پالوداریوم

انواع پالوداریوم و ویژگی های آن

   پالوداریوم یا آکواریوم نیمه آب موقعیتی بسیار زیبا و هیجان انگیز بین دنیای آبزیان و حیوانات خشکی می باشد. به عبارتی پالوداریوم ترکیبی از خشکی و آب بوده و در واقع مکانی است برای نگهداری گونه هایی که به آن ها علاقه مند هستید به گونه ای که این فضا هر دو اکوسیستم را در خود جای داده است. در پالوداریوم ها امکان زندگی ماهی های متنوع، گیاهان آبزی و غیر آبزی، دوزیستان، خزندگان و حتی حشرات در کنار یکدیگر و در یک اکوسیستم مینیاتوری زنده و زیبا وجود دارد.

تعریفی از پالوداریوم

در واقع پالوداریوم آکواریوم نیمه پری است که این امکان را می دهد تا ماهی‌ های متنوع، گیاهان آبزی و غیر آبزی، دوزیستان، خزندگان و حتی حشرات در یک اکوسیستم شبیه سازی شده در ابعاد کوچک تر زندگی کنند. در پالوداریوم فضا به دو قسمت خشکی و آب تقسیم می شود که امکان رشد گونه های مختلف چه ماهیان و آبزیان و چه جانوران و گیاهان خشکی و یا دوزیستان در آن وجود دارد. البته لازم به ذکر است که سازگاری گونه هایی که درپالوداریوم قرار می گیرند از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به گونه ای که جانداران بتوانند در کنار یکدیگر زندگی و رشد کرده و آسیبی به یکدیگر نرسانند.

تصویر 1

معنای کلمه پالوداریوم

خانواده بزرگ ویواریوم ها در زبان لاتین به معنای محل زندگی می باشد و آکواریوم ها و پالوداریوم ها نیز زیر مجموعه ی این خانواده هستند. تفاوت آکواریوم و پالوداریوم در این است که آکواریوم ها به موجودات آبزی، مانند انواع مختلف ماهی ها تعلق دارد ولی پالوداریوم به دلیل این که از ریشه ی کلمه ای لاتین به معنی آبگیر است، ترکیبی از آب و خشکی را شامل می شود که هم زیستگاه آبزیان و هم زیستگاه جانوران خشکی است. پالوداریوم مانند یک حیات وحش کوچک در محیط یک خانه یا محل کار می باشد زیرا نه تنها می توان ماهی ها و گیاهان آبزی را در آن جای داد، بلکه زیستگاه دوزیستان و گیاهان خشکی نیز هست و این موضوع سبب تبدیل شدن پالوداریوم به یک برکه ی طبیعی کوچک شده است.

تصویر 2

اکوسیستم پالوداریوم چگونه است؟

پالوداریوم مانند برشی است که به طور عمودی از طبیعت برکه گرفته شده است و جانوران آبزی و غیر آبزی را در خود جای داده است. علاوه بر این در پالوداریوم امکان نگهداری دو یا چند سیستم زیستی وجود دارد و می توان به راحتی ماهی ها، گیاهان آبزی و غیر آبزی و خزندگان از جمله لاک پشت و مارهای آبی را در آن نگهداری نمود. سیستم پالوداریوم در واقع مانند محفظه ای شیشه ای است که نمونه ای مینیاتوری از جنگل و برکه را نشان می دهد.

به دلیل ترکیب آب و خشکی در کنار هم می توان از پدیده های طبیعی مانند آبشار نیز در آکواریوم گیاهی استفاده نمود. بعلاوه برای افزودن به زیبایی و جذابیت آن می توان از دستگاه های مه ساز نیز استفاده کرد. در جهان، آکواریوم بسیار بیشتر از پالوداریوم شناخته شده است اما می توان برای افزودن آرامش به محیط زندگی شهری از این آکواریوم های گیاهی نیز استفاده نمود.

