نکاتی مهم در رابطه با طراحی محوطه ویلا

محوطه سازی ویلا

در طراحی محوطه ویلا مسیرهای دسترسی در اولویت قرار می گیرند که می بایست به طراحی آن ها بیشتر توجه کرد. برای این مسیرها می توان از مدل و مصالح مختلف استفاده کرد. بتن، سنگ برش خورده، چمن، آجر و سنگ ریزه از جمله متریال هایی هستند که در طراحی مسیرهای دسترسی از آن ها استفاده می شود.

فاکتورهای مهم در طراحی محوطه ویلا

 برای اینکه بتوانید چشم اندازی زیبا از باغ و ویلایی که دارید به میهمانان و مراجعه کنندگان ارائه دهید می توانید به محوطه آن زیبایی خاصی ببخشید. جهت این امر توصیه می‌کنیم که به طراحی این نقطه از ویلا و باغ خود توجه بسیار کنید چرا که کسانی که به ویلای شما مراجعه می کنند در ابتدای امر می بایست از طریق محوطه وارد این دست از محیط ها شوند؛ بنابراین طراحی محوطه ویلا نقش بسزایی در زیبایی و طراحی ویلای شما خواهد داشت.

 جهت طراحی این محوطه می توانید از ایده ها و متریال های مختلف بهره مند شوید که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت. اگر تمایل دارید که طراحی محوطه ویلا و باغ خود را به بهترین شکل ممکن به انجام رسانید توصیه می کنیم مسیرهای دسترسی را در ابتدا مورد بررسی قرار دهید و اشکال مختلفی را برای طراحی آن ها در نظر بگیرید.

تصویر 1

رعایت نکات مهم قبل از طراحی محوطه ویلا

جهت طراحی هر مکان و ناحیه می بایست قبل از آن به نکات مهمی توجه کنید تا بتوانید طرح خود را به بهترین شکل ممکن اجرایی کنید. در رابطه با طراحی محوطه ویلا نیز این مهم بسیار قابل اهمیت است چرا که می بایست قبل از اجرایی کردن طرح تمامی مسیرهایی که به محوطه داخلی ویلای شما ختم می شوند را مورد ارزیابی قرار دهید تا بتوانید بهترین طرح را بر روی آنها انتخاب و به انجام برسانید.

 نکته مهم اینجاست که می بایست فاصله درب ورودی تا نقطه رسیدن به محوطه داخلی ویلای خود را برآورد کرده و بر اساس آن به طراحی این مکان اقدام کنید. یادآور شویم که توجه به متریال های مختلف قبل از طراحی محوطه ویلا از اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه کیفیت هر کدام از این مواد می‌تواند محوطه ویلای شما را چشم نواز تر کند. در ادامه در رابطه با هر کدام از این نکات اطلاعاتی را به شما عزیزان ارائه خواهیم داد.

تصویر 2

اهمیت جذابیت طراحی محوطه ویلا

 همان طور که در بخش ابتدایی نیز عنوان کردیم طراحی محوطه ویلا و باغ تأثیر بسزایی در طراحی کلی این فضا خواهد داشت. کسانی که به محوطه قدم می‌گذارند با جذابیتی که در آن خلق شده است تمایل بیشتری جهت دیدن ویلا و باغ شما خواهند داشت؛ بنابراین این مهم را به هیچ عنوان فراموش نکنید که طراحی محوطه ویلا قبل از هرگونه طراحی داخلی این فضا از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 قدم زدن بر روی فضایی که به بهترین شکل ممکن طراحی و دکوراسیون شده است لذت خاصی خواهد داشت که توصیه می‌کنیم این مهم را برآورده سازید. البته یادآور شویم که مسیرهای دسترسی مختلفی در طراحی محوطه ویلا می بایست مورد ارزیابی قرار گیرند و بر اساس آن ها طراحی ها به انجام برسد. در ادامه در رابطه با مسیرهای دسترسی و نحوه طراحی آن ها اطلاعات کامل تری در اختیارتان قرار خواهیم داد.

تصویر 3

اهمیت مسیرهای قابل دسترس در طراحی محوطه ویلا

در طراحی محوطه ویلا می بایست به چند نکته مهم توجه کنید که یکی از آنها مسیرهای دسترسی است. شاید برخی از ویلاها از چندین مسیر دسترسی برخوردار باشند که می بایست در تمامی آنها طراحی به بهترین شکل ممکن انجام شود. در واقع هر مسیر می‌بایست از طراحی مخصوص به خود برخوردار باشد تا بیننده با قدم زدن بر روی آنها بتواند جذابیتشان را به خوبی درک کند.

 این نکته مهم را بدانید که مسیرهای دسترسی به باغ و ویلای شما در واقع هویت این دست از محیط ها را تعیین می‌کنند بنابراین هرچه در طراحی آنها از خلاقیت و ایده های جذاب استفاده کنید مسلماً طراحی محوطه ویلایتان به مراتب بهتر و همچنین ماندگارتر خواهد شد. استفاده از ایده های ناب در طراحی مسیرهای دسترسی می تواند این مهم را برای شما فراهم کند. در ادامه به چند مورد از اشکال مختلف مسیر های دسترسی در طراحی محوطه ویلا خواهیم پرداخت.

تصویر 4

شکل و نمای مسیرها در طراحی محوطه ویلا

همان‌طور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم مسیرهای دسترسی تأثیر بسزایی در طراحی محوطه ویلا دارند که می‌توانند به بهترین شکل ممکن طراحی شوند. این نکته را یادآوری کنیم که یکی از مهم‌ترین ویژگی های طراحی مسیرهای دسترسی شکل هایی است که این مسیرها می‌توانند از خود نشان دهند. بر این اساس می توانید به شکل مسیرها توجه نموده و طراحی خود را در این محوطه به انجام برسانید.

عدم خسته کنندگی و کسالت آور بودن این طراحی تأثیر بسزایی در موفقیت طرح نهایی شما خواهد داشت؛ بنابراین باید طراحی مسیرهای دسترسی به قدری مناسب و قدرتمند باشد که افراد با قدم زدن در آنها احساس خستگی نکنند و از قدم زدن در آنها لذت ببرند. اگر این طرح به خوبی اجرایی شود مطمئناً پس از چند ساعت قدم زدن بر روی این مسیرها هیچ گونه احساس خستگی نخواهید کرد.

تصویر 5

اشکال مختلف مسیرها در طراحی محوطه ویلا

در بخش قبلی عنوان کردیم که نما و شکل مسیرها در طراحی محوطه ویلا تأثیر گذار است. توجه به این نکته می تواند طراحی شما را با موفقیت همراه سازد. امروزه در محوطه ویلا و باغ های مختلف که در آن ها طراحی صورت گرفته است با اشکال مختلفی مواجه می شوید.

 مسیر مستقیم، مارپیچ و هم چنین شطرنجی نمونه ای از رایج ترین مسیرهایی است که هرکدام از جذابیت خاصی برخوردارند. در هر کدام از این نوع مسیرها می توانید از مصالح و متریال های مختلف نیز استفاده نمایید تا زیبایی طراحی محوطه ویلای شما دو چندان شود. در ادامه هر کدام از این نوع مسیرها را برای شما بازگو خواهیم کرد.

تصویر 6

استفاده از مسیر های مارپیچ جهت طراحی محوطه ویلا

مسیرهای قابل دسترسی بسیار وسیع می باشند که می بایست در طراحی آنها توجه بسیاری شود. از مهم ترین مدل هایی که می توان برای طراحی مسیرهای دسترسی استفاده کرد شکل مارپیچ می‌باشد. جالب است بدانید که آرامشی که در این مسیرها وجود دارد به مراتب بیشتر از مسیرهای صاف و هموار است که در اغلب محوطه ویلاها با آنها مواجه می شوید.

 اگر به دنبال غافلگیری افرادی هستید که در این مسیرها قدم می‌گذارند توصیه می‌کنیم که از اشکال مارپیچی استفاده کنید. در اطراف و حاشیه این گونه از مسیرها می توانید به کاشت گل و گیاه های مختلف بپردازید تا از این طریق فضای این بخش از ویلای خود را دستخوش تغییرات قرار دهید.

