخانه جديد اسكندريه كه به يك صفحه شيب دار نقره اى شباهت دارد. كتابخانه معروف اسكندريه كه در ماه اكتبر سال ۲۰۰۲ گشايش يافت و قرار بود به يكى از مراكز مهم تبادل اطلاعات در تمام دنيا محسوب شود. جالب توجه آنكه اين كتابخانه مدرن، اين روزها نه تنها يكى از نهادهاى علمى و آموزشى، كه يكى از جاذبه هاى توريستى مصر محسوب مي شود و مي كوشد كه ياد كتابخانه اسطوره اى اسكندريه در مصر باستان را زنده كند. يكى از شگفتي هاى دنياى قديم، كتابخانه اسكندريه در كشور مصر است که اين كتابخانه ۲۲۸ سال قبل از ميلاد مسيح، توسط بطلميوس اول در شهر بندرى اسكندريه بنا شد و به محلى براى تجمع و تبادل نظر محققين و دانشمندان آن زمان درآمد.

2.مرکز تجارت جهانی شیراز

مرکز تجارت جهانی ایران با هدف ایجاد یکی از بزرگترین و خاص ترین مجتمع های چند منظوره تجاری، اداری، مسکونی، خدماتی، ورزشی، تفریحی، فرهنگی و توریستی منحصر به فرد در کشور، منطقه، و جهان با بهره گیری و دعوت از دانشمندان، نخبگان و متخصصان ممتاز و برجسته ایرانی و خارجی برای اولین بار در ایران با رعایت استانداردهای روز دنیا با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث می شود. اصلی ترین مسئله در طراحی ایجاد یک معماری یکپارچه برای قرار دادن این واحدهای تجاری و مسکونی در کنار فضای عمومی پروژه بوده است. برای ایجاد این معماری، یک تیوپ بسته با پایه شکل بر روی زمین که با برج ها در جهت عمودی امتداد پیدا می کرد و در بالا به هم متصل می شود.
سپس فضاهای عمومی به صورت یک تیوپ باز در فضای خالی تیوپ اول قرار گرفت. به این ترتیب تمام دسترسی های عمودی به واحد های تجاری و مسکونی از درون فضای عمومی تامین می شود.

اما باغ به کمک تغییر آتریوم ها و تبدیل شدن آن ها به یک آتریوم که باعث به وجود آمدن پیچشی در محور عمودی و ارتباط فضای کف آتریوم ها به کف باغ می شود، در مسیر حرکت فضاهای عمومی قرار می گیرد. در طراحی ساختمان های تجاری معمولا هدف رسیدن به حداکثر متراژ بر روی یک قطعه زمین که به وسیله سیستم تراکم ممکن می شود. مساله قابل اهمیت و تامل در پروژه شیراز این است که طراح این ساختمان از نظر تیپ ساختمانی به صورت برج در نیامد و با توجه به ساختار شیراز و فضای غنی فرهنگی این شهر تیپ ساختمانی جدیدی به عنوان آلترنایتو برج مطرح شد.

3.طرح پدیده کیش

مقیاس فوق العاده ای از پروژه و تنوع برنامه های داده شده به طراحی باعث می شود پروژه فراتر از رویه های عادی معماری و خواستار یک رویکرد شبیه به یک شهر باشد. طرح برنده جایزه اول در مسابقه طراحی جامع پدیده کیش، یک مکان تفریحی در جزیره کیش و ایجاد یک مکان فوق العاده و هیجان انگیز برای بهبود و تعمیق تجربه یک سفر است و در ذهن هر بازدید کننده باقی می ماند و توسط گروه معماری شیردل و همکاران طراحی شده است. پدیده کیش از مهم‌ترین قطب‌های گردش‌گری در ایران و چهارمین قطب در خاورمیانه که در قسمت جنوبی ایران واقع شده است. از این‌ رو، طراحی چنین مجموعه‌ای نیاز به یک روی‌کرد بسیار منطقی و خاص است، به دلیل وسعت زیاد زمین آن، طراحی آن فراتر از پروژه‌های معمولی می رود و شاید شبیه طراحی یک شهر است. ایده طراحی این گروه از کنارهم‌گذاری، تعامل، و توسعه مفاهیم موجود در معماری ایران به وجود آمده است. پدیده کیش از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری در ایران و چهارمین قطب در خاورمیانه که در قسمت جنوبی ایران واقع شده است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت انحصارا در اختیار شرکت مهندسی معماری پرسیاه طرح پردازان می باشد.