مهمترین اطلاعات درباره دکوراسیون دندانپزشکی

دکوراسیون دندانپزشکی

دندانپزشکی یکی از مهمترین مطب ها است که برای طراحی دکوراسیون آن باید دقت و حساسیت زیادی بکار برده شود. برای طراحی دکوراسیون دندانپزشکی باید موارد زیادی را در زمینه های مختلفی از جمله نحوه چیدمان اجزا و لوازم در کنار هم، روانشناسی رنگ ها و همچنین نورپردازی مورد بررسی قرار داد. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با مهمترین نکات درباره طراحی دکوراسیون دندانپزشکی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.  

دکوراسیون داخلی مطب            

طراحی داخلی مطب متناسب با نوع مطب برای هر کلینیک و یا مطب صورت می گیرد. این روزها شاهد مطب هایی هستیم که به شیوه هایی جدید و متفاوت طراحی می شوند. معمولا برای طراحی دکوراسیون مطب ها توجه زیادی به چیدمان دکوراسیون می شود که این نشان دهنده اهمیت این موضوع است. یک مطب از قسمت های مختلفی تشکیل می شود که برای طراحی دکوراسیون هر قسمت باید از اصول و قوانین متفاوتی تبعیت کرد. مواردی شامل نورپردازی مناسب، رنگ های ملایم، چیدمان مناسب اجزا و لوازم و همچنین صندلی های اتاق انتظار عواملی هستند که در طراحی دکوراسیون مطب باید تمرکز زیادی را بر روی آنها به خرج داد. 

شکل 1

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

مطب دندانپزشکی یکی از مهمترین مطب ها است که برای طراحی آن باید اطلاعات کافی داشته باشید. همانطور که می دانید مطب دندانپزشکی یکی از محیط های استرس آور است که می تواند موجب دلهره و ناراحتی شما شوید ضمنا از آنجایی که بیماران زمان زیادی را در مطب های دندانپزشکی سپری می کنند رعایت اصول طراحی دکوراسیون دندانپزشکی موضوع بسیار با اهمیتی است به گونه ای که بیمار در طول درمان احساس آرامش کند. یکی از اصول مهم در دکوراسیون دندانپزشکی استفاده از رنگ های سفید و خاکستری است که باعث افزایش نور در محیط می شود. در ادامه این مطلب با توجه به اهمیت رنگ ها در مطب دندانپزشکی به طور مفصل آن را شرح خواهیم داد. ضمنا دکوراسیون دندانپزشکی باید متناسب با نوع هدف شما باشد این که این مطب برای بزرگسالان است یا کودکان و اینکه قرار است چه درمان هایی در مطب صورت گیرد تاثیر زیادی بر نوع طراحی دکوراسیون دندانپزشکی دارد. 

شکل 2

دکوراسیون دندانپزشکی با طراحی لوکس و کاربردی

در کنار مهارت و تخصص پزشکان در یک مطب دندانپزشکی یکی از عواملی که می تواند بیماران را به سمت شما سوق دهد نوع طراحی دکوراسیون دندانپزشکی است. مسلما داشتن یک طراحی شیک و لوکس و در عین حال کاربردی باعث می شود افراد زیادی در مطب شما احساس آرامش کنند. برای طراحی دکوراسیون دندانپزشکی باید اصول و قوانین را به خوبی بدانید تا بتوانید بهترین طراحی را ایجاد کنید. یکی از مهمترین عوامل جدا کردن قسمت های مختلف است. باید برای هر کار فضای مخصوصی در نظر بگیرید تا مراجعان به صورت هدفمند و بدون سردرگمی امور خود را در مطب انجام دهند. اختصاص دادن قسمت هایی به اتاق انتظار، اتاق  کار و نصب یونیت ها از جمله مهمترین قسمت های یک مطب است. هر کدام از فضاهای ذکر شده بر اساس اصول و قوانین مخصوص به خود طراحی می شوند. به عنوان مثال یونیت دندانپزشکی یکی از مهمترین قسمت ها در هر مطب دندانپزشکی است که بیمار بیشترین ساعات خود را روی آن سپری می کند بنابراین باید در محیطی آرامش بخش مورد استفاده قرار بگیرد تا این احساس آرامش باعث کارکرد راحت تر پزشک شود.. 

