طراحی و اجرای دکوراسیون باشگاه در سبک های متفاوت

دکوراسیون باشگاه

امروزه ورزش کردن یکی از اصول سلامتی می باشد، به همین دلیل افراد بسیاری به باشگاه ها مراجعه کرده و ساعاتی را به ورزش و تفریح می پردازند. طراحی دکوراسیون باشگاه نیز مورد اهمیت ورزشکاران و صاحبان باشگاه ها قرار گرفته است لذا توجه به فضای مناسب باشگاه و سالن های ورزشی در اولویت قرار دارد و طبیعتا هرچه دکوراسیون باشگاه بهتر باشد، ورزشکاران رضایت بیشتری از ورزش در این مکان خواهند داشت.

طراحی دکوراسیون باشگاه بدنسازی مدرن

یکی از مکان های ورزشی که به عنوان مکانی انرژیک شناخته می‌شود باشگاه های بدنسازی می باشند؛ زیرا در این باشگاه ها فعالیت بدنی صورت می گیرد که برای ایجاد انرژی درونی و به رغبت انداختن افراد برای تحرک و فعالیت نیاز به طراحی بی نظیر دکوراسیون باشگاه و همچنین پخش موزیک های خاص می باشد. استفاده از رنگ های مناسب و شاد از دیگر عواملی است که در دکوراسیون باشگاه بدنسازی باید به آن توجه کرد. با توجه به اینکه در باشگاه های بدنسازی، ورزش های مختلفی از جمله یوگا، پرورش اندام، پیلاتس و TRx انجام می شود، باید در نظر داشت که در طراحی دکوراسیون باشگاه های این چنینی نیز فضاهای زیادی را در نظر گرفت تا در صورت نیاز برای هر کدام از ورزش های فوق، مکانی مجزا و مناسب انتخاب شود.

تصویر 1

طراحی دکوراسیون باشگاه بدنسازی صنعتی

یکی از سبک های معماری و طراحی داخلی در دکوراسیون باشگاه، سبک صنعتی بوده که می توان گفت یکی از پرطرفدارترین سبک های معماری می باشد که در حال حاضر در طراحی دکوراسیون باشگاه ها بسیار استفاده می شود. امروزه دیده می شود که در بسیاری از فضا ها از جمله اداری، تجاری، مسکونی و همچنین فضاهای ورزشی مانند باشگاه ها از سبک صنعتی در طراحی آن استفاده می شود. در دکوراسیون باشگاه که از سبک صنعتی استفاده شده است متریال آجر به عنوان متریال اصلی در نظر گرفته می شود و در کنار آن از مواد دیگری مانند بتن نیز بهره برداری به عمل می آید. می توان گفت در این نوع سبک معماری از تاسیسات ساختمان، به عنوان یک عنصر دکوراتیو استفاده شده است. طراحی دکوراسیون باشگاه به سبک صنعتی می تواند از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه باشد.

تصویر 2

ساماندهی فضا در دکوراسیون باشگاه

همانطور که گفته شد توجه به دکوراسیون باشگاه در حال حاضر نکته قابل اهمیت و مهمی می باشد که از این جهت امروزه شرکت‌های زیادی در این زمینه وجود داشته که می توانید با کمک آنها برای باشگاه خود، دکوراسیون زیبایی طراحی کنید. توجه داشته باشید که معمولاً جنبه ورزشی در باشگاه ها از جنبه زیبایی آن اهمیت بیشتری دارد، از این رو باید بهترین بهره را از فضای در دسترس داشته باشید. دکوراسیون باشگاه ها و سالن های ورزشی باید به گونه ای باشد که تمامی مکان های آن مورد استفاده مفید قرار بگیرد و تا حد امکان، از ایجاد فضاهای پرت در باشگاه ها جلوگیری به عمل آید.

تصویر 3

اهمیت طراحی طبقات در دکوراسیون باشگاه

در طراحی دکوراسیون باشگاه علاوه بر توجه به زیبایی و مدرن بودن آن باید به رویکرد اقتصادی آن نیز توجه شود؛ همچنین در طراحی طبقات این فضا نیز باید ابتکار به خرج داد. به عنوان مثال اگر می خواهید باشگاهی دو طبقه راه اندازی کنید، بهتر است در طبقه همکف که سقف آن دارای ارتفاع بیشتری نسبت به کل فضا می باشد، مکان هایی چون پذیرش و رخت کن را تعبیه کنید؛ که این امر همچنین موجب دسترسی آسان ورزشکاران نیز می شود. در طبقه دوم می توانید فضا را اختصاص به محل قرارگیری وسایل ورزشی و بدنسازی دهید. یک ابتکار خلاقانه در بین طبقات باشگاه، می تواند استفاده از پله های رنگی باشد که این حرکت در عین سادگی حس پویایی و نشاط را در افراد زنده کرده و موجب زیبایی دکوراسیون باشگاه می شود.