تصویر 3

قسمت های مختلف یک پالوداریوم

یک پالودریوم به دو قسمت تقسیم می شود:

در قسمت پایین آن که محیطی آبی است، مانند آکواریوم ماهی ها و جانوران آبزی نگهداری می شوند و در قسمت بالای پالوداریوم ساقه و برگ گیاهان و جاندارانی که هوازی هستند رشد می کنند. ممکن است که در قسمت پایین آکواریوم گیاهی گیاهان آبزی مانند خزه نیز رشد کنند البته ریشه و بخشی از ساقه ی گیاهان هوازی به طور طبیعی در آب قرار دارد.

تصویر  4

مزیت پالوداریوم نسبت به آکواریوم

برای راه اندازی یک پالوداریوم حرفه ای هزینه ی زیادی لازم است که شاید به مراتب بیش تر از هزینه راه اندازی یک آکواریوم آب شور باشد اما باید توجه داشت که مراقبت های بعد از راه اندازی پالوداریوم نسبت به آکواریوم آب شور بسیار کم تر است. البته با توجه به نوع سلیقه ی افراد و این که جایگاه مورد استفاده پالوداریوم کجا هست، می تواند با امکانات کم و غیر حرفه ای باشد که هزینه ی راه اندازی آن نیز نسبت به نوع حرفه ای آن بسیار کم تر است. همین طور لازم به ذکر است که قیمت ماهی‌ها و جانورانی که در پالوداریوم زندگی می کنند، نسبت به ماهی های آب شور  بسیار کم است و این نکته نیز از مزایای پالوداریوم نسبت به آکواریوم آب شور است.

طراحی متنوع پالوداریوم ها

شما می توانید از طرح های بسیار متنوعی برای داخل محیط پالوداریوم خود استفاده نمایید، همچنین می توانید هر از چند گاهی به سلیقه ی خودتان جای گیاهان مختلف را در آن تغییر بدهید در صورتی که این امکان در آکواریوم های آب شور به راحتی امکان پذیر نیست. علاوه بر این سرعت رشد گیاهان در این محیط و زیبایی و طراوت رنگ سبز باعث جذابیت بیشتر پالوداریوم خواهد شد.

تصویر 5

رنگ مناسب برای پالوداریوم

می توان از رنگ های متنوعی برای پالوداریوم متناسب با نوع دکوراسیون محیطی که در آن قرار می گیرد استفاده نمود. باید در نظر داشت که رنگ های گرم جذابیت و زیبایی پالوداریوم ها را دو چندان می کند و علاوه بر این انواع رنگ های سبز داخل محیط پالوداریوم سبب می شود تا حس طراوت و تازگی به بیننده منتقل شود. البته در نظر داشته باشید که باید به درستی از تجهیزاتی که در بازار موجود است استفاده کنید و اصول علمی را در انجام این هزینه در نظر داشته باشید.

تصویر 6

انواع گیاهان در پالوداریوم

در یک پالوداریوم می توان از گونه های بسیاری از گیاهان و جانوران استفاده نمود. گیاهان آبزی مانند کریپتون و گیاهانی مانند نخل مرداب که در مناطقی همچون کناره های مرداب ها زندگی می کنند، می توانند برای این منظور مناسب باشند.

اکثر گیاهان مناطق گرمسیر را می توان در پالوداریوم نگهداری کرد که این مسئله باعث می شود دارندگان پالوداریوم ها  در مسافرت ها و گردش های خود به جمع آوری گیاهان زیبا برای اکوسیستم خانگی خود بپردازند که این خود لذت بخش است. وقتی با یک دارنده ی پالوداریوم سفر کنید، شاهد اشتیاق او برای جمع آوری گیاهان زیبا و متفاوت خواهید بود.

تصویر 7

سیستم تصفیه پالوداریوم

در یک پالوداریوم، آب باید همواره تمیز و شفاف باشد و بوی ناخوشایندی نداشته باشد. بنابراین استفاده از یک سیستم تصفیه ی مناسب ضروری است. یکی از عوامل اصلی یک آکواریوم گیاهی، راکتور گاز کربنیک است. زیرا برای گیاهان آبزی که گاز co2 مصرف می کنند از میزان لازم آن برای آب می افزاید. می توان مکمل های مناسب گیاهان را نیز به محیط آکواریوم گیاهی خود اضافه کنید که البته از الزامات یک پالوداریوم سالم است.

