بیوگرافی: حسین امانت

حسین امانت متولد سال ۱۳۲۱ شمسى (۱۹۴۲ م)، معمار ایرانی مقیم کاناداست. وی دارای ملیت کانادایی- ایرانی و پیرو آئین بهایی بود. امانت از طرف پدر اهل کاشان و از طرف مادر نیمه همدانی – نیمه کاشانی، وی دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. این معمار سرشناس ایرانی، پروژه های معماری زیادی در کشورهای مختلف دنیا در کارنامه دارد و در حال حاضر، دفتر وی در کانادا و در شهر ونکوور واقع شده است.

پس از پروژه پیروزمندانه برج آزادی که تا پیش از انقلاب برج شهیاد نامیده می‌شد و دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف)، نظارت و سرپرستی ساخت موزه بزرگ پاسارگاد در نزدیکی آرامگاه کوروش کبیر به او واگذار شد. امانت هم چنین معمار و طراح شماری چند از مراکز صنایع دستی، مدرسه، کتابخانه و حتی یک شهرک تفریحاتی در ساحل دریای خزر بوده‌است. او بعدها با گسترش کار خویش بناهایی در بیرون از کشور را نیز طراحی نمود، از آن دست، بنای سفارت ایران در شهر پکن، پایتخت جمهوری خلق چین، که متمایزترین سفارتخانه ناحیه دیپلماتیک در پکن است.
هر روى، امانت به غير از سبك به كار رفته در ساختمان هاى كلاسيك يونانى خود، همواره اصول هندسه و معمارى سنتى ايران را در ساختمان هاى مدرن خود اجرا كرده است. پروژ ه ها و ساختمان هاى او در حال حاضر در سرتاسر جهان به چشم مى خورند. غير از پروژه هايى كه در بالا به آن ها اشاره شد، او پروژه هاى ديگرى را هم طراحى كرده كه تعدادى از مهم ترين آن ها عبارتند از: طراحى و ساخت عبادتگاهى در ساموآى غربى، طراحى چند كارخانه در داليان چين و ساخت چندين مجتمع آپارتمانى در سانتامونيكاى كاليفرنيا و بلوك شهرى با دو برج مسكونى در سن ديه گوى كاليفرنيا. امانت در تمام اين پروژه ها، مهارت ويژه اى در به كار بردن و تركيب درون مايه هاى فرهنگ هاى مختلف از خود نشان
داده است.

بناهای طراحی‌شده توسط حسین امانت

  • ساختمان مقر بیت العدل اعظم، از ساختمان‌های حول مقام اعلی، بارگاه باب در حیفا
  • ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری (مرکز صنایع‌دستی پیشین)، کامل شده در سال ۱۳۶۳
  • ساختمان ابن‌سینا در دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر پیشین) در سال ۱۳۵۴
  • دارالتبلیغ بین‌المللی از ساختمان‌های حول قوس مقام اعلی
  • محفظه آثار بهایی از ساختمان‌های حول قوس مقام اعلی
  • مشرق‌الاذکار در ساموآ
  • مرکز بهاییان در ویرجینیا آمریکا
  • مرکز بهاییان در تگزاس آمریکا
  • ساختمان سفارت ایران در پکن (کامل شده در سال ۱۳۶۲)
  • برج آزادی (شهیاد سابق)
  • ساختمان دانشکده ابن‌سینا دانشگاه صنعتی شریف

3 طرح برگزیده

1. برج آزادی

یکی از مهم ترین کارهای که توانست زود هنگام شهرت ملی و حتی جهانی او را تثبیت کند، می توان به یادمان میدان شهیاد (آزادی فعلی) اشاره کرد. طرح یادمان طی یک مسابقه در سال 1346 خورشیدی جهت یادبود 2500 سال شاهنشاهی ایران برگزار و طرح پیشنهادی حسین امانت 24 ساله در بین طرح های ارائه شده، به عنوان طرح برتر انتخاب شد. طرح دارای ایده ی بسیار نافذ و جذابی بود و از همین رو به عنوان نماد “ایران مدرن” در کشورهای خارجی در آمد. برخورد مدرن امانت با طرح در عین حال داشتن مفاهیم و هندسه سنتی معماری ایرانی عواملی بود که بر اقتدار ایده ی طرح تاکید می کرد.

میدان و بنای آزادی یکی از مهم ترین میدان های تهران است. این میدان مجموعه ای است از: ساختمان یادبود، فضای سبز وسط میدان، فضای سبز حاشیه میدان، مسیرهای عبور خودرو و عابر پیاده. میدان آزادی ابتدا به عنوان فضای تشریفاتی و به منظور استقبال از میهمانان عالی رتبه خارجی طراحی و ساخته شد. ولی به مرور زمان به عنوان نشانه ی شهر تهران در ذهن هر ایرانی و خارجی جای گرفت. برج آزادی تلفیقی از معماری دوران هخامنشی – ساسانی و اسلامی است که حسین امانت طراحی آن را طبق معماری ایرانی – اسلامی انجام داد و این بنا را که مساحت زیر بنای میدان آن حدود ۷۸ هزار مترمربع است را در سه طبقه ساخت و نمای این بنا را به صورت دروازه ای با ارتفاع حدود ۴۵ متر ساخت ” برج آزادی در ایران، نمونه‌ای از نمادها و نشانه‌های شهری است که معماری شاخص آن، تلفیق طاق‌های معماری پیش از اسلام و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ معماری است. در این طرح، معمار حتی به جزئیات اجرای بنا و نحوه چیدمان سنگ‌های نماد دقت وافری مبذول داشته تا در نهایت جز جز اجزا به کل واحدی بدل گردند. برج آزادی به صورت یک تندیس ساخته شده و به عنوان یک نماد شهری مورد توجه است.

2. دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف این مجموعه شامل كلاس‌های عمومی برای برگزاری كلاس‌های درس، آمفی تئاترها، یك كتابخانه، و چندین ساختمان برای رشته‌های مختلف است. هدف طراح در معماری این دانشگاه خلق فضایی سیال، جا دادن فضاهای مورد نیاز یك دانشگاه به اقتصادