نکاتی مهم برای طراحی دکوراسیون کلینیک پزشکی

دکوراسیون کلینیک پزشکی

دکوراسیون کلینیک پزشکی را می توان به بخش های مختلفی تقسیم نمود که طراحی داخلی هر یک از این بخش ها به یک اندازه مهم و اساسی به شمار می رود. در یک کلینیک درمانی، دکوراسیون بخش های مختلفی از جمله سالن انتظار بیماران، میز پذیرش، داروخانه، مطب ها و بسیاری بخش های دیگر باید به خوبی طراحی و اجرا شود. با توجه به اهمیت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی کلینیک پزشکی می خواهیم در این بخش به این موضوع پرداخته و برخی راهکارهای مفید در این زمینه را بیان کنیم.

طراحی داخلی کلینیک پزشکی با توجه به بیماران

یکی از اصلی ترین عواملی که باید برای دکوراسیون کلینیک پزشکی در نظر گرفت، بیماران هستند. در واقع علاوه بر اینکه طراحی باید مورد پسند بیماران باشد، باید در جهت رفع بهتر نیاز آن ها نیز اجرا شود. یکی از اهداف مهم طراحی دکوراسیون کلینیک پزشکی را باید راحتی بیماران و سرعت در امور درمانی آن ها در نظر گرفت. لذا در نظر گرفتن جایگاه هایی مناسب در این فضا برای نظم دهی و سرعت بخشی به روال کاری بیماران و پرسنل کلینیک الزامی است. از طرفی دیگر محیط باید طوری طراحی شود که برای بیماران فضایی آرام بخش و دلنشین ایجاد کند، همچنین انعکاس روحیه ی مثبت در فضا از دیگر موارد مهم در دکوراسیون کلینیک پزشکی خواهد بود. به همین دلیل اگر انتخاب متریال کاربردی، رنگ، نور و نحوه چیدمان وسایل در دکوراسیون کلینیک پزشکی به خوبی صورت بگیرد، می تواند این حس خوب و روحیه ی مثبت را به بیماران القاء کند.

تصویر 1

کاربرد کلینیک پزشکی و دکوراسیون آن

دکوراسیون کلینیک پزشکی با توجه به نوع کاربردی که دارد می تواند متفاوت باشد. همچنین در برخی از مراکز درمانی بخش های مختلفی وجود دارد که می توان برای هر بخش دکوراسیون مجزایی را طراحی و اجرا نمود. به طور مثال طراحی دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی، با کلینیک کودکان یا سالمندان بسیار متفاوت خواهد بود. همان طور که طراحی دکوراسیون کلینیک بیماران سرطانی از بیماران عفونی جداست. از این رو توصیه می شود قبل از هر اقدامی جهت طراحی دکوراسیون کلینیک پزشکی به کاربرد این مرکز و افرادی که قرار است در این مرکز تردد داشته باشند به خوبی توجه شود تا فضایی مناسب و درخور را ایجاد نمایید.

تصویر 2

تقسیم فضا در طراحی دکوراسیون کلینیک پزشکی

پس از توجه به کاربرد فضای مورد نظر، این بار توجه به فضای کلی کلینیک و تقسیم آن به مکان های مختلف ضرورت دارد. در این راستا شما باید فضای داخلی کلینیک را طوری طراحی کنید که علاوه بر تقسیم مناسب و بجا، نه تنها اختلالی در راندمان کاری پرسنل ایجاد نشود، بلکه بتوانند به خوبی بیماران را پذیرش کرده و با سهولت هر چه تمام تر در جهت رفع نیاز آن ها برآیند. از این رو در نظر گرفتن فضایی برای پذیرش بیماران و نوبت دهی آن ها، مکانی برای نشیمن بیماران و انتظار، فضایی برای مطب های کلینیک، سرویس بهداشتی، داروخانه، تزریقات، اعمال جراحی سرپایی و … را در نظر بگیرید. در تقسیم فضا برای دکوراسیون کلینیک پزشکی سعی کنید طوری عمل شود که از ایجاد ازدحام و همهمه جلوگیری شده و کلینیک همواره فضایی آرام برای بیماران باشد.

تصویر 3

در بخش های مختلف کلینیک متفاوت عمل کنید!

هر چند که دکوراسیون کلینیک پزشکی باید بسیار منسجم و یکپارچه طراحی شود، اما می توان در بخش های مختلف این مکان از ایده های نو و جذاب استفاده کرد تا نتیجه ی دلخواه حاصل شود. ایده هایی که می تواند شامل استفاده از رنگ های متنوع اما هماهنگ در بخش های مختلف باشد، از طرفی دیگر ایده هایی مربوط به نورپردازی در مکان که با توجه به هر بخش به نحوی متفاوت اجرا شود نیز در زیباسازی بخش های مختلف کلینیک مؤثر می باشد. کاربرد وسایل مختلف دکوراتیو نیز بخش دیگری از کار دکوراسیون کلینیک پزشکی است که با توجه به هر بخش می توان از وسایل متفاوتی استفاده کرد تا در کنار هم یک فضای جذاب و دلنشین را ایجاد کنند. با توجه به تفاوت و تنوع طراحی دکوراسیون کلینیک پزشکی در بخش های مختلف به این موضوع نیز می پردازیم و در بخش های بعد نکاتی را در زمینه ی دکوراسیون بخش های مختلف کیلینک پزشکی یادآور می شویم.

تصویر 4

ترکیبی کلی از دکوراسیون کلینیک پزشکی

برای دکوراسیون کلینیک پزشکی حتماً نباید به دنبال طرح های آنچنانی و پیچیده بود. بلکه گاهی انتخاب طرح های ساده می تواند فضایی خلاقانه و جذاب را ایجاد نماید. در دید کلی دکوراسیون این مرکز باید به سبکی طراحی شود که بخش های مختلفتش را به خوبی از هم تفکیک کند. به همین دلیل می توانید راهروها، اتاق انتظار و همچنین بخش پذیرش را با کمک تفکیک رنگ ها از یکدیگر جدا کنید. در این جداسازی نیازی به استفاده از دیوار یا پارتیشن نخواهید داشت. اما فراموش نکنید در دکوراسیون این بخش از ترکیب رنگ هایی استفاده شود که تمایز اما هارمونی خوبی با هم دارند تا در عین تفکیک بخش ها، یکپارچگی کلینیک حفظ شود. علاوه بر این در دید کلی به طراحی سقف، کفپوش و همچنین دیواره های کلینیک بپردازید تا آن را از حالت معمولی و کسل کننده بیرون آورده و جذابیت بیشتری ببخشید.

تصویر 5

دکوراسیون بخش پذیرش

شاید به جرأت بتوان گفت اولین بخشی که در ورود به کلینیک پزشکی جلب توجه می کند، میز پذیرش است. با این اوصاف می توان میز پذیرش را یکی از بخش های بسیار مهم در دکوراسیون کلینیک پزشکی دانست. لذا طراحی یک میز خاص و زیبا می تواند بر ظاهر کلی دکوراسیون تغییرات مهمی را ایجاد کند. برای طراحی میز پذیرش در کلینیک پزشکی این نکته را به یاد داشته باشید که علاوه بر زیبایی، کارآیی آن نیز بالا باشد. برای انتخاب یک میز پذیرش می توانید از رنگ های شاد اما آرام استفاده کنید. استفاده از نور مخفی در زیر کانتر می تواند جذابیت بیشتری به آن ببخشد. همچنین فراموش نشود جنس کانتر منشی براق و صاف باشد تا بتوان آن را به راحتی تمیز و استریل نمود.

تصویر 6

اهمیت اتاق انتظار در دکوراسیون کلینیک پزشکی

اتاق انتظار بیماران یکی دیگر از بخش های مهم و اساسی در دکوراسیون کلینیک پزشکی است. برای طراحی دکوراسیون این بخش بهتر است کمی خلاقانه تر عمل کنید و این محیط را از آن فضای تکراری و خسته کننده ی همیشگی بیرون بیاورید. پس بهتر است به دنبال طراحی یک فرم نشستن خاص و متفاوت باشید. به همین جهت از مبلمانی خاص و چیدمانی ویژه برای این کار استفاده کنید، به طور مثال از چیدمانی گرد استفاده کنید یا مبلمان را با فاصله های بیشتر بچینید تا بیماران احساس راحتی بیشتری را در این فضا داشته باشند. از طرفی دیگر به جنس مبلمان انتخاب شده نیز توجه کنید، چرا که این مبلمان باید قابلیت تمیز شدن و استریل شدن را به خوبی داشته باشند تا از شیوع بیماری جلوگیری شود.

