بیوگرافی: سید هادی میرمیران

سید هادی میرمیران، در ۲۳ اسفند سال ۱۳۲۳ خورشیدی در شهر قزوین چشم به جهان گشود. وی پس از اخذ مدرک دیپلم در شهر زادگاه خود، قزوین را به منظور تحصیل در رشته معماری دانشکده هنرهای زیبایی دانشگاه تهران ترک کرد. هادی میرمیران توانست به سبب استعداد شگرف خود، از همان نخستین ماه‌های حضور در دانشگاه، به عنوان دانشجویی نخبه مطرح شود. بدین ترتیب وی در سال ۱۳۴۳ خورشیدی، شروع به کار در دفتر فنی شرکت ملی فولاد ایران کرد و تا سال ۱۳۵۷ خورشیدی در همان دفتر به طراحی پرداخت.

نخستین نکته‌ای که از تمامی طرح‌های سید هادی میرمیران برداشت می‌شود، پیوند محکم آن با معماری سنتی است که گاه معماری ایرانی اسلامی (معماری ایرانی دوران اسلام) را هدف قرار می‌دهد و گاه حتی پا را فراتر گذاشته و گریزی به معماری باستانی ایرانی می‌زند. عنوان یکی از پرکارترین معماران مطرح ایرانی، طرح‌های بسیاری را در طول دوران حرفه‌ای خود ارائه داد که بسیاری از آن ها به مرحله اجرا رسیدند. با این حال طرح‌هایی نیز در بین سوابق کاری وی به چشم می‌خورند که هیچگاه از حد یک طرح ابتدایی فراتر نرفته‌اند.

آثار میرمیران

کتابخانه ملی ایران

موزه ملی آب ایران

فرهنگستان ایران میرمیران

 جموعه حرم مطهر حضرت معصومه (س)

طرح مجتمع مسکونی ایل گلی تبریز- ۱۹۹۳

طرح مجتمع مسکونی ایل گلی- تبریز

طرح شهر جدید بهارستان – ۱۹۹۳

مجموعه ورزشی رفسنجان

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ايران در فرانکفورت

3 اثر برگزیده

1- مجموعه ورزشی رفسنجان

این مجتمع در سال 1373 طراحی و در سال 1380 ساخته شد و شامل دو بخش اصلی استخرهای سرپوشیده و روباز و سالن های ورزشی است. زیربنای ساختمان حدود 3500 متر مربع و مساحت محوطه سازی حدود 3200 متر مربع می باشد.

 یکی از پرکارترین معماران معاصر ایران که توانست کارهای با ارزشی از خود بر جای بگذارد، سید هادی میرمیران است. مجتمع ورزشی رفسنجان یکی از آثار این معمار بزرگ است. مجموعه ورزشی رفسنجان که شکل کنونی خود را از کانسپت یخچال‌های سنتی ایرانی وامدار است، یکی از مهم‌ترین آثار سید هادی میرمیران در استان کرمان به شمار می‌رود. این مجتمع همانند ترکیب فضایی یخچال های سنتی از یک بخش غیر شفاف یعنی گنبد مخروطی شکل و یک بخش شفاف شامل یک دیوار بلند و یک سقف شیشه ای مورب گسترده بر روی استخر تشکیل شده است. سقف شیشه ای شیب دار تعبیری از سایه ی دیوار بلند یخچال که تجسم فضایی یافته است. این دو جلوه خارجی متضاد، درون را به هم متصل و با هم یکپارچه می سازند.  ورزشی رفسنجان سید هادی میرمیران که به سبب طراحی خاص خود بخشی از محیط پیرامون خود به نظر می‌رسد، توانست در سال ۱۳۸۰ خورشیدی جایزه بزرگ معمار آن سال را برای میرمیران به ارمغان آورد. در طراحی این بنا، گروه بندی و تفکیک روشن کارکردها، تنظیم دقیق مسیر حرکت مراجعان و کارکنان و در نهایت اثری هماهنگ با معماری و اقلیم منطقه کویری منتهی شده است.

2.سرکنسولگری جمهوری اسلامی ايران در فرانکفورت

بنای سر کنسولگری از يک ديوار بلند شيشه ای رويت می شود، اين نحوه حضور بنا انعکاس روح فرهنگ و معماری خيال انگيز ايران است.
موقعيت زمين، خيابان و پارک اين فکر را پيش آورد که فضای خيابان شمالی و پارک جنوبی را به عنوان دو فضای عمومی شهری به يکديگر متصل سازد و از درون بنای سرکنسولگری عبور نمايد اين فضا را گالری ايران ناميديم، که در آن رفت و آمد افراد زياد است. اين فضا سر کنسولگری را به دو بخش اصلی: يکی برای فعاليت های ساده روزمره و ديگری برای فعاليت های رسمی و ديپلماتيک سر کنسولگری تقسيم می کند. بنای سر کنسولگری از ورای یک دیوار بلند شیشه ای رویت می شود، این نحوه حضور بنا انعکاس روح فرهنگ و معماری خیال انگیز ایران است. در مجموع ساختمان سرکنسولگری سبک و شفاف، شکل گرفته از احجام آزاد و معلق سنگی و سطوح بزرگ شیشه ای است و فضایی رویایی و خیال انگیز را پدید می آورد و با طبیعت اطراف خود به خوبی یکی شده ضمن آنکه از بالاترین سطح فناوری در آن بهره گرفته شده است.

3.ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز – تهران

استفاده از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین این دیاگرام را می‌توان در آثار گذشته میرمیران هم مشاهده کرد، اما در چند پروژه متأخر نقش اساسی را در ساماندهی پروژه‌ها به عهده می‌گیرد. محوطه موردنظر برای احداث ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز، قطعه زمینی هست در نزدیکی میدان آرژانتین در شهر تهران با ابعاد تقریبی ۱۸*۵۴ (مساحت ۹۷۲) متر مربع. هدف از احداث ساختمان کانون وکلا، ایجاد مرکزی برای کار های وکلای دادگستری مرکز و بر همین اساس، دارای عملکردهای اداری، آموزشی، انتضامی، حرفه ای و جز آن هست. این بنا با استفاده از نماد ترازو به صورت دو حجم متعادل که در ۱ فضای شفاف معلق هستند، طراحی(طرح ریزی) گردیده و فضای  بین این دو حجم ۱ شکاف نور هست. خصوصیت اصلی این فضای بینابین ترکیب شدن با فضاهای عمومی و شهری است. مانند پروژه کانون وکلای دادگستری تهران(1374-1380) از جمله آثاری است که در آن از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین استفاده شده است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت انحصارا در اختیار شرکت مهندسی معماری پرسیاه طرح پردازان می باشد.