تصویر 8

نکات ساختن پالوداریوم

در هنگام ساخت پالوداریوم لازم است به نکات زیر توجه شود:

  1. بدنه پالوداریوم باید از جنسی باشد که عایق بوده و رطوبت را در خود حفظ کرده و به محیط خارج سرایت ندهد.
  2. گیاهان مورد استفاده در پالوداریوم باید شرایط زیستی یکسانی داشته باشند.
  3. مخزن آبی که در پالوداریوم است باید متناسب با ابعاد آن باشد.
  4. در مخزن آب آکواریوم های گیاهی می توان از هر نوع موجودات آبزی و ماهی ها استفاده نمود به طوری که به گیاهان آسیبی نرسانند.
  5. خاک پالوداریوم نباید هیچ گونه آلودگی داشته باشد.
  6. نور پالوداریوم باید متناسب بوده و برای رشد گیاهان کافی باشد.
  7. دمای محیط پالوداریوم باید ثبات داشته و نوسان زیادی نداشته باشد.
  8. در آکواریوم های گیاهی باید از دستگاه تصفیه ی مخصوص استفاده گردد تا هم آب همیشه تمیز و شفاف بماند و هم بوی بدی از آن ساطع نگردد.

تصویر 9

قیمت پالوداریوم ها به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت پالوداریوم بر اساس عواملی نظیر ابعاد آکواریوم، نوع گیاهانی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد (مصنوعی یا طبیعی)، سیستمی که برای آبیاری نیاز است (دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک)، سیستم روشنایی آکواریوم، حجم و تجهیزات مخزن آب بعلاوه ی موجودات آبزی که در محیط پالوداریوم مورد استفاده قرار می گیرد، محاسبه می شود.

تصویر 10

انواع پالوداریوم ها

پیشرفت های بسیاری در زمینه انواع مختلف پالوداریوم ها صورت گرفته است که هر یک نکته ای را در بر دارد. در ابتدا باید به این نکته توجه نمود که آکواریوم مجموعه ای متشکل از لوازم و متعلقات آن مثل شیشه، فیلتر و … است و زیستگاه جانداران آبزی شامل گیاهان، ماهی ها و سایر موجودات مانند انواع میگو و حلزون می باشد و نکته ی مهم ایجاد یک اکوسیستم ترکیبی با تعادلی پایدار در این فضای بسته است. پالوداریوم از لحاظ امکانات و تجهیزاتی که دارند به دو دسته پالوداریوم با امکانات کم و پالوداریوم با امکانات حرفه ای تقسیم می شوند.

تصویر 11

تفاوت پالوداریوم با امکانات کم و امکانات حرفه ای

تفاوت دو نوع پالوداریوم با امکانات کم و حرفه ای به امکانات و تبع آن نوع گیاهانی که می توان در آن پرورش داد، بستگی دارد. در پالوداریوم با امکانات بالا از سیستم دی اکسید کربن پیوسته، نور شدید، بستر و کودهای مایع استفاده می شود که امکان نگهداری گیاهان متنوع تری در آن وجود دارد.

پالوداریوم با امکانات کم به اندازه نوع حرفه ای آن امکانات ندارند و علاوه بر آن هزینه ی کم تری دارند. اگر محیطی کوچک را برای پالوداریوم خود اختصاص داده اید، می توانید از نوع غیر حرفه ای و ساده تر آن استفاده کنید که هزینه ی راه اندازی زیادی برای شما نداشته باشد علاوه بر این که نوع گیاهان و جانداران داخل محیط پالوداریوم کاملاً بستگی به سلیقه و نظر شما دارد.