در دکوراسیون کلینیک پزشکی به ویژه اتاق انتظار استفاده از پنجره را فراموش نکنید. چرا که این امر علاوه بر اینکه موجب ایجاد دید و چشم انداز برای بیماران می شود، با نفوذ نور طبیعی به دورن اتاق روحیه ای شاد را در آن ها ایجاد می کند. استفاده از گل و گیاهان طبیعی را در دکوراسیون کلینیک پزشکی به ویژه بخش انتظار فراموش نکنید. این امر می تواند یکی دیگر از عوامل آرامش بخش برای بیماران و پرسنل باشد. همچنین می توان از تابلوهای زینتی و آثار هنری بسیاری بر روی دیوار این اتاق استفاده کرده و فضا را از کسالت بیرون بیاورید. علاوه بر این موارد؛ در اتاق انتظار باید راحتی بیماران برای گذارندن زمان و رسیدن نوبت آن ها نیز در نظر گرفته شود؛ لذا تعبیه ی آب سرد کن، وسایل گرمایشی و سرمایشی، مجله، کتاب، بروشور، تلویزیون و بسیاری موارد دیگر در دکوراسیون این بخش الزامی است.

تصویر 7

اتاق پزشک بخشی دیگر از دکوراسیون کلینیک پزشکی

علاوه بر اینکه در یک کلینیک پزشکی اتاق های مختلفی برای درمان وجود دارد؛ لذا دکوراسیون هر بخش از بخش دیگر متفاوت است. اما به طور کلی می توان گفت در اتاق پزشک بخش های مختلفی از جمله میز کار، فضایی برای معاینه و همچنین بخشی برای نگهداری تجهیزات پزشکی وجود دارد که بهتر است برای ایجاد نظم بیشتر با استفاده از پارتیشن از یکدیگر جدا شوند. بکارگیری پنجره در اتاق پزشک نیز می تواند عامل مهمی برای نفوذ نور طبیعی به داخل بوده و همچنین ابزاری مناسب جهت تهویه ی هوا باشد.

استفاده از دیوارپوش های جذاب و چشمگیر و ایجاد هارمونی در میان رنگ های ملایم به کار رفته می تواند آرامش بیشتری را در بیمار ایجاد کند. یکی از ایده های جالب برای دکوراسیون کلینیک پزشکی به ویژه اتاق پزشک، استفاده از سقف هایی است که دارای تصاویر متحرک می باشند. این سقف ها در بسیاری از مواقع که بیماران مدت های طولانی تری را روی تخت معاینه به سر می برد، می توانند جذاب و دیدنی به نظر برسند. علاوه بر زیبایی دکوراسیون اتاق پزشک در نظر گرفتن بخشی برای نظافت و شستشوی دستان پزشک و دستیارانش در این فضا الزامی است.

تصویر 8

نقش نور طبیعی در دکوراسیون کلینیک پزشکی

وجود نور طبیعی در دکوراسیون یکی از مهم ترین مواردی است که اغلب طراحان داخلی به آن توجه می کنند. از آنجایی که دکوراسیون کلینیک پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود، لذا استفاده از نور طبیعی در این فضا را می توان عاملی مهم برای روشن تر و دلبازتر کردن فضا دانست. هر چند این ایده می تواند یک ایده ی ساده باشد اما در ایجاد یک فضای مطلوب نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد. به همین دلیل سعی کنید تا آنجا که می توانید از پنجره های بزرگ و نور طبیعی برای خلاقانه تر کردن دکوراسیون کلینیک پزشکی خود استفاده کنید.

تصویر 9

ایجاد فرم های خاص در  طراحی داخلی کلینیک های لوکس

ایجاد فرم های خاص سبب می شود تا کلینیک از حالت خسته کننده و کسالت آور خود بیرون آمده و فضایی پویا و سرزنده را ایجاد نماید. لذا یک طراح داخلی ماهر برای این کار از فرم های خلاقانه کمک می گیرد تا با ایجاد یک تصویر بصری زنده و پویا محیط را از کسالت بیرون آورد. برای ایجاد فرم های خاص در دکوراسیون کلینیک پزشکی، استفاده از متریال مختلف در سقف و دیواره ها به خوبی توصیه می شود. به طور مثال کناف کاری روی سقف یا دیواره ها که درون آن ها نور مخفی به کار رفته می تواند تأثیر خوبی در جان بخشی بیشتر به دکوراسیون داشته باشد.

تصویر 10

دیوارهای کلینیک را زنده تر کنید!