تصویر 4

رنگ مناسب در دکوراسیون باشگاه

شاید شما هم تاکنون رختکن های ورزشگاه هایی را دیده باشید که به رنگ صورتی رنگ آمیزی شده است و از این بابت تعجب کرده باشید؛ اما بدانید که مهمترین دلیل انتخاب این رنگ این است که رنگ صورتی از نظر روانشناسی موجب می شود انرژی در بین افراد به جریان بیفتد و ورزشکاران در طول ساعات ورزش بتوانند انرژی زیادی داشته باشند.. به طور کلی رنگ ها موجب می شوند که واکنش های جسمی و روانی در ورزشکاران ایجاد شود و این عامل بر کیفیت روحیه و انجام تمرینات ورزشی آنها بسیار تاثیر گذار است. توجه داشته باشید که اگر فضای باشگاه شما کوچک است بهتر است از رنگ‌های روشن مانند رنگ سفید و یا آبی در طراحی دکوراسیون باشگاه استفاده کنید، زیرا رنگهای تیره موجب می شود که فضای کوچک سالن بیش از پیش کوچک تر به نظر برسد همچنین استفاده از رنگهای تیره برای سالن هایی که نور طبیعی کافی ندارد کاملا غلط است زیرا موجب دلگیر تر شدن فضا می شود. همچنین در هنگام رنگ آمیزی سالن بدنسازی و اتاق وزنه زدن باید توجه کرد که بهترین رنگ برای این فضا رنگ آبی می باشد، زیرا طیف رنگی آبی موجب آرامش و ریلکس شدن بدن می شود. همچنین استفاده این رنگ در دکوراسیون باشگاه  موجب می شود بازدهی افراد افزایش یافته ورزشکاران بتوانند وزنه های سنگین تر را راحت تر بزنند.

تصویر 5

رنگ آمیزی سالن یوگا و ایروبیک

با توجه به تاثیر رنگ آمیزی در طراحی دکوراسیون باشگاه، باید دقت داشته باشید که برای هر سالن چه رنگی مناسب است.  یکی از سالن های موجود در باشگاه ها، سالن ایروبیک بوده و با توجه به اینکه تمرینات ایروبیک بر فعالیت قلب و عروق تاثیر دارد، می توان گفت رنگ پر حرارتی مانند قرمز می‌تواند گزینه مناسبی برای رنگ آمیزی این سالن ها باشد. همچنین رنگ نارنجی موجب حس شور و سرزندگی در افراد می‌شود و استفاده از رنگ زرد در افزایش متابولیسم و تمرکز تاثیر گذار است. در سالنهای یوگا استفاده از رنگ های روشن مانند کرم قهوه ای، سبز ملایم، آبی اقیانوسی و سفید می توانند موجب حس آرامش و توانمندی در افراد شود. مبلمان پذیرش باشگاه ها را می توانید به هر رنگی که دوست دارید انتخاب کنید البته توجه داشته باشید که باید بین رنگ مبلمان و رنگ فضای باشگاه تطبیق وجود داشته باشد.

تصویر 6

اهمیت نورپردازی در طراحی دکوراسیون باشگاه

طراحی دکوراسیون باشگاه به نحو احسن می‌تواند در ایجاد انگیزه و تداوم در رشته ورزشی و همچنین نگه داشتن هیجان و انگیزه افراد موثر باشد. که در این بین نورپردازی درست در دکوراسیون باشگاه بسیار حائز اهمیت است. اگر فضای ورزشگاه به گونه‌ای باشد که بتوان با ایجاد پنجره های بزرگ از نور طبیعی بهره مند شد می توان گفت در طول روز نیاز به روشنایی نبوده و تقریبا تمام روشنایی باشگاه به صورت طبیعی تامین می شود. البته در همین سالن ها هم بعد از غروب آفتاب نیاز به روشنایی و نورپردازی حس می شود. نکته قابل توجه در نورپردازی دکوراسیون باشگاه، این است که باید نور سالن های ورزشی به صورت یکنواخت بوده که موجب آزار چشم ورزشکاران نشود. به طور معمول در نورپردازی باشگاه‌ها از سیستم روشنایی خطی توسط لامپ های مهتابی بزرگ استفاده می شود.

