آب نما و نکات مهم مربوط به آن

آب نما

امروزه بسیاری از تجهیزات به منظور زیبا کردن و جذاب کردن محیط زندگی افراد استفاده می شود. آب نما به عنوان یکی از ابزاری می باشد که می تواند به محیط پیرامون اطراف یک جذابیت و سر زندگی خاصی ببخشد. آب نما نمونه های مختلفی دارد و در هر جایی متناسب با آن محیط می توان از آن ها استفاده کرد. در این مورد نکات مختلفی وجود دارد و افراد باید به آن توجهی ویژه داشته باشند. ما در این متن سعی داریم آب نما را از جهات مختلفی به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. چنانچه دوست دارید یک آب نما در محیط زندگی خود داشته باشید، ما را تا پایان متن همراهی نمایید.  

آب نما چیست؟

آب نما را می‌توان به عنوان طرحی دانست که با اجرای این طرح محیط زندگی زیباتر و دل رباتر می‌شود. اگر به نام آن توجه نمایید به راحتی می‌توان دریافت که به این معناست که با استفاده از تجهیزات و شکل‌های گوناگون آب را به گونه‌ای نمایش و حرکت دهیم که ظاهری زیبا و جذاب داشته باشد. آب نماها به صورت طبیعی در محیط‌های مختلفی موجود می‌باشند. افراد می‌توانند با الهام گرفتن از آن‌ها در طبیعت یک آب نمای خاص را طراحی نمایند تا هر فردی با دیدنش از آن لذت ببرد. استفاده از آب نما در محیط‌های مختلف به آن محیط جلوه‌ای شیک و چشم نواز می‌بخشد. تصور کنید که در خانه ی خود نشسته‌اید و صدای زیبای شر شر آب محیط شما را تلطیف می‌کند. مطمئناً شما در این محیط آرامش خاطر بیشتری خواهید داشت.

تصویر 1

استفاده از آب نما در فرهنگ ایرانی

آب از دیرباز تاکنون در فرهنگ ایرانیان به معنای مایه ی حیاط و سر زندگی شناخته می‌شده است. اگر به تاریخ ایران نگاه نمایید، در معماری و طرح‌های کهن این دیار از نمادهای آبی بسیار استفاده می‌شده است. اگر بخواهیم اهمیت این آب نماها را در ایران و فرهنگ ایرانی نشان دهیم، می‌توان گفت در هر جایی که به عنوان یک محیط تفریحی-گردشگری محسوب می‌شود از آبنماها استفاده می‌شده و تا به الآن نیز ادامه دارد. به طور مثال شما در هر پارک کوچکی که بروید یک حوض کوچک آب خواهید دید. استفاده از آبنماها در این مکان‌ها باعث زیبایی محیط می‌شود. در کل می‌توان گفت آب در فرهنگ ایرانی جایگاه بسیاری والایی دارد و به همین منظور در جای جای ایرانی از نما دهنده‌های آب استفاده‌های بی‌شماری شده است.

تصویر 2

تأثیر آب نما بر دکوراسیون محیط

آب نما را می توان یکی از بهترین طراحی های ممکن برای محیط هایی که قصد داریم آن ها را جلوه ای زیبا ببخشیم، دانست. خوب است که فضایی را که از یک آب نما در آن استفاده شده باشد برای شما ترسیم نماییم. تصور کنید که در محیط حیاط خانه ی خود یکی از انواع آب نماها را استفاده کرده اید. حال در ماه های گرم تابستان در حیاط خانه ی خود می نشینید و با روشن کردن آب نما علاوه بر اینکه از زیبایی های آن و صدای آرامش بخشش لذت می برید، با گردش آب، هوای محیط پیرامون خود را خنک تر می نمایید. استفاده از آبنما تأثیر شگرفی بر دکوراسیون محیط دارد. استفاده از نما دهنده های آب چه در محیط داخلی و چه در محیط خارجی باعث می شود که نگاه افراد نسبت به آن جذب شده و محیط جذابی را به وجود آورد.

تصویر 3

طرح های مختلف آب نما

 شما می تواند تجهیزاتی که در آب نما استفاده می شود را به گونه ای انتخاب نمایید که خود آن تجهیزات و طراحی ها به تنهایی زیبایی خاص خود را داشته باشند. به طور مثال استفاده از یک ماهی که از دهان آن آب فواره می شود، علاوه بر زیبایی که فواره ایجاد می کند، خود آن ماهی نیز زیبایی خاصی به محیط می بخشد. در طراحی یک نمادهنده ی آب می توان از طرح های طبیعی نیز استفاده کرد. به طور مثال افراد می توانند با استفاده از یک نمای صخره ای و جاری کردن آب، یک آبشار بسیار کوچک و زیبا را در محیط اطراف خود به وجود آورند. در طراحی نما دهنده های آب می توان از ایده های خلاقانه و زیبایی که امروزه کمتر مورد توجه می باشد، استفاده کرد. از نمونه های طرح های آب نما می توان به آب نمای موزیکال، دیواری، شیشه ای، مدرن، باغی، کلاسیک و … اشاره کرد.