دیوارهای کلینیک یکی از مهم ترین و اساسی ترین بخش آن به شمار می رود. به همین دلیل می توانید با استفاده از رنگ و کاغذ دیواری آن ها جلوه ای خاص ببخشید. در برخی موارد نیز استفاده از تابلوهای زینتی می تواند جلای خاصی به دیوارها بدهد. اما ایده ی خلاقانه تری که امروزه در دکوراسیون کلینیک پزشکی به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد؛ بکارگیری فرم های خاص در طراحی سطوح مختلف دیوارها خواهد بود. در واقع این فرم های خاص با زاویه دادن به صفحاتی که پوشش دیوار را تشکیل می دهند، به وجود می آید. این طرح می تواند جذابیت بسیار زیادی را در دکوراسیون کلینیک پزشکی ایجاد نماید اما سعی کنید در استفاده از آن تعادل را حفظ نموده تا از شلوغی طرح جلوگیری نمایید.

تصویر 11

نکاتی مهم درباره ی رنگ ها در طراحی کلینیک پزشکی

استفاده از رنگ ها با توجه به فضای کاربردی کلینیک درمانی و همچنین با توجه به اصول روانشناسی باید با دقت و محدودیت بسیاری صورت بگیرد. به همین دلیل باید در دکوراسیون کلینیک پزشکی از ترکیب زیاد رنگ ها و تنوع بیش از اندازه خودداری نمود، بلکه استفاده از یک الی دو رنگ جذاب اما ساده می تواند بسیار خلاقانه تلقی شود. بهتر است در ترکیب رنگ های خود از رنگ های خنثی همچون سفید و خاکستری در کنار دیگر رنگ های گرم استفاده کنید تا تعادل در فضا ایجاد شود. رنگ سفید را در اغلب کلینیک ها برای ایجاد آرامش استفاده می کنند. اما فراموش نکنید از رنگ های شاد و زننده به هیچ وجه در این فضای درمانی استفاده نکنید، چرا که اصلاً مناسب دکوراسیون کلینیک پزشکی نخواهند بود.

تصویر 12

نقش لوازم دکوراتیو در دکوراسیون کلینیک پزشکی

یکی دیگر از موارد مهم در تغییر دکوراسیون کلینیک پزشکی استفاده از اشیاء دکوراتیو است. هر چند ممکن است این طرح ساده به نظر بیاید اما می تواند تأثیرات بسیار مثبتی را در ایجاد آرامش و همچنین جلوگیری از تنش و استرس بیماران در پی داشته باشد. یکی از این لوازم استفاده از گل و گیاه طبیعی است که علاوه بر ایجاد حس آرامش در تصفیه ی هوای محیط نیز مؤثر خواهد بود. همچنین تعبیه ی یک آکواریوم یا تراریوم آبی و گیاهی در گوشه هایی از کلینیک می تواند به جذابیت فضا بیفزاید.

تصویر 13

کاربرد نورپردازی در دکوراسیون کلینیک پزشکی

در دکوراسیون کلینیک پزشکی نباید فراموش کرد که عملکرد و زیبایی باید در کنار هم مورد توجه قرار بگیرند. به همین دلیل هر اندازه که زیبایی فضا مهم است، کاربردی بودن آن مهم تر خواهد بود. نورپردازی بخش مهم دیگری در طراحی داخلی کلینیک به شمار می رود که باید به روشی کاملاً اصولی و مهارتی اجرا شود. نورپردازی در قسمت های مختلف کلینیک از جمله راهروها، اتاق ها، اتاق پزشک، پذیرش، بخش انتظار و … مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال در اتاق پزشک نورپردازی باید به صورتی باشد که مستقیم بر چشم بیمار و پزشک نتابد و در عین حال نور لازم برای معاینه و درمان را تأمین کند. استفاده از ترکیب رنگ نور مناسب در فضا نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

تصویر 14

سخن آخر در زمینه دکوراسیون کلینیک پزشکی

همانطور که گفته شد دکوراسیون کلینیک پزشکی بیشتر با هدف کاربردی و عملکردی آن صورت می گیرد. به همین دلیل بهتر است از جزئیاتی که نقشی در کاربردی کردن عملکرد فضا ندارد، بپرهیزید. دکوراسیون یک کلینیک باید ترجیحاً ساده باشد و مناسب یک فضای درمانی، چرا که افراد مراجعه کننده به این فضا برای گذراندن اوقات خوش و لذت بردن به این مکان نمی آیند. آن ها با روحیه ای از ترس، ناآرامی و بی قراری به این مرکز درمانی پا می گذارند. پس بهتر است در دکوراسیون خود به دنبال حفظ آرامش آن ها و همچنین بالابردن عملکرد فضا برای رفع مشکلشان باشید.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت انحصارا در اختیار شرکت مهندسی معماری پرسیاه طرح پردازان می باشد.