تصویر 7

کفپوش مناسب باشگاه ها

یکی از مهمترین موارد در دکوراسیون باشگاه، توجه به کفپوش مناسب می باشد، زیرا استفاده از کفپوش ایمن موجب حفظ سلامت ورزشکاران می‌شود. توجه داشته باشید که استفاده از کفپوش در فضا های ورزشی، باید طبق اصول و شرایط خاصی انجام گیرد؛، لذا سالن هایی که در آن تمرینات ایروبیک صورت می‌گیرد نیاز به کفپوشی دارد که فرد روی آن سر نخورد و همچنین سالن های مختص تمرینات یوگا نیز، نیاز به کفپوش های خاص و متفاوت خود را دارد. علاوه بر این موارد زیبایی و دوام کفپوش مناسب باشگاه ها از دیگر عواملی است که باید به آن توجه شود. انواع کفپوش باشگاه ها عبارتند از:

  • کفپوش لاستیکی: این نوع کفپوش از لاستیک و چسب های مخصوص ساخته شده به دلیل استحکام زیادی که دارد برای سالن های بدنسازی بسیار مناسب می باشد زیرا این کفپوش تحمل وزن وزنه های سنگین و دستگاه های بدنسازی را داشته و همچنین در مقابل آب و رطوبت مقاوم است.
  • کفپوش تاتامی: این نوع کفپوش به دلیل فوم نرمی که دارد در بیشتر رشته‌های ورزشی اعم از کاراته، جودو، تکواندو، کنگ فو و بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرد. کفپوش تاتامی قابلیت نصب آسان و مقاومت در برابر شستشو را دارد.
  • کفپوش رزمی: این نوع کفپوش به صورت تشک های تک نفره بوده که برای ورزش هایی مانند ایروبیک مورد استفاده قرار می گیرد.
  •  کفپوش سالن چند منظوره: این نوع کفپوش همانطور که از اسمش پیداست برای سالن های ورزشی چند منظوره که شامل سالن های بسکتبال، فوتسال و والیبال است مورد استفاده قرار می گیرد.

تصویر 8

آکوستیک در دکوراسیون باشگاه

تقریباً می‌توان گفت استفاده از امکانات آکوستیکی برای طراحی دکوراسیون باشگاه، از مهمترین موارد می باشد زیرا همانطور که می دانید فضای باشگاه ها به گونه ای بوده که مساحت زیاد و سقف بلند داشته که این عامل موجب تقویت صدا می شود؛ علاوه بر این مورد معمولا در باشگاه ها آلودگی صوتی زیادی وجود دارد که در بسیاری از موارد موجب آزار و اذیت همسایگان و شکایت آنها می شود. برای حل این مشکل بهترین راه حل استفاده از عایق های صدا و امکانات آکوستیکی است. البته توجه داشته باشید که فضا ها باید طبق استانداردهای آکوستیک طراحی شود، زیرا در غیر این صورت آلودگی صوتی نه تنها کم نخواهد شد بلکه آزار دهنده تر هم می شود؛ به صورتی که صدا از روی دیوارهای سالن به محیط برگشت داده شده و موجب آلودگی صوتی بیشتر در فضای باشگاه و ایجاد مزاحمت برای ورزشکاران خواهد شد.

تصویر 9

استفاده از آینه در باشگاه های بدنسازی

یکی از موارد مهم در باشگاه های بدنسازی استفاده از آینه های قدی بلند می باشد که ورزشکاران در موقع تمرین معمولاً روبروی آینه ها قرار گرفته تا بتواند انگیزه بیشتری برای انجام تمرینات به دست آورند و همچنین بتوانند تمرکز خود را روی حرکاتی که انجام می دهند معطوف کنند. معمولاً در بیشتر ورزشگاه های بدنسازی از آینه های سرتاسری برای راحتی بیشتر ورزشکاران استفاده می شود.