تصویر 7

مسیرهای مستقیم در طراحی محوطه ویلا

در کنار مسیر های مارپیچ می توان از نوع مستقیم نیز در طراحی محوطه استفاده کرد. جالب است بدانید که مسیرهای مستقیم از رایج ترین طراحی‌ها محسوب می شوند. در این نوع طراحی فرد در کمترین زمان ممکن می‌تواند خود را به باغ و ویلا برساند بنابراین هیجان در این گونه مسیرها بسیار کاهش می یابد. برای اینکه مانع این موضوع شوید، می توانید به کاشتن گل و گیاه در اطراف این مسیر اقدام کنید. البته توصیه می‌کنیم که از انواع گل و گیاه کمیاب و جذاب برای کاشتن در اطراف مسیرهای مستقیم استفاده کنید تا باعث جذب نظر عابرین شوید. مسیرهای دسترسی با شکل مستقیم صاف و یکنواخت می باشند که با کمی ایده می توان این ویژگی ها را کم رنگ تر نمود.

تصویر 8

مسیرهای شطرنجی در طراحی محوطه ویلا

یکی دیگر از انواع مسیرهایی که می توانید در طراحی محوطه ویلا به آن توجه کنید شکل شطرنجی است. این مسیر از هیجان خاصی برخوردار است چرا که با شکلی منحصر به فرد می‌تواند نظر عابرین را به خود جلب کند. به این نکته اشاره کنیم که این نوع مسیرها می‌توانند باعث تحرک بیشتر عابرین شوند.

 این موضوع از مهمترین مواردی است که بسیاری به آن توجه می کنند تا بتوانند لحظاتی جذاب را برای میهمانان خود با این نوع مسیرها رقم بزنند. نکته مهم در رابطه با مسیرهای شطرنجی استفاده از مصالح و متریال های مختلف است که می توانید از آنها در این محوطه ها نیز استفاده کنید. در بحث های بعدی در رابطه با تأثیر ترکیب متریال، مواد و مصالح در طراحی محوطه ویلا اطلاعاتی را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

تصویر 9

توجه به عرض مسیرها در طراحی محوطه ویلا

در طراحی محوطه ویلا می بایست به عرض مسیرها نیز توجه کافی داشت. اگر به باغ و ویلاهای مختلف مراجعه کرده باشید متوجه این موضوع شده اید که مسیرهای دسترسی دارای ابعاد مختلفی می باشند. عرض هر کدام از این مسیرها متفاوت از یکدیگر است که در طراحی به آن توجه بسیاری شده است. نیازی نیست که شما استانداردها را در این زمینه رعایت کنید تنها باید به جذابیت مسیرهای محوطه ویلای خود توجه داشته باشید.

برخی عرض مسیرهای محوطه خود را به قدری در نظر می گیرند که تنها یک نفر بتواند در آن قدم بزند و برخی نیز این فضا را طوری طراحی می کنند که دو یا چند نفر با هم بتوانند این مسیر را طی کنند. انتخاب عرض مناسب برای مسیرهای دسترسی محوطه ویلای شما در طراحی این فضا تأثیر به سزایی دارد که توصیه می کنیم به این نکته توجه کافی داشته باشید تا علاوه بر زیبایی طراحی این محوطه برخی از موارد نیز لحاظ شوند.

تصویر 10

استفاده از متریال های مختلف در طراحی محوطه ویلا

در طراحی محوطه ویلا می‌توان از چندین متریال در کنار هم استفاده کرد. اغلب افراد با توجه به نوع مسیر و شکلی که آنها به خود گرفتند از متریال های مختلفی استفاده می کنند که مرسوم ترین آنها بتن، سنگ و چوب می باشد. شما عزیزان می توانید از متریال های سنگ و چوب به صورت فاصله دار در مسیرهای محوطه ویلای خود استفاده کنید تا چشم اندازی خیره کننده را در این محیط ایجاد نمایید.

به عنوان مثال لوور های چوبی گزینه مناسبی محسوب می‌شوند که از طریق درزهای بین آنها می توانید زیبایی این مسیر را دو چندان کنید. با استفاده از متریال های دیگری همچون سنگ نیز می توان مسیر را برای عابرین جذاب‌تر نمود. در طراحی محوطه ویلا می توان به چند فاکتور مهم دیگر نیز توجه داشت که در ادامه به آن ها بیشتر خواهیم پرداخت.