شکل 3

فضاهای مورد نیاز دندانپزشکی

اولین گام برای طراحی دکوراسیون دندانپزشکی تعیین هر فضا برای هدف مخصوص به خود است. همانطور که می دانید در یک مطب دندانپزشکی قسمت های مختلفی وجود دارند که این قسمت ها معمولا شامل اتاق انتظار، اتاق کار پزشک، نصب یونیت ها، فضای استریل وسایل، بخش مشاوره و حتی بخشی برای عکسبرداری می باشند. هر کدام از این فضاها باید متناسب با استانداردها و استفاده ای که قرار است از آنها بشود طراحی شوند. پیش بینی تاسیسات الکتریکی و مکانیکی باید برای هر کدام از این قسمت ها صورت گیرد تا بعد از طراحی مشکلی ایجاد نشود. اگر مطب مورد نظر به صورت کلینیک است و قرار است چندین پزشک در آن فعالیت کنند مسلما باید به مواردی برای حفظ آرامش و جلوگیری از شلوغی محیط نیز توجه شود. اگر قرار است در مطب مورد نظر فعالیت های مربوط به کودکان انجام شود باید یونیت خاصی را برای آنها در نظر گرفت. بهتر است در طراحی دکوراسیون دندانپزشکی برای بخش بزرگسالان از اتاق های آکوستیک استفاده کرد تا صداها موجب ترس کودکان نشوند. در مطب های مخصوص کودکان حتی می توان بخشی را برای سرگرمی آنها در نظر گرفت تا در زمان انتظار دچار ترس و دلهره نشوند.

شکل 4

نکاتی در رابطه با دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی 

مهمترین نکاتی که در طراحی دکوراسیون دندانپزشکی باید به آنها توجه کرد:

1-فضای در دسترس را به چند قسمت برای اتاق پذیرش، اتاق کار، اتاق انتظار تقسیم کنید و برای هر بخش متناسب با روانشناسی رنگ ها و اصول طراحی از شیوه مخصوص به خود بهره ببرید.

2-از آنجایی که بیمار بیشترین ساعات خود را بر روی صندلی دندانپزشکی سپری می کند باید طراحی متفاوت و زیبایی برای فضای اطراف صندلی به کار برد.

3-برای رنگ بندی قسمت های مختلف از یک الگوی مشخص تبعیت کنید تا بتوانید به شکل نامحسوسی رنگ ها را با یکدیگر هماهنگ کنید.

4-پنجره یکی از اجزایی است که در طراحی دکوراسیون دندانپزشکی باید توجه ویژه ای به آن شود. وجود پنجره باعث می شود نور و هوای بیشتری به محیط وارد شود که خود موجب آرامش بیمار می شود.

اهداف طراحی دکوراسیون دندانپزشکی 

یکی از اصول مورد نظر در طراحی دکوراسیون دندانپزشکی جدا کردن قسمت درمانی از فضای انتظار است که این کار معمولا به واسطه یک درب و یا راهرو صورت می گیرد. این روزها طراحی دکوراسیون دندانپزشکی بر اساس اصول مهندسی و متناسب با نیاز مراجعان صورت می پذیرد. دکوراسیون دندانپزشکی باید گویای خدمات و فعالیت هایی باشد که متخصص دندانپزشکی به بیماران خود ارائه می دهد. یک مطب دندانپزشکی باید به گونه ای طراحی شود که بتواند بهترین خدمات را به بیماران ارائه دهد. 

شکل 5

استفاده از رنگ در طراحی دکوراسیون دندانپزشکی

یکی از مهمترین قسمت ها برای طراحی دکوراسیون دندانپزشکی که روانشناسان نیز تاثیر آن را بسیار مهم می دانند تنوع رنگ های مطب است. بهتر است برای دکوراسیون دندانپزشکی از رنگ های آرامش بخش استفاده کنید این کار موجب کارایی موثر مطب شما خواهد شد. استفاده از دکورهای زیبا مانند تابلوهای نقاشی موجب می شود که مراجعان شما احساس خوبی داشته باشند و از طریق سرگرم شدن به تماشای آنها از استرسشان کاسته شود. با توجه به اهمیت موضوع رنگ ها در دکوراسیون دندانپزشکی در ادامه به تفصیل برخی از رنگ ها می پردازیم.

شکل 6

رنگ قرمز

همانطور که می دانید قرمز یک رنگ بسیار پر هیجان است که همراه با انرژی زیادی است. بنابراین اولین رنگی که در طراحی دکوراسیون دندانپزشکی باید از مصرف آن جلوگیری کنید این رنگ است. این رنگ به دلیل تشویشی و هیجانی که در بیماران ایجاد می کند به هیچ وجه برای مطب ها کاربردی نیست.

