در مورد آکواریوم آب شیرین

هر آنچه لازم است در مورد آکواریوم آب شیرین بدانید

در مورد آکواریوم آب شیرین

افراد زیادی هستند که به نگهداری ماهی‌ها علاقمند بوده و تمایل به داشتن آکواریوم آب شیرین دارند. آکواریوم محیطی است مصنوعی که توسط انسان ساخته شده و انواع آبزیان در آن نگهداری می‌شوند. آکواریوم محفظه‌ای شیشه‌ای در ابعاد مختلف می‌باشد که می تواند زینت بخش منازل و محل کار  باشد. داشتن آکواریم در ظاهر امری ساده و نگهداری از آبزیان آن راحت و بی درد سر می‌باشد. اما برای نگهداری آبزیان در این محفظه باید اطلاعات لازم را داشت تا بتوان شرایط مناسب برای نگهداری از انواع آبزیان را فراهم کرد. در این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات مورد نیاز و ضروری را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم تا با آگاهی کامل اقدام به تهیه آکواریوم آب شیرین و نگهداری گیاهان و جانوران آبزی کنید.

برای راه اندازی آکواریوم باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم :

 احتمالاً شما از دوستداران حیوانات هستید، و قصد دارید یک آکواریوم آب شیرین در منزلتان داشته باشید، اما آیا به مواردی مانند مکان نصب آکواریوم، هزینه نصب آن، ماهی‌هایی که قرار است در آکواریوم زندگی کنند، زمانی که باید برای تمیز کردن آکواریوم صرف کنید و نکات ایمنی در زمان نصب آن دقت کرده‌اید؟ شاید داشتن یک آکواریوم آب شیرین کار لذت بخشی باشد و ساده به نظر برسد اما این طور نیست و شما باید پیش از آنکه نسبت به تهیه چنین آکواریومی اقدام کنید باید موارد زیادی را در رابطه با آن بدانید. در این مقاله ما همه‌ی آنچه را که برای تهیه یک آکواریوم آب شیرین نیاز دارید به شما خواهیم گفت و آموزش های لازم را ارائه می دهیم.

لوازم مورد نیاز برای راه اندازی آکواریوم آب شیرین:

اگر تصمیم به تهیه یک آکواریوم آب شیرین دارید یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه کنید تهیه لوازم اولیه مناسب و استاندارد می‌باشد. در ادامه ما برای شما نمونه‌هایی از این محصولات اولیه را معرفی کرده‌ایم.

  • محفظه شیشه‌ای جهت نگهداری آبزیان
  • پایه جهت قرار گرفتن آکواریوم بر روی آن
  • دما سنج
  • فیلتر سطلی، فیلتر کفی، تاپ فیلتر و گپ برای تمیز سازی آکواریوم
  • شن برای کف آکواریوم آب شیرین
  • پمپ آب
  •  حرارت دهنده و یا بخاری
  • کاندیشنرهای متعادل کننده آب و یا داروی ضد عفونی کننده آکواریوم آب شیرین
  • تور صید ماهی
  • تجهیزات نور پردازی
  • شلنگ اکسیژن، رابط شلنگ و بست و چسبک
  • لوازمی مانند پمپ هوا، شلنگ هوا، سنگ هوا و ترمینال برای هوا دهی آکواریوم آب شیرین
  • لوازم تزئینی برای آکواریوم آب شیرین مانند درختچه، صخره، نوارهای پهن و باریک و انواع پوسترهای تزئینی برای پشت آکواریوم آب شیرین
  • تصویر 2

ضد عفونی کردن لوازم آکواریوم

ضد عفونی کردن محفظه آکواریوم آب شیرین : یکی از مهم‌ترین نکات در راه اندازی آکواریوم آب شیرین شستن اولیه لوازم و تجهیزات آکواریوم ها است. ابتدا محفظه شیشه‌ای را تمیز بشویید و سپس با کمک یک محلول غلیظ آب نمک و اسفنج تمیز درون محفظه آکواریوم را نمک اندود کنید و بعد از بیست و چهار ساعت محفظه را با آب خالی بشویید؛ این کار را سه بار و هر بار به مدت 24 ساعت انجام دهید تا ظرف شما کاملاً ضد عفونی شود.

