تنگ های مینیاتوری

خرید و نحوه نگهداری تنگ های مینیاتوری

   تنگ های مینیاتوری به محیط شفاف و زیبایی گفته می‌شود که در آن می‌توان گونه های از دنیای گیاهان را پرورش داد.  نام دیگر تنگ های مینیاتوری تراریوم یا باغ شیشه ای بوده که معمولا افراد این تنگ ها را با این نام نیز می شناسند.

تنگ های مینیاتوری

به طور کلی می‌توان گفت تنگ های مینیاتوری یا تراریوم ظرف شیشه ای و شفاف می باشد که گیاهان  و چانوران در آن رشد می کنند، این تنگ ها پلی بین فضای بیرون و داخل می باشد، زیرا درون تنگ های مینیاتوری زندگی گیاهان و جانوران زنده جریان دارد. استفاده از این نوع تنگ ها در فضای داخل می تواند زیبایی خاصی به دکور منزلتان داده و یا باعث خلق آرامش در محل کار شما شود. بسیاری از افراد از تنگ های مینیاتوری برای ایجاد تمرکز و تنفس هوای تازه استفاده می کنند. می توانید از تنگ های مینیاتوری برای زیباسازی مکان های بسیاری از جمله مراکز درمانی، محیط های اداری، رستوران ها، هتل ها و دیگر مجتمع های عموی استفاده کنید. تنگ های مینیاتوری در اندازه های مختلف با توجه به فضای مورد نظر ساخته می شوند.

تصویر1

تنگ های مینیاتوری آبی

این نوع تنگ ها که به تراریوم آبی مشهور است از گیاهان و جانداران تشکیل شده که شبیه آکواریوم بوده و در برابر فضای بیرون بسته می باشد. در این تنگ های مینیاتوری، باید نیازهای زندگی گیاهان و حیوانات توسط یکدیگر فراهم شود زیرا همانطور که گفته شد ارتباط جانوران و گیاهان داخل این تنگ ها با فضای بیرون صفر می باشد. این نوع سیستم های آبی بیشتر مختص کسانی است که دوست دارند انواع مختلف ماهی ها و گیاهان زنده را بدون وقت گذاشتن و عدم حساسیت زیاد نگهداری کنند. توجه داشته باشید که تنگ های مینیاتوری آبی، در مقیاس ها و اندازه های متفاوتی موجود می باشد که می توانید از آنها در مقیاس کوچکتر برای فضای منزل مانده روی میز استفاده کنید یا می توانید نوع بزرگتر آن را در بیرون از منزل قرار دهید.

تصویر2

آماده سازی تنگ های مینیاتوری آبی

برای ساختن تنگ های مینیاتوری آبی ابتدا لازم است تصمیم بگیرید که قرار است چه چیزهایی در این تراریوم قرار بگیرد. همانطور که گفته شد این سیستم های آبی به طور کلی ارتباط شان از جهان بیرون قطع می شود، از اینرو باید از گیاهان و حیواناتی استفاده کنید که کوچک بوده تا بقای بیشتری داشته باشند. استفاده از یک اسفنج در شیشه تنگ های مینیاتوری در بسته، موجب تبادل گاز و هوا می شود و در نتیجه به تنظیم ph آب کمک می کند و موجب می شود نگهداری از این سیستم ها راحت تر شود. نوع دیگری از تنگ های مینیاتوری آبی وجود دارد که به صورت نیم بسته بوده و به نگهداری کمی نیاز داشته که در این سیستم ها باید هر ماه تقریبا پنجاه درصد آب تنگ را تعویض کنید که این امر موجب تصفیه ضایعات و حذف مواد معدنی اضافی می شود. توجه داشته باشید اگر سیستم شما در حال افت کردن باشد می‌توانید آب آن را مرتب تعویض کنید تا تنگ به شکل اولش برگردد.