شکل 7

رنگ مشکی و بنفش تیره 

مشکی در برخی موارد می تواند نشان دهنده پختگی در برخی موارد کاملا بی هویت باشد. همین موضوع در مورد رنگ بنفش تیره نیز صدق می کند. از آنجایی که قصد داریم در دکوراسیون دندانپزشکی محیطی آرام را برای بیماران ایجاد کنیم بهتر است از این رنگ ها استفاده نشود.

شکل 8

رنگ زرد 

رنگ زرد نیز مانند رنگ قرمز نمادی از شادی، انرژی و هیجان می باشد اما در کنار حس شادی که ایجاد می کند می تواند منجر به تنش در بیماران نیز شود. به همین دلیل معمولا برای دکوراسیون دندانپزشکی از این رنگ استفاده نمی شود مگر در مواردی که به عنوان یک رنگ تزئینی استفاده شود. 

شکل 9

بهترین رنگ ها برای طراحی دکوراسیون دندانپزشکی 

بهترین رنگ هایی که برای دکوراسیون دندانپزشکی باید از آنها بهره ببرید شامل رنگ های زیر می باشند.

بژ: بژ یکی از رنگ های خنثی است که وقتی با رنگ های دیگر ترکیب می شوند موجب آرامش شما خواهد شد. این دسته از رنگ ها به سبب خاصیتی که دارند موجب انعکاس نور می شوند و فضای موجود را دلبازتر و روشن تر می کنند.

قهوه ای: قهوه ای یکی از رنگ های متمم است که برای دکوراسیون دندانپزشکی گزینه مناسبی است. البته این رنگ باید با رنگ های روشن ترکیب شود تا بتواند تاثیر خود را داشته باشد. این رنگ به سبب ویژگی خاصی که دارد می تواند محیط جذابی را برای بیمار ایجاد کند. 

آبی:همانطور که می دانید آبی یکی از رنگ هایی است که روانشناسان وجود آرامش را در آن تایید کرده اند. سعی کنید از رنگ آبی به عنوان رنگ اصلی و یا رنگ متمم در کنار سایر رنگ ها استفاده کنید.

شکل 10

تقسیم بندی فضای مطب دندانپزشکی

برای طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی اولین گام مشخص کردن فضاها است. بنابراین ابتدا برای هر بخش فضاهای مخصوص در نظر بگیرید سپس هر کدام را متناسب با نوع استفاده و هدفی که دارید طراحی کنید. این موضوع اهمیت زیادی بر دکوراسیون دندانپزشکی شما دارد زیرا باعث می شود قسمت های مورد نظر به صورت هدفمند و از پیش تعیین شده طراحی شوند. اینکه شما بخواهید یک مطب دندانپزشکی شخصی داشته باشید و یا در یک کلینیک دندانپزشکی فعالیت کنید تاثیر زیادی بر نوع طراحی شما دارد. معمولا برای مکان هایی که قرار است چندین پزشک با هم فعالیت کنند باید آپشن های مختلفی را مد نظر قرار داد. برای این دسته مکان ها می توانید از پارتیشن بندی نیز برای تقسیم کردن قسمت های مختلف مطب استفاده کنید. 

شکل 11

ایجاد آرامش در یونیت دندانپزشکی 

همانطور که قبلا هم گفتیم یونیت دندانپزشکی مکانی است که بیماران بیشترین زمان خود را روی آن سپری می کنند. یونیت دندانپزشکی معمولا همراه با مهمترین وسایل دندانپزشکی یعنی آنگل، ساکشن، چراغ، توربین است که مشاهده آنها ممکن است برای بار اول موجب استرس و نگرانی در شما شود. به همین دلیل این اجزا باید به گونه ای طراحی شوند که حس آرامش و امنیت را به شما منتقل کنند. به عنوان مثال قرار دادن صندلی دندانپزشکی در مقابل پنجره و یا یک تابلوی زیبا می تواند تاثیر زیادی بر حس منتقل شده به بیماران داشته باشد. سعی کنید برای دکوراسیون دندانپزشکی از گیاهان طبیعی نیز بهره ببرید. اگر مطب شما به گونه ای است که مقابل آن فضاهای سرسبز قرار دارد، می توانید صندلی را مقابل آن قرار دهید تا بیمار شما احساس خوبی در زمان درمان داشته باشد. اما در زمان هایی که مطب شما هیچ پنجره ای ندارد می توانید با استفاده از تابلوهای مختلف این حس را به بیمار منتقل کنید. 