ضد عفونی کردن شن و ماسه‌ها: شاید فکر کنید که ضدعفونی کردن تمام وسایل موجود در آکواریوم ها کار بیهوده‌ای باشد؛ اما به کمک ضد عفونی کردن وسایل شما می‌توانید طول عمر ماهی‌ها را افزایش داده و سلامت آن‌ها را تأمین کنید. برای آن که سنگریزه‌های آکواریوم را ضد عفونی کنید ابتدا باید در رابطه با جنس سنگریزه‌هایی که خریداری کرده‌اید تحقیق کنید. اگر سنگ ریزه‌ها پلاستیکی باشند به نمک اندود کردن آن‌ها اکتفا کنید اما اگر از جنس سنگ و یا مواد پلیمری مستحکم بودند می‌توانید آن‌ها را در آب جوش بجوشانید.

در رابطه با بقیه وسایل نیز باید به جنس آن‌ها دقت کنید؛ ممکن است جوشاندن و یا حتی نمک زدن موجب کاهش طول عمر لوازم آکواریوم آب شیرین شما شود.

تصویر 3

بهینه سازی آب آکواریوم

بعد از آنکه تمامی وسایل آکواریوم آب شیرین را ضد عفونی و نصب کردید باید نسبت به بهینه سازی آب داخل آکواریوم اقدام کنید. آب را داخل آکواریوم ریخته و مقداری کاندیشنر به آن اضافه کنید. متیل بلو بهترین مایع ضدعفونی کننده آب آکواریوم است و شما می‌توانید برای از بین بردن یون‌های سنگین و نامناسب آب برای ماهی‌های آب شور از متیل بلو استفاده کنید. این راه حل تنها برای پیش از وارد کردن ماهی‌ها به آب مناسب است و هنگامی که ماهی‌ها در آب زندگی می‌کنند باید از قارچ کش های مخصوص برای گندزدایی و بهینه سازی آب استفاده کنید.

بهترین مکان برای قرار دادن آکواریوم:

شما باید آکواریوم خود را در مکانی صاف و بدون شیب قرار دهید و از قرار دادن آکواریوم در مسیر های پر رفت و آمد بپرهیزید. آکواریوم آب شیرین را در نزدیکی لوازم گرم کننده قرار ندهید و دقت داشته باشید که نور مستقیم خورشید با آکواریوم برخورد نداشته باشد چرا که موجب کاهش طول عمر ماهی ها به وسیله ایجاد تغییر در کیفیت آب خواهد شد.

تصویر3

چرخه چیست؟

برای آنکه ماهی‌های زیبا و قیمتی شما نمیرند باید به میزان نیتروژن موجود در آب دقت کنید. شما با غذا دادن به ماهی‌ها دفع آن‌ها را افزایش می‌دهید، ماده دفعی از بدن ماهی‌ها آمونیوم می‌باشد این آمونیوم با آب واکنش داده و یا توسط گیاهان مصرف می‌شود. اگر این آمونیوم موجود در آب توسط گیاه مصرف نشود، به صورت گاز نیترات از آکواریوم خارج خواهد شد؛ این مسئله به چرخه معروف است.

اهمیت چرخه در آکواریوم آب شیرین

 اگر چرخه شما معیوب باشد موجب مرگ ماهی‌های شما خواهد شد. دو راه برای راه اندازی چرخه در آکواریوم وجود دارد؛ یکی سنتی و دیگری مدرن می باشد. در روش سنتی می‌توانید با خریداری ماهی‌های ارزان قیمت و اضافه کرن آن‌ها به آکواریوم در مدت دو تا سه هفته به آب، چرخه را آغاز کنید.

اما در روش مدرن که سریع‌تر است و از درصد خطای کمتری برخوردار است شما از محلول، کپسول و یا ژل‌هایی استفاده می‌کنید که با کمک باکتری‌های خود میزان نیتروژن موجود در آب آکواریوم آب شیرین را تنظیم می‌کنند. برخی از این محصولات عبارت اند از باکتوزیم و دنیترول.

تصویر 4

حمام نمک ماهی‌ها

نمک یکی از  ارزان‌ترین مواد برای از بین بردن بیماری‌ها و انگل‌های موجود در آب اکواریوم است.هنگامی که به بیمار بودن و یا کثیف بودن اکواریوم آب شیرین مشکوک شدید می‌توانید به کمک نمک حمام ماهی‌های خود را از مرگ و بیماری نجات دهید.

