بیوگرافی:
رضا مفاخر معمار، طراح و مدرس دانشگاه، متولد ۱۳۵۹ و کارشناس ارشد معماری از دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۸۶ می باشد، انجام پروژه های متعدد و دریافت جوایز داخلی و بین المللی و کسب مقام اول در مسابقات معماری داخلی حاصل فعالیت های ایشان در این سال هاست.
دفتر طراحی زما در قالب “دفتر طراحی، مشاوره و ساخت زِتا” در سال ۱۳۸۷ شروع به کار نمود. این مجموعه تا سال ۱۳۹۰ شمسی به کار حرفه ای خود ادامه داد و جوایز متعددی در داخل و خارج از کشور از آن خود نمود. پایه گذار این دفتر رضا مفاخر که فعالیت های حرفه ای او با همکاری در مهندسان مشاور “ایوان نقش جهان” و ” گاما” در سال ۱۳۸۲ آغاز و به طور مستقل در سال ۱۳۸۵ با تشکیل گروه طراحی “استودیو ۱۱” شکل گرفت. وی در ادامه دفتر طراحی، مشاوره و ساخت « زِتا » و در سال ۱۳۹۰ دفتر شخصی خود را با عنوان “دفتر طراحی زِما” تاسیس نمود و به فعالیت های معماری، معماری داخلی و طراحی شهری پرداخت. انجام پروژه های متعدد و دریافت جوایز داخلی و بین المللی و کسب مقام اول در مسابقات معماری داخلی حاصل فعالیت های او در این سال هاست:
کسب جایزه معمار خاورمیانه 2014 در بخش فضاهای عمومی برای پروژه 25 میلیمتری در سال 1393
کسب مقام نخست در ششمین جایزه معماری داخلی در بخش فضاهای عمومی پروژه 25 میلیمتری در سال 1392
کسب مقام سوم مشترک در مسابقه طراحی مجتمع مسکونی 200 واحدی کارکنان بانک سپه با مساحت 20000 متر مربع در سال 1392
کسب مقام نخست در مسابقه طراحی مجتمع تجاری، تفریحی عمار قم به مساحت تقریبی 28000 مترمربع در سال 1392
کسب مقام نخست در مسابقه محدود مجتمع تجاری، رفاهی و مسکونی اختیاریه به مساحت 110000 متر مربع 1392
کسب مقام نخست در مسابقه محدود بین المللی هتل بزرگ بغداد به مساحت 40000 متر مربع 1392
کسب مقام نخست در مسابقه مجتمع تجاری، رفاهی البرز قزوین 28000 متر مربع 1390
کسب مقام نخست در مسابقه مجتمع تجاری و خدماتی جم سعدی رشت 50000 متر مربع 1390
کسب مقام پنجم در مسابقه بین المللی طرح شهری حرمین شریفه کربلا – 1387
کسب مقام نخست در مسابقه محدود مدرسه فرانسوی ها در تهران – 1388
کسب مقام نخست در سومین جایزه معماری داخلی ایران در بخش فضاهای عمومی برای پروژه 77 مربع – 1390
کسب مقام نخست در دومین جایزه معماری داخلی ایران در بخش فضاهای مسکونی برای پروژه آپارتمان شماره 17 – 1389
کسب طرح شایسته تقدیر برای یازدهمین جایزه بزرگ معمار در بخش فضاهای عمومی برای پروژه 77 مربع- 1390
کسب مقام سوم در دهمین جایزه بزرگ معمار در بخش فضاهای مسکونی برای آپارتمان شماره 17 – 1389
سوابق اجرایی
طلا فروشی رحیم زاده
77مترمربع
حس سیزدهم
3 طرح برگزیده
پروژه : طلا فروشی رحیم زاده
پروژه «طلافروشی رحیمزاده» با قدمت ِ۱۱۳ سالهی خود، در راسته طلافروشان بازار تهران قرار دارد. این قدمت و تمایل کارفرما به شاخصبودن ِ کار، موجب شد از بنای شاخصی که از لحاظ زمانی و مکانی نزدیک به پروژه بوده و همچنین شاخصترین پروژه سلطنتی و لوکس ِ دوره قاجار محسوب میشود، الهام گرفته شود و با توجه به اهمیت نگاه به آینده، بهروز شود.