ضمنا می توانید برای طراحی دکوراسیون دندانپزشکی از آکواریوم با ماهی های رنگی نیز بهره ببرید. روانشناسان معتقدند حرکت ماهی ها در آب می تواند منجر به کاهش استرس و نگرانی در بیماران شود. برخی دندانپزشکان از هدفون هایی برای بیماران خود استفاده می کنند تا در زمان درمان به موسیقی های آرامش بخش گوش دهند. در برخی موارد می توانید از تلویزیون در مقابل یونیت دندانپزشکی استفاده کنید تا ذهن بیماران با تصاویر و فیلم ها مشغول شود. 

شکل 12

سازش رنگ و نور در طراحی دکوراسیون دندانپزشکی

نور، رنگ و آب می توانند به شما در ایجاد یک محیط زنده و آرام کمک کنند. ابتدا باید مهمترین رنگ های مورد استفاده در مطب های دندانپزشکی را تشخیص دهید. این رنگ ها می توانند متفاوت باشند برخی از رنگ های ملایم برای دیوارها و یونیت ها بهره می برند برخی هم استفاده از رنگ های انرژی بخش را مناسب تر می دانند. مسلما برای طراحی دکوراسیون دندانپزشکی متناسب با نوع اتاق از رنگ های مختلفی استفاده می شود به عنوان مثال بهتر است برای اتاق کودکان از رنگ های شاد استفاده کرد تا کودکان جذب آن شوند. استفاده از آیینه در مطب های دندانپزشکی می تواند منجر به انعکاس نورها و بزرگ تر شدن فضای مطب شود. این کار مخصوصا برای مطب های کوچک اهمیت زیادی دارد. 

معمولا در طراحی دکوراسیون دندانپزشکی از یک رنگ برای اتاق انتظار و اتاق درمان استفاده می شود زیرا این کار موجب انس گرفتن بیمار با رنگ مورد نظر می شود و سریع تر با رنگ مورد نظر کنار خواهد آمد. سعی کنید از مصرف مستقیم نورهای سفید و یا زرد خودداری کنید زیرا این امر موجب ایجاد تنش در بیماران می شود. معمولا ترکیب این رنگ ها گزینه مناسب تری برای ایجاد روشنایی در فضای مطب است. ضمنا از آنجایی که این رنگ، رنگ روز بوده و تشخیص رنگ انواع کامپوزیت ها در آن راحت تر است گزینه بهتری نسبت به سایر نورها می باشد. 

شکل 13

طراحی مطب دندانپزشکی از نظر کنترل عفونت 

برای طراحی دکوراسیون دندانپزشکی باید به عوامل عفونی نیز توجه شود. بنابراین برای طراحی دکوراسیون دندانپزشکی ابتدا باید نواحی مختلف را از لحاظ کنترل عفونی مورد بررسی قرار داد. در همه مطب های دندانپزشکی قسمت های آبدارخانه و اتاق استریل از نظر کنترل عفونت به صورت مجزا طراحی می شوند. اگر این عوامل در طراحی دکوراسیون دندانپزشکی ها مورد نظر قرار نگیرد مسلما بعد از مدتی می تواند عواقب جبران ناپذیری برای شما داشته باشد. 

همانطور که دیدید برای طراحی دندانپزشکی باید موارد زیادی را مد نظر قرار داد و از آنجایی که مخاطبان مطب ها افراد آسیب پذیری هستند باید به تک تک موارد توجه زیادی شود. به طور کلی در صورتی که اصول مهندسی در طراحی دکوراسیون در مطب های دندانپزشکی به صورت استاندارد رعایت شود می تواند محیطی کاربردی، زیبا و راحت را ایجاد کند که نهایتا مطب شما را به مکانی زیبا با پرسنلی فعال برای مراجعان تبدیل می کند. به همین دلیل است که این روزها برای طراحی مطب های دندانپزشکی از نظرات کارشناسان با تجربه و کارآزموده بهره می گیرند تا کلیه عوامل تاثیرگذار را مورد بررسی قرار داده و بهترین طراحی را ارائه دهند.  

شکل 14

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت انحصارا در اختیار شرکت مهندسی معماری پرسیاه طرح پردازان می باشد.