برای حمام نمک باید مقدار 4 قاشق غذاخوری نمک بدون ید را به 4 لیتر آب آکواریوم آب شیرین اضافه کنید و به آرامی به مدت ده دقیقه هم بزنید؛ سپس به مدت 10 الی 40 دقیقه ماهی‌ها را در داخل حمام نمک قرار بدهید. می‌توانید از حمام نمک با غلظت کم نیز استفاده کنید ولی مدت زمان حمام کردن را افزایش دهید، برای این کار یک قاشق غذاخوری نمک را در 4 لیتر آب ریخته و ماهی‌ها را به مدت زمان 1 الی 3 ساعت در آب قرار دهید.

تصویر 5

انواع ماهی‌ها

ماهی‌ها دارای گونه‌های متفاوتی هستند که هر کدام از این ماهی‌ها در شرایط خاصی قادر به زندگی می‌باشند. در نگهداری انواع ماهی‌ها باید به این نکته توجه داشته باشیم که گونه‌های مختلف را نمی‌توان در کنار هم نگهداری کرد. از انواع ماهیان می‌توان به ماهی‌های آب شور ماهی‌های آب شیرین، ماهیان گوشت خوار و ماهیان گیاه خوار اشاره کرد.

تصویر 6

ماهیان آب شور:

ماهیان آب شور دارای تنوع بسیاری هستند و نگهداری آن‌ها اندکی مشکل می‌باشد ولی نسبت به سایر ماهی ها دارای زیبایی بیشتری هستند. تعدادی از ماهی‌های آب شور را در آکواریوم هم می‌توان نگهداری کرد. از انواع ماهی‌های آب شور می‌توان به دمسل، فلاندر، پروانه ماهی، سفره ماهی، دلقک ماهی، پافر، لب شیرین، بلنی و بسیاری دیگر از انواع این آبزیان زیبا اشاره کرد.

تصویر 7

ماهیان آب شیرین:

ماهیان آب شیرین نیز تنوع بسیاری دارند و به گونه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. تعدادی از ماهیان آب شیرین نیز برای نگهداری در آکواریوم آب شیرین مناسب هستند. ماهیان آب شیرین که برای نگهداری در آکواریوم آب شیرین مناسب هستند به دو گروه گوشت خوار و گیاه خوار تقسیم می‌شوند. از انواع ماهی‌های آب شیرین می‌توان گلد فیش، شارک، اسکار، نایف، فایتر، بارب، پیرانا، مولی و پلاتی را نام برد.

تصویر 8

ماهی‌های گیاه خوار بهترین انتخاب برای آکواریوم آب شیرین:

این نوع از ماهی‌ها منبع غذایی و تغذیه‌شان گیاهان می‌باشد. این نوع از آبزیان همواره در بین گیاهان و جلبک‌ها در حال یافتن غذا می‌باشند و در طبیعت به وفور یافت می‌شوند. از انواع مختلف ماهی‌های گیاه خوار گورامی، مولی و گوپی را می‌توان نام برد.

ماهیان گیاه خوار بهترین گزینه برای آکواریوم آب شیرین هستند و شما با تهیه این ماهی ها می توانید کم خطر ترین آکواریوم را تدارک ببینید چرا که ماهی های گیاه خوار مانند گربه ماهی با بقیه ماهی ها و آبزیان درون آکواریوم آب شیرین سازگاری زیادی دارند.

تصویر 10

ماهی گوپی و گلد فیش در آب شیرین:

ماهی گلد فیش: اگر شما برای اولین بار تصمیم به تهیه آکواریوم آب شیرین و نگهداری ماهی گرفته‌اید مناسب‌ترین گزینه ماهی گلد فیش می‌باشد این ماهی نمونه‌ای از ماهیان سرد آبی است و در اندازه و رنگ‌های مختلفی وجود دارد. ماهی های گلد فیش از هر چیزی که در اطرافشان وجود داشته باشد تغذیه می کنند و فضولات این ماهی‌ها زیاد بوده و شما به طور متوسط هر هفته باید حدود بیست درصد آب آکواریم ماهی گلد فیش را سیفون کنید و نکته مثبت در مورد گلید فیش این است که ماهی تهاجمی نیست. از معروف‌ترین نوع ماهی گلد فیش، گلد فیش فنسی را می‌توان نام برد.

ماهی گویی: این نوع ماهی مناسب‌ترین گزینه برای نگهداری در آکواریوم می‌باشد. ماهی گویی دارای رنگ‌های زیبا و متنوعی است که جلوه خاصی به آکواریوم می‌بخشد. اگر نوع نر و ماده ماهی گویی در کنار یکدیگر باشند به مقدار زیادی زاد و ولد می‌کنند. ماهی‌های گویی بسیار رام و صلح طلب هستند.