تالار آینه کاخ گلستان با پوشش سرتاسری بدنه دیوارها و سقف، در طراحی طلافروشی الگویی الهامبخش بودهاست. این تزئینات (آینهکاری) در این پروژه به صورت اجزای مکعبی از جنس کروم برای تعریف پوشش دیوار و سقف، امروزی شدند.
مفهوم ِ توجه به قدمت و تاریخ پروژه فقط در تکرار الگوی آینهکاری قاجاری و ارائه مدرن آن نبوده، بلکه این توجه از طریق نمایش سابقه خود، تاریخ و لایههای گذشته مکان نیز صورت گرفتهاست. به این منظور سقف اصلیِ آجری نمایان در پس حرکتهای امروزی (مکعبهای کرومی سقف) دیده میشود. با توجه به دسترسی مناسب و راحتی که بخش VIP در طبقه دوم نیاز دارد، بالابری اختصاص داده شد که تا دسترسیهای بین طبقات اول تا سوم را فراهم میکند. زمان اندک مجاز برای تعطیلی فروشگاه و عدم وجود فضای کافی برای فعالیتهای کارگاهی در محل و عملیات درجا، موجب انجام عملیات اجرایی پیشساخته و کدگذاری اجزای فضا از جمله مکعبهای کرومی دیوار و سقف شدهاست. این مکعبها به ابعاد ۴*۴ سانتیمتر بوده که شامل پنجوجه هستند. وجه پایینی آنها حذف شده و داخل مکعب کروم به رنگ رزگُلد درآمدهاست. حرکت این اجزا از دیوار تا رسیدن به فرمهای خطی منحنی ِ سقف، شامل حرکت از پوشش کامل دیوار تا سقفی نیمه پوشیده است.
کارفرما: آقای رحیم زاده
موقعیت: تهران
مساحت: 75
طراح: رضا مفاخر
تیم طراحی
همکاران طراحی فاز ۱: سحر غنی پور حق پرست- مهشید سلامتی-نازنین جوانشیر-نسترن فدایی- ساینا افشار
همکاران طراحی فاز۲: ساینا افشار- حامد سرحدی
همکاران اجرایی: الناز اسدیان- مجید محمودزاده-ساینا افشار- پدرام رحیمی- مسعود خباز- کوروش مجیدی فر
پروژه: 77مترمربع
معمار این پروژه با استفتده از تکنیک های یک دندانپزشک را که در آن از پروتز( یک لایه اضافه) که بعد از ترمیم بر روی دندان می گذارند، شبیه سازی کند. بنابراین تصمیم اولیه بر پایه انتخاب روشی بود که فضای اولیه ناچیز و ناخوشایند ساختار موجود ساختمان به روشی که جنبه های زیبایی شناسی ،پایدار و عملکردی فضای داخلی بتواند تحقق یابد ، با پوسته ای جدید پوشانده شود. ساختار پوسته، بر پایه شیوه مثلث بندی معماری ایران باستان، که به یک زبان فرمال جدید از طریق پروسه طراحی تبدیل شده بود، می باشد. این ادراک ذهنی از هندسه زینتی معماری معاصر ایران، با شخصیت فرمال خاص آن، می تواند بیننده را از طریق ذهنی به چالش بکشد.