تصویر 10

جا گیری مناسب دستگاه های ورزشی

در دکوراسیون باشگاه باید دقت شود که جای دستگاههای ورزشی از قبل تعیین شده و به صورتی باشد که در مسیر رفت و آمد افراد قرار نگیرد. همچنین جا گذاری دستگاه باید به گونه‌ای باشد که نگاه افراد را در هنگام کار با دستگاه های مختلف به یکدیگر تلاقی نکند، که برای این منظور بهتر است هر دستگاه در روبه روی آینه قرار بگیرد. گذاشتن دستگاه ها رو به پنجره هایی که به بیرون باز می شود نیز می تواند گزینه مناسبی باشد در صورتی که منظره بیرون موجب نشود حواس ورزشکاران پرت شود. علاوه بر این موارد جا گذاری دستگاه های ورزشی باید به گونه‌ای باشد که موجب زیبایی دکوراسیون باشگاه نیز شود.

تصویر 11

در نظر گرفتن رختکن در دکوراسیون باشگاه

معمولا در باشگاه های ورزشی دیده می شود که به طراحی رختکن ها توجه زیادی نمی شود، در حالی که این فضا یکی از مهمترین فضاهای موجود در باشگاه ها و سالن های ورزشی به شمار می رود. توجه داشته باشید که در طراحی رختکن باید نورپردازی مناسبی در نظر گرفته شود و همچنین فضای کافی برای این منظور تعبیه شود. جایگذاری کمد های بزرگ و جادار می‌توانند موجب رضایت مندی بیشتر ورزشکاران شده، و همچنین استفاده از صندلی و نیمکت هایی برای استراحت در فضای رختکن می تواند از نکات کلیدی در چیدمان این فضا باشد.

تصویر 12

استفاده از دستگاه تصفیه هوا در باشگاه ها

علاوه بر اهمیت دادن به زیبایی دکوراسیون باشگاه، باید به کیفیت خدمات ارائه شده محیط نیز توجه کرد؛ که کیفیت هوای محیط یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر روحیه ورزشکاران می باشد. هوای پاک نه تنها از نظر بهداشتی بسیار اهمیت دارد، بلکه از نظر اقتصادی نیز برای باشگاه ها و سالن های ورزشی مهم می باشد، زیرا عدم استفاده از تهویه در باشگاه های ورزشی موجب نارضایتی ورزشکاران و در نتیجه ضرر صاحبان باشگاه ها می شود. استفاده از دستگاه تصفیه هوا موجب تصفیه بوی نامطبوع بدن افراد و مواد ضد عفونی کننده شده و همچنین با تصفیه ذرات قارچ و آلودگی های شیمیایی از تخریب دکور و ساختمان جلوگیری به عمل می آورد.

تصویر 13

دمای مناسب باشگاه بدنسازی

یکی دیگر از نکاتی که در باشگاه های بزرگ برای حفظ سطح آسایش و رضایت مشتریان انجام می گیرد، توجه به رطوبت و دمای مناسب باشگاه بدنسازی می باشد؛ زیرا طبق تحقیقات انجام شده نگه داشتن دمای ماهیچه ها در حد مناسب امری بسیار ضروری محسوب می شود. با توجه به این مورد بهتر است که سالن های بدنسازی دمای تقریبی ۲۱ درجه سانتیگراد داشته باشد. همچنین برای سالن های یوگا باید دمای نزدیک به ۲۷ درجه سانتیگراد در نظر گرفته شده و رطوبت نسبی ۴۰ تا ۶۰ درجه ثابت نگه داشته شود.

تصویر 14

نکات کلیدی در طراحی دکوراسیون باشگاه

با توجه به اینکه فضای باشگاه جهت به وجود آوردن شور و نشاط و همچنین تحرک و سلامت جسم راه اندازی می شود، باید در طراحی دکوراسیون باشگاه دقت زیادی به عمل آورد. خدمات صحیح کارکنان و کیفیت دستگاه ها می تواند در کنار رنگ آمیزی مناسب فضای باشگاه موجب رضایت ورزشکاران شود. توجه داشته باشید با وجود اینکه ورزشکارانی در سنین مختلف از باشگاه ها استفاده می کنند باید دکوراسیون باشگاه به گونه‌ای باشد که ورزشکاران و کاربران شور و شوقی بی نظیر در این فضا تجربه کنند. این امر را می‌توان جزو علت های اصلی پیشرفت باشگاه های بزرگ و سالن های ورزشی معروف دانست.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت انحصارا در اختیار شرکت مهندسی معماری پرسیاه طرح پردازان می باشد.