تصویر 4

آب نما در محیط های داخلی

استفاده از آب نما در محیط های داخلی با شرایط و قوانین خاصی همراه است. این شرایط و قوانین با توجه به اینکه محیط ها سر بسته می باشند، باید به خوبی رعایت شوند. در یک محیط باز چنانچه از فواره های بزرگ استفاده می کنید، اصلاً مهم نیست که مقادیری از آب به بیرون از محفظه ی آب نما ریخته شود. اما در محیط های داخلی این موضوع باید به خوبی رعایت شود. آبنمای داخلی باید به خوبی عایق شده باشد تا هیچگونه نشتی به محیط بیرون از آب نما نداشته باشند. نما دهنده های آب که در محیط داخلی می باشند، باید به خوبی جلوی چشم باشند. آب نماهای داخلی را می توان به صورت پیش ساخته و جدا از بنای ساختمان استفاده کرد.  

تصویر 5

آب نما در محیط های خارجی

استفاده از انواع آب نما در محیط های خارجی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال افراد می توانند در حیاط خانه ها با استفاده از این آبنماها جلوه ای ویژه به آن ببخشند. آب نماها در اکثر محیط های عمومی نیز استفاده می شوند. به طور مثال می توان از آن ها در محیط پارک ها یا جلوی درب واحدهای تجاری استفاده کرد. گفتنی است آب نماهایی که در محیط های باز استفاده می شوند، محدودیتی ندارند، بنابراین می توان از طرح ها و نمونه های مختلفی استفاده نمود.

تصویر 6

آب نمای موزیکال و نورانی

یکی از زیباترین و خاص ترین آب نماها نمونه ی موزیکال آن می باشد. افراد می توانند با استفاده از موسیقی و ریتم ریزش آب، جلوه ای ویژه در محیط خود به وجود آورند. به طور مثال می توان با استفاده از موسیقی های آرامش بخش، ریتم ریزش آب را به گونه ای آرام طراحی کرد. در این موارد می توان با استفاده از نورهای مختلف همگام با صدای موسیقی و ریتم آب، یک آب نمای موزیکال نورانی به وجود آورد. این نمونه از آب نماها را بیشتر در محیط های داخلی استفاده می نمایند. اما استفاده از آن در محیط های خارجی مانند فضای رستوران های سرباز یا به اصطلاح باغ رستوران ها، خالی از لطف نمی باشد. این نوع از آب نماها را می توان به صورت پیش ساخته تهیه کرد. در راه اندازی این آب نماها می توان از دستگاه های دیجیتال استفاده کرد که با توجه به ریتم آهنگ، ریتم فوران آب و بازی نور را هماهنگ کند.

تصویر 7

آب نمای دیواری

یکی از دیگر نمونه های آب نماها، نمونه ی دیواری آن می باشد. این نوع از آب نما می تواند با یک طراحی زیبا همراهی باشد، تا در زمانی که جریان آب وجود ندارد، خود به عنوان یک دیوار تزئینی و زیبا محسوب شود. نمونه های دیواری معمولاً به این صورت می باشد که جریان آب از بالا به پائین ریخته می شود و یک نمای آبشار گونه را ایجاد می کند.

تصویر 8

ایجاد آب نمای مصنوعی با جریان آب طبیعی

یکی از راه های ایجاد آب نما می تواند با استفاده از آب های طبیعی صورت گیرد. به عنوان مثال در ایجاد یک آبنمای باغی در محیط های عمومی مانند پارک هایی که در نزدیکی های یک چشمه یا یک رود قرار دارند، می توان از آب های طبیعی استفاده کرد. به عنوان مثالی دیگر می توان با استفاده از روش های تلفیق آب نمای طبیعی و مصنوعی در محیط یک دریاچه طبیعی با استفاده از یک فواره مصنوعی جلوه ای زیبا به آن بدهید. همچنین می توان با استفاده از انواع نورپردازی ها در محیط آب های طبیعی نمایی زیبا به آن بدهید.

تصویر 9

شرکت های اجرا کننده آب نما

با توجه به اینکه طراحی آبنماها کاری تخصصی می باشد، استفاده از افراد خبره در این امر می تواند کار عاقلانه ای به حساب آید. شرکت های طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی می توانند شما را در این زمینه یاری نمایند. افراد می توانند با مراجعه به این شرکت ها کار خود را از صفر تا صد به آن بسپارند. این شرکت ها در ابتدا طرح هایی را متناسب با محیط شما آماده کرده و در ملاقات هایی که دارید آن را به شما ارائه می دهند. بعد از آنکه شما طرح مورد نظر را پذیرفتید، این شرکت با استفاده از نیروهای اجرایی خود طرح مذکور را محیط شما به اجرا در می آورد. لذا در هنگام انتخاب این شرکت ها نهایت دقت را به خرج دهید تا بهترین آن ها را انتخاب نمایید. در انتخاب این شرکت ها به پارامترهایی چون هزینه، رزومه ی کاری و نظرات سایر افراد توجه نمایید.