تصویر 11

استفاده از بتن در طراحی محوطه ویلا

در طراحی محوطه ویلا همان‌طور که در بحث قبلی نیز عنوان کردیم می توان از مواد و مصالح مختلفی استفاده کرد که یکی از مناسب ترین ها بتن می باشد. به دلیل قالب بندی این نوع از متریال ها امکان ایجاد اشکال مختلف از طریق بتن ها فراهم شده است و این موضوع یکی از مزیت های این نوع از مصالح در طراحی محوطه ویلا شناخته می شود.

نحوه چیدمان این نوع از مصالح در مسیرهای دسترسی ویلاها می تواند به صورت های مختلف انجام پذیرد که این موضوع باعث جذابیت بیشتر مسیرهای محوطه خواهد شد. جالب است بدانید که این نوع مصالح از طرفداران بسیاری برخوردار است چرا که می تواند طول مسیر را برای شما جذاب تر نماید. رنگ خاص بتن می تواند با طبیعت اطراف مسیرها زیبایی خیره کننده ای خلق نماید.

تصویر 12

سنگ های برش خورده در طراحی محوطه ویلا

در کنار بتن که یکی از مصالح محبوب در طراحی محوطه ویلا شناخته می شود می توان به سنگ نیز به عنوان متریال بی نظیر جهت طراحی مسیرهای دسترسی اشاره کرد. زمانی جذابیت مسیرها از طریق این نوع از مصالح نمود پیدا می کند که بتوان برش های زیبا و خاصی را در آن ها ایجاد کرد. شما می توانید سنگ های برش خورده را به صورت های مختلف در طراحی محوطه ویلا مورد استفاده قرار دهید.

 این نکته را بدانید که نحوه چیدمان سنگ ها در مسیرهای دسترسی نیاز به توانایی و تخصص کافی دارد که توصیه می شود این وظیفه را به افراد کاربلد در این زمینه بسپارید تا طراحی این نقطه از ویلا به بهترین شکل ممکن انجام شود. استفاده از سنگ های برش خورده می تواند حالتی مدرنیته به مسیرهای دسترسی ویلای شما ببخشد بنابراین توصیه می کنیم این نوع از مصالح را برای طراحی ویلای خود مورد استفاده قرار دهید.

تصویر 13

استفاده از دیگر مصالح در طراحی محوطه ویلا

بخش عظیمی از طراحی محوطه ویلا بر عهده مسیرهای دسترسی آن است بنابراین ایده های مختلف با مصالح گوناگون برای این طراحی ارائه می شوند. در کنار بتن و سنگ های برش خورده می توان به متریال های دیگری نیز اشاره کرد. سنگ ریزه یکی از این مواد شناخته می شود. صدای جالبی که با قدم گذاشتن بر روی سنگ ریزه ها می شنوید می تواند شما را راغب به استفاده از این نوع مصالح در مسیرهای دسترسی نماید.

در کنار سنگ ریزه، آجر نیز به خوبی در مسیرهای دسترسی پیوند می خورد و این فضا را زیباتر از قبل می کند. خاک کوبیده نوع دیگری از مصالح شناخته می شود که برخی نیز ترجیح می دهند از آن برای طراحی محوطه ویلای خود استفاده نمایند. چمن نیز نوع دیگری از متریال هایی است که در بین مسیرهای دسترسی می تواند قدم زدن را برای شما عزیزان هیجان انگیز تر نماید.

تصویر 14

استفاده از آلاچیق در طراحی محوطه ویلا

در کنار طراحی مسیرهای دسترسی می توان به مورد دیگری که می تواند طراحی محوطه ویلا را با تغییرات چشمگیری همراه سازد اشاره کرد. آلاچیق ها امروزه در اغلب ویلاها به چشم می خورند چرا که به فضای این محیط ها زیبایی و جذابیت خاصی می بخشند. نوشیدن یک فنجان چای داغ در آلاچیق ویلا و یا باغ از لذت خاصی برخوردار است که توصیه می کنیم در زمان طراحی زیبا ترین، مقاوم ترین و در عین حال جذاب ترین آلاچیق را انتخاب و خریداری نمایید.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت انحصارا در اختیار شرکت مهندسی معماری پرسیاه طرح پردازان می باشد.