افرادی که پالوداریوم دارند در هنگام طبیعت گردی نیز ممکن است با گیاهانی روبرو شوند که می توانند به راحتی نمونه ای از آن را برای تکثیر به محیط پالوداریوم خود در خانه بیاورند و قسمت کوچکی از آن را در خانه یا در محل کار داشته باشند و پرورش دهند.

تصویر 12

نکاتی پیرامون نگهداری پالوداریوم یا آکواریوم نیمه پر

بسیاری از افرادی که برای طبیعت اهمیت زیادی قائل هستند و یا از گذران زمان در طبیعت لذت می برند، بدون شک از پالوداریوم ها و آکواریوم های گیاهی استقبال خواهند کرد. پالوداریوم ها اگر از نوع ساده و غیر حرفه ای آن باشد برای راه اندازی هزینه زیادی برای دوستداران آن نخواهد داشت. علاوه بر این موضوع گیاهان بسیار زیاد و متنوعی هستند که می توان در محیط پالوداریوم استفاده نمود به دلیل این که در این فضا هر دو محیط آبی و خشکی وجود دارد.

در این آکواریوم نیمه پر که بخشی از آن را آب تشکیل می دهد می توان از انواع و اقسام ماهی ها و آبزیانی که با شرایط پالوداریوم شما در تعادل هستند، استفاده نمود زیرا برخی از آبزیان در صورتی که متناسب با محیط آکواریوم گیاهی شما نباشند ممکن است به ساقه یا ریشه ی گیاهان موجود در آن لطمه بزند.

باید توجه داشت که خاک و دمای متناسب، نور کافی، آب شفاف و تمیز و در کل محیطی عاری از میکروب ها و بوی بد در محیط داخل پالوداریوم ها بسیار اهمیت دارد و محیط آن را اگر چه از نوع غیر حرفه ای باشد، بسیار با کیفیت و متفاوت می نماید. بهتر است که از تصفیه ی مناسب در داخل پالوداریوم ها استفاده نمود تا شرایط ایده آل و مناسبی برای آبزیان، گیاهان و جانوران داخل آن مهیا باشد.

بهتر است قبل از اقدام برای راه اندازی یک پالوداریوم درباره ی آن تحقیق کنید. از تجهیزات مناسب استفاده کنید و ابعاد آن را با توجه به محیطی که برای آن در نظر گرفته اید سفارش دهید. اگر می خواهید پالوداریوم شما از نور طبیعی برای رشد گیاهان آن برخوردار باشد بهتر است فضایی را انتخاب کنید که مقابل نور طبیعی روز باشد.

تصویر 13

چند نمونه از گیاهان مناسب آب شیرین و پالوداریوم

در این جا نمونه ای از چند گیاه مناسب با محیط پالوداریوم را بیان می کنیم:

  • گیاهان فرش: گیاهان فرش کوچک هستند و یک فرش جذاب سبز برای آکواریوم ارائه می کنند و زود رشد می کنند.
  • آب ویستریا ویستریائو آب: سریع رشد می کند، به سرعت در حال افزایش عمق است و زیبایی به پالوداریوم می دهند.
  • لیلی آبسس: یک نوع گیاه خارجی شبیه علف بوده و به سرعت در سراسر پالوداریوم گسترش می یابد. ممکن است که به گیاهان دیگر حمله کند که لازم است به صورت دوره ای قطع شود.
  • شمشیر آمازون : شمشیر آمازون گیاهی با برگ هایی شبیه به شمشیر است. این گیاه برای زمینه ی پشت پالوداریوم ایده آل است.
  • سرخدار آفریقایی: این گیاه برای پس زمینه یا پیش زمینه هر دو مناسب است. اما اغلب در پس زمینه استفاده می شود این گیاه در شرایط مختلف رشد می کند و برگ های سبز با سایه برگ دارد.

برای نگهداری این گیاهان در پالوداریوم بهتر است که دمای محیطی مناسب و با ثباتی در نظر گرفته شود تا شرایط برای رشد و نمو آن ها بهتر باشد.

تصویر 14

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت انحصارا در اختیار شرکت مهندسی معماری پرسیاه طرح پردازان می باشد.