برای مشارکت با ایده جهانی “تسکین” در پروژه، سفیدی پوسته ها در فضای داخلی دو برابر شده بود، بنابراین تمام کالای مبلمان با رنگ سفید پوشیده شده بودند. جریان و امتداد این پوسته در داخل فضای داخلی، بر پایه فاکتورهای عملکرد و زیبایی شناسی هستند. به علاوه، این که چه عاملی با المان های الکتریکی و مکانیکی برای پروژه و در طریقی که مبلمان یک قسمتی از پوسته شده است، و بر پایه زبان فرمال یکسان شکل گرفته است، واجب است. نیاز به طراحی یک فضا و اتمسفر داخلی متفاوت، علاوه بر نیازهای اقتصادی کارفرما،که در فاکتور اصلی است، باعث می شود تا طراح یک فضای داخلی را که به طور کلی در تضاد با ادراک معمولی و عادی از یک مطب دندانپزشکی است، طراحی کند.
کارفرما: خانم وحدتی فر
موقعیت: تهران
مساحت:77
تیم طراحی
طراح: رضا مفاخر- رضا نجفیان
همکاران اجرایی: احسان فیض رفعتیان- رضا نجفیان
پروژه: حس سیزدهم
خاطره معماری کهن خانه های ایرانی، با آن فضاهای گرم و متنوع اندرونی و بیرونی، امروزه بسیار کمرنگ شده است که تا دیروز پاسخگوی جزئی ترین نیازهای ارتباط انسانی بود، جهانی منحصر به فرد برای تامین آسایش همه اهالی منزل و برای تمامی امورات زندگی، با قابلیت تفکیک دنیای شخصی ساکنین خانه از مهمان خانه و مهمان است.
پروژه حس سیزدهم نیز بر آن است تا با تمرکز بر همان حس ارتباط بین انسان ها در فضاهای معماری گذشتهٌ این سرزمین، تصویری نوین از “خانه ایرانی” با زبانی امروزی ارائه دهد. آنجا که با نوعی منطقه تقسیم روبرو می شویم. گویی خاطره گذر از هشتی و راهروی هزار توی پس از آن که مانع از نگاه اغیار به داخل منزل می شد، بار دیگر زنده می شود. طراح در پی ایجاد درنگی در کاربر برای رویارویی با دو فضای متفاوت است. پس از آن نیز در هم نشینی فیزیکی طیف فضاهای شخصی و همگانی، معماری در پی ایجاد حائلی کاربردی است. پس فضایی نیمه عمومی، غیر علنی و درعین حال صمیمی با محوریت شومینه حادث می شود که با ظاهری کاملا امروزی یادآور اتاق کرسی و جایگاه آن در فرهنگ و سنت ایرانی، جلوس کاربران گرداگرد آن و احیانا مباحثه ی خودمانی میان آن هاست.
در مقیاس خرد نیز جهت یکپارچگی طرح، گفت و گویی میان معماری و مبلمان فضاها شکل می گیرد. پس قالبی که برای تصویر کردن صورت مبلمان فضاها در نظر گرفته می شود، هریک از سوژه ها را برآمده از آسمانه و جداره ی مجاور خود بنیان می نهد. گویی با جا به جا شدن انسان معماری نیز به حرکت در می آید، این همان معماری پویا و رونده است و نتیجه آن تنوعی که تنها چاشنی زندگی نیست، بلکه سرمایهی محتوا و اصل آن است.
کارفرما: آقای ولی زاده
موقعیت: تهران
مساحت: 180
تیم طراحی
طراح: رضا مفاخر
همکاران طراحی: سهیلا ابراهیمی، محمد امینیان، تینا رکنی، نسترن فدایی، فروزان وحدتی،
ساخت: فرهاد ولی زاده
همکاران ساخت: محمد هادی رامی، مجید محمود زاده
جوایز: کسب طرح شایسته تقدیر برای پانزدهمین جایزه بزرگ معمار در بخش بازسازی در سال ۱۳۹۴
کسب طرح شایسته تقدیر در هشتمین جایزه معماری داخلی ایران “معماری و ساختمان” در بخش مسکونی در سال ۱۳۹۴