تصویر 11

سیفون کردن آکواریوم

یکی از بهترین و مناسب‌ترین روش‌های تمیز کردن آب آکواریوم آب شیرین استفاده از روش سیفون کردن می‌باشد. شما با استفاده از این روش بدون نیاز به تخلیه و تعویض کامل آب آکواریوم آب شیرین می‌توانید تمامی پس مانده‌های غذاها و فضولات آکواریوم را خارج کرده و آن را تمیز کنید. برای تمیز نگه داشتن آکواریوم آب شیرین عمل سیفون کردن را باید به صورت منظم انجام دهید. با روش سیفون کردن شما استرسی به ماهی‌های داخل آکواریوم وارد نخواهید کرد.

روش سیفون کردن: شما سیفون را می‌توانید از مغازه‌هایی که فروش لوازم جانبی آکواریوم را دارند یا مغازه‌های فروش آکواریوم تهیه کنید و بعد سیفون را در کف آکواریوم آب شیرین قرار داده و با تکان دادن سیفون با فشار دادن پمپ آن تمامی آلودگی‌های کف آکواریوم را تخلیه کرده و در مرحله بعد آبی را که حداقل از 24 ساعت قبل کنار گذاشته‌اید و کلر آن ته نشین شده و دمای آن با محیط یکسان شده است را داخل آکواریوم بریزید. از مزایای سیفون کردن این است که نیازی به تمیز کردن کلی آکواریوم نمی‌باشد و همچنین احتیاجی به چرخه و سیکل نبوده و استرسی به ماهی‌ها وارد نمی‌شود.

تصویر 12

غذای ماهی‌های آکواریوم آب شیرین

همان طور که می دانید تغذیه نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی این دسته از آبزیان دارد و ماهی‌ها با داشتن تغذیه درست و کامل می‌توانند از سلامت و رشد خوبی برخوردار شوند.

ماهی‌هایی که در آکواریوم آب شیرین نگه داری می‌شوند از نظر تغذیه به سه دسته گوشت خوار، گیاه خوار و همه چیز خوار تقسیم می‌شوند. غذاهایی که برای ماهی‌های مخصوص آب شیرین تهیه می‌شود سازگاری مناسب و بالایی با ماهی‌های آکواریوم آب شیرین داشته و باعث رشد سریع تر این ماهی‌ها و حفظ رنگ طبیعی‌شان می‌شود. ویژگی مخصوص غذای ماهی‌های آکواریوم آب شیرین به این صورت می‌باشد:

  • حاوی پروتئین می‌باشد.
  • غذای ماهی‌های آکواریوم آب شیرین غنی سازی شده است.
  • دارای رنگ دانه‌های طبیعی می‌باشد.
  • غذای ماهی آکواریوم آب شیرین حاوی اسپیرولینا می‌باشد.
  • باعث تقویت سیستم ایمنی این گونه از ماهی‌ها می‌شود.
  • و مهم‌ترین ویژگی این است که یک غذای متعادل و مناسب برای ماهی‌های آکواریوم آب شیرین می‌باشد.

تصویر 13

اضافه کردن ماهی‌ها به آکواریوم آب شیرین

بعد از شناخت گونه‌های مختلف ماهی‌های آکواریوم آب شیرین و آشنایی با ویژگی‌های هرکدامشان اگر تصمیم گرفتید ماهی‌های جدیدی به آکواریوم آب شیرین تان اضافه کنید حتماً به این نکته توجه داشته باشید که همه ماهی‌ها را به یک باره و باهم به آکواریومتان اضافه نکنید و فاصله زمانی دو هفته‌ای را برای این کار در نظر بگیرید. اضافه کردن ماهی‌ها باهم به آکواریوم آب شیرین می‌تواند سبب ایجاد مشکل در فیلتر آکواریوم آب شیرین شده و موجب از بین رفتن ماهی‌ها شود. به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر ماهی‌هایی که می‌خواهید به آکواریوم آب شیرین اضافه کنید از نوع تهاجمی هستند همه را باهم و یک باره اضافه کنید. چون در غیر این صورت ماهی را که اول به آکواریوم آب شیرین  اضافه کرده‌اید احساس مالکیت نسبت به مکان را خواهد داشت.

تصویر 14

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت انحصارا در اختیار شرکت مهندسی معماری پرسیاه طرح پردازان می باشد.