تصویر 10

نکات مهم در طراحی یک آب نما

برای طراحی یک آب نما باید به نکات مهمی توجه کرد.

  • برای ایجاد یک آبنما سعی کنید بهترین نقطه ی محیط خود را برای آن در نظر بگیرید. لذا ایجاد آن کاری هزینه بر و زمان بر است، پس بهتر است که این هزینه و زمان در نقطه ای باشد که بیشترین خود نمایی را داشته باشد.
  • در ایجاد آن سعی نمایید از جدیدترین طرح ها و ایده های ممکن بهره بگیرید. استفاده از خلاقیت در طراحی می تواند زیبایی آب نمای شما را دو چندان نماید.
  • در این امر سعی کنید از افرادی استفاده کنید که دارای سر رشته و مهارت لازم در این امر باشند.
  • سعی کنید زمان و هزینه را فدای کیفیت در کار نکنید.

تصویر 11

هزینه اجرای آب نما

برای اجرای یک آبنمای زیبا باید هزینه های مختلفی را در نظر گرفت. شکوه و زیبایی آن بستگی به هزینه ای دارد که افراد برای آن صورت می دهند. این هزینه ها می تواند شامل هزینه هایی چون خرید تجهیزات، هزینه های اجرا کنندگان آن و … باشد. افراد با توجه به نوع محیط خود و چیزی که در نظرشان موجود می باشد، هزینه می نمایند. برای آن که هزینه هایی که قرار است صرف آبنما شود تا میزان زیادی کاسته شود، سعی نمایید با یک برنامه ی از پیش تعیین شده به جلو بروید. استفاده از افراد خبره در این امر می تواند بسیاری از هزینه های شما را کاهش دهد. توجه داشته باشید که برای کم کردن هزینه ی خود کیفیت و زیبایی آن را از بین نبرید، زیرا شما باید تا مدت ها از آن آبنما در محیط خود استفاده نمایید.

استفاده تجاری از آب نما

یکی از استفاده هایی که می توان از آب نما نمود، استفاده ی تجاری آن می باشد. افراد می توانند در محیط های کاری خود از یک سری فواره ها و آب نماها استفاده کنند تا نظر مشتریان و مخاطبان خود را به سمت کسب و کاری که دارند جذب کنند. به طور مثال در محیط یک رستوران یا یک قهوه خانه ی سنتی می توان یک آب نمای جذاب به وجود آورد و زیبایی خوبی به آن محیط بخشید. مطمعناً استفاده از آن می تواند در جذب مشتری تأثیر گذار باشد و به این ترتیب از لحاظ تجاری کارآند و مفید واقع شود.

از دیگر استفاده هایی که می توان در زمینه ی تجاری از آب نماها نمود، ساخت یک سری آب نمای متحرک می باشد. شرکت ها می توانند با ساخت آن ها و فروش آن در بازار درآمد خوبی کسب نمایند.

تصویر 12

تجهیزات استفاده شده در آب نما

در ساخت انواع آب نماها از تجهیزات مختلفی استفاده می شود. در ابتدا باید نوع آب نمایی که قصد طراحی آن را دارید مشخص نمایید و سپس به سراغ تجهیزات آن بروید. در ساخت آن با توجه به نوع آب نما باید مصالحی چون سیمان، سنگ های مختلف و ایزوگام برای عایق کاری استفاده کرد. از اصلی ترین تجهیزاتی که باید مورد استفاده قرار داد، می توان به پمپ های آب اشاره کرد. لذا در ایجاد یک آب نمای مصنوعی نمی توان از جریان مستقیم آب استفاده کرد. به همین دلیل باید از یک محرک برای جریان سازی آب استفاده کرد. گفتنی است، این پمپ ها با توجه به نوع کارآیی که دارند، مخصوص می باشند و بهتر است که از بهترین نوع آن ها استفاده کرد.

تصویر 13

بحث پایانی

در پایان می توان گفت استفاده از آبنماها علاوه بر اینکه جلوه ای زیبا به محیط مورد استفاده می دهد، بر روحیه ی افراد نیز تأثیر فراوانی دارد. اگر بخواهیم یک توصیه ی کلی داشته باشیم می توان گفت قبل از ایجاد آب نما، بهتر است که طرح و برنامه را مشخص کنیم و سپس به سراغ اجرای آن برویم. در ایجاد یک آبنما سعی کنید از نکاتی که در متون بالا به آن اشاره کردیم، استفاده نمایید. از اینکه ما را تا پایان همراهی کردید بسیار سپاس گزاریم.

تصویر 14

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت انحصارا در اختیار شرکت مهندسی معماری پرسیاه طرح پردازان می باشد.