تصویر3

انتخاب نوع شیشه و آب داخل تنگ های مینیاتوری

 تنگ های مینیاتوری آبی از نظر نوع آبی که داخلش قرار دارد به 2 دسته تراریوم حاوی آب شیرین و آب شور دریایی تقسیم می‌شود. توجه داشته باشید که اگر بخواهید شیشه های محتوای آب شور را نگهداری کنید باید دقت زیادی به عمل آورید زیرا این نوع تنگ ها پایداری کمتری دارد اما اجازه زندگی کردن و بقای بیشتر ماهیان جذاب از جمله ستاره دریایی و دلقک ماهی در آب شور وجود دارد. سیستم های حاوی آب شیرین از لحاظ راه اندازی و نگهداری بسیار ساده تر می باشد از این رو افراد مبتدی و تازه کار معمولاً تنگ های مینیاتوری حاوی آب شیرین را انتخاب می کنند. شیشه ای که برای تنگ ها استفاده می شود 2 نوع شفاف و پلاستیکی دارد. بطری های پلاستیکی، شیشه های نشکن، شیشه های سنگی فراماسونی و تنک های 3 یا 5 گالنی از جمله مواردی است که برای ساخت تنگ های مینیاتوری مورد استفاده قرار می گیرد. البته برای افراد تازه کار، نگهداری از تراریوم های کوچک راحت تر می باشد.

تصویر4

آماده سازی بستر کاشت گیاهان در تنگ های مینیاتوری آبی

برای آماده سازی بستر کاشت می توانید گل و لای حوضچه را جمع آوری کرده که در این روش امکان دارد بسیاری از موجودات کوچک که در تنگ های مینیاتوری آبی به آن نیاز دارید در بین گل ها وجود داشته باشد؛ همچنین می توانید این بستر کاشت را از فروشگاه ها به صورت آماده خریداری کنید. اگر قصد استفاده از گل و لای حوضچه را دارید بهتر است برای شفاف ماندن آب ظرف شیشه ای، یک لایه شن و ماسه بر روی گل ها بگذارید. استفاده از لایه های شن و سنگ ریزه همچنین موجب می شود که ذرات ریزی که از طریق آب به سمت پایین ظرف می آید، توسط شن و ماسه در کف ظرف نگهداری شود و در نتیجه این لایه شن مانند یک فیلتر عمل می کند. برای آب داخل تنگ های مینیاتوری نیز توصیه می‌شود که از آب حوضچه های ماهی ها استفاده شود و یا از آب تصفیه شده که به مدت ۲۴ تا ۷۲ ساعت کنار گذاشته شده تا کلر آن از بین برود استفاده کنید.

تصویر5

گیاهان مناسب برای تنگ های مینیاتوری آبی

با توجه به اینکه گفته شد گیاهان و جانوران باید نیازهای زندگی یکدیگر را در تنگ های مینیاتوری سر بسته فراهم کنند، پس بهتر است از گیاهانی استفاده کنید که اکسیژن را برای یک سیستم شما فراهم کند. استفاده از گیاهان و جلبک های مقاوم که سریع رشد می کنند برای تنگ های مینیاتوری آبی مناسب می باشد. این جلبکها را می توانید از حوضچه ماهی ها جمع آوری کرده یا از فروشگاه ها خریداری کنید. برای تنگ های حاوی آب شیرین می توانید از گیاه آکواریومی و آبزی، علف هرز حوضچه، خزه آبی معمولی و گیاه بادروت استفاده کنید. برای تنگ های حاوی آب شور یا دریایی معمولا جلبک سبز گونه مقاوم به آفات، جلبک های خوراکی زنجیره‌ای، و جلبک بابل یا حبابی مورد استفاده قرار میگیرد.

تصویر6

جانوران مناسب برای تنگ مینیاتوری آبی

معمولاً جانوران آبزی که در تنگ های آبی استفاده می شوند، جلبک ها و دیگر ضایعات را می خورند و موجب تمیز نگه داشتن تنگ مینیاتوری آبی شما می شوند. این نوع جانوران می‌توانند دی اکسید کربن تولید کرده که مهمترین عامل برای زنده ماندن گیاهان است. استفاده از ماهی ها برای اکوسیستم های آبی در بسته به هیچ عنوان مناسب نمی باشد، زیرا اگر از ماهی ها در این تنگ ها استفاده کنید به طور حتم آنها خواهند بود. بهترین جانوران برای تراریوم آب شیرین میگوی گیلاسی، حلزون مالزیایی، جانور بی مهره ی Hyalella ،جانور سخت پوست پاروپایان می باشند. در تنگ حاوی آب شور می توانید از ستاره دریایی Asterina و شقایق دریایی Asterina استفاده کنید.

تصویر7

راه اندازه تنگ های مینیاتوری آبی

برای راه اندازی تنگ های مینیاتوری آبی اولین اقدام آماده سازی بستر مورد نظر می باشد، که برای این امر باید یک لایه خاک را به انتهای ظرف انتخاب شده اضافه کنید. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از ظرف با دهانه باریک می‌توانید از یک قیف برای اضافه کردن خاک استفاده کنید. در مرحله دوم باید گیاهان خود را در بستر خاک کاشته که در این مرحله اگر پس از اضافه کردن آب گیاهان بر روی آب شناور شدن سعی کنید ماسه و سنگ ریزه بیشتری روی آن قرار داده تا آب موجب نشود که گیاه از ریشه کنده شود. پس از اضافه کردن شن و ماسه باید حداقل 25% ظرف از خاک و سنگ ریزه پر شده باشد. در مرحله بعد باید آب را به تنگ مینیاتوری آبی اضافه کرد. آب باید حدود 75% ظرف پر کند و تنها 25% آن را برای هوا باقی بگذارند مرحله آخر جانوران را به تراریوم آبی اضافه کرده و اجازه دهید جانوران با دمای آب سازگار شود که در این مرحله اضافه کردن یک یا دو جانور کافی می باشد زیرا اضافه کردن جانوران زیاد موجب از بین رفتن آنها خواهد شد پس از این دهانه ظرف را محکم ببندید و تم را در نزدیک یک پنجره قرار داده به طوری که در برابر تابش مستقیم نور خورشید نباشد.

تصویر8

نحوه نگهداری تنگ های مینیاتوری آبی

برای مراقبت و نگهداری از تراریوم آبی لازم است که هفته اول اکوسیستم را دقیقا تحت کنترل داشته و تا مطمئن شوید که در موقعیت مناسب قرار دارد. اگر متوجه شدید که گیاهان شما بی حال و ناسالم هستند می توانید نور بیشتر را امتحان کنید و یا اگر آب حالت تیره پیدا کرد سعی کنید نور خورشید را بیشتر کنید. در هنگامی که جلبک ها یا میگو های شما در روز های گرم مردند سریعاً اقدام به کم کردن نور خورشید با جابه جایی تراریوم کنید. همچنین در اثر تغییرات فصلی نیز ممکن است مجبور شوید اکوسیستم تان را جا به جا کنید. یکی دیگر از دلایلی که ممکن است آب تنگ تیره شود وجود میگو و حلزون های زیاد در درون اکوسیستم می باشد، بنابراین می‌توانید گیاهان  بیشتری به تراریوم آبی اضافه کرده که این عمل موجب شفاف سازی آب تنگ می شود.

تصویر9

 تنگ های مینیاتوری گیاهی

یکی دیگر از انواع تنگ های مینیاتوری نوع گیاهی این محصول می باشد که با داشتن آن در فضای آپارتمان می توانید از گلها و گیاهان به روش زیبا نگهداری کنید. به طور کلی می توان گفت تراریوم گیاهی جلوه هایی از نمونه های زندگی گیاهی یک منطقه را نشان میدهد. اگر شما هم دوست دارید یک تنگ مینیاتوری زیبا در آپارتمان و منزل خود داشته باشید باید به نکات نگهداری و راه اندازی آن توجه کنید. با توجه به اینکه نگهداری تنگ های مینیاتوری گیاهی کار ساده ای می باشد و همچنین زیبایی بسیاری را برای خانه و محل کار افراد بر ارمغان می آورد، بسیاری از افراد دوست دارند روش ساخت این محصول را بدانند که در ادامه ما به نکات مهم آن اشاره خواهیم کرد.

تصویر10

ساخت تنگ های مینیاتوری گیاهی

اولین نکته در مورد ساخت تنگ های گیاهی، شناخت کافی در مورد گیاهان مورد استفاده در تراریوم ها می باشد، زیرا بستر کشت هر گیاه و شرایط نگهداری آن متفاوت است. پس از انتخاب گیاه مورد نظر باید ظرف مناسبی برای ساخت تنگ مینیاتوری انتخاب کنید که معمولاً هر ظرف شیشه ای بلا استفاده ای می تواند مورد مناسبی باشد. پس از آن باید بنا به نوع گیاهی که انتخاب کرده اید بستر کشت یا خاک تراریوم را آماده کنید. این بسته شامل 3 لایه زهکش، لایه میانی و لایه فوقانی می‌شود. در مرحله بعد باید اقدام به کاشت گیاهان شود که در این مرحله باید دقت داشته باشید که گیاهان کاملا سالم باشد و برای درآوردن آن از گلدان می‌توانید آرام آن را تکان داده تا خاک اضافی بدون صدمه دیدن ریشه ها جدا شود. در مرحله آخر خاک را کمی گود کرده و گیاه را بکارید و ریشه را کاملاً بپوشانید.

تصویر11

گیاهان مناسب برای تنگ های مینیاتوری

همانطور که گفته شد دقت به نوع گیاهی که قرار است در تنگ کاشت شود بسیار حائز اهمیت می‌باشد زیرا هر گیاه بنا به نوعی که می باشد نیاز به آبیاری و محافظت خاصی دارد. بعضی از گیاهان بسیار مناسب برای کاشت در تراریوم می باشد زیرا این نوع گیاهان به مراقبت زیادی نیاز نداشته و به دلیل کوچک بودن به راحتی درون تنگ قرار میگیرد. مهمترین گیاهان تراریوم شامل گیاه دوستی یا پیله آ اینوولاکراتا، گل عنکبوتی، گیاه پیرومیا هندوانه ای، گیاه کریپتانتوس یا ستاره دریایی، گیاه فیوتینا، گیاه سلاژینلا،  گیاه برگ بیدی، گیاه هوازی تیلاندسیا، گل بنفشه آفریقایی و  گیاه بگونیا می باشد. تمام گیاهان ذکر شده تحمل زیادی در برابر رطوبت داشته و همچنین تابش نور کم غیرمستقیم مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌کند.

تصویر12

نکات مهم در نگهداری تنگ های مینیاتوری

توجه داشته باشید که هر چند تراریوم ها نیاز به مراقبت زیادی ندارند اما چند نکته را باید مد نظر قرار بدهید، زیرا توجه به این نکات موجب عمر بیشتر تراریوم می شود. قرار ندادن تراریوم در معرض تابش مستقیم نور خورشید، عدم آبیاری بیش از اندازه تراریوم، ضخامت مناسب خاک برای در بر گرفتن ریشه گیاه، شستن ظرف با آب گرم و صابون قبل از اقدام به کاشت گیاهان، استفاده از ظرف مناسب جهت ساخت تراریوم زیرا هرچه دهانه ظرف مورد نظر تنگ تر باشد کار سخت تر می شود، استفاده از یک لایه یکنواخت به قطر دو و نیم سانتیمتر از شن در کف ظرف، استفاده از زغال چوب فعال جهت تازه نگه داشتن هوا و غیره از مهمترین مواردی می باشد که باید در هنگام نگهداری و ساخت تنگ مینیاتوری به آن توجه داشته باشید.

تصویر13

فروش تنگ های مینیاتوری

با توجه به زیبایی و خاص بودن تنگ های مینیاتوری به طور حتم شما هم دوست دارید یکی از این تراریوم ها را در منزل خود داشته باشید و از ویژگی های خوب آن بهره ببرید. اما ممکن است فکر کنید که ساخت این محصول برای شما سخت و شاید هم غیر ممکن می باشد. البته با نکاتی که در بالا اشاره شد احتمال اینکه بتوانید این تنگ ها را در خانه بسازید بسیار بالا است. البته فراموش نکنید که تهیه یک تراریوم بزرگ برای مکان های بیرون از خانه به کمک افراد مجرب و کاردان نیاز دارد.

تصویر 14

قیمت تنگ های مینیاتوری

همان طور که گفته شد این تنگ ها دارای انواع بسیار متفاوت و مختلفی می باشد از این رو قیمت آنها با یکدیگر فرق می کند، به طوری که قیمت خرید یک تنگ کوچک با یک تراریوم بزرگ در مکان های عمومی بسیار متفاوت است، زیرا هم متریال مورد استفاده و هم انرژی صرف شده برای ساخت هر یک از این انواع نیز مختلف می باشد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت انحصارا در اختیار شرکت مهندسی معماری پرسیاه طرح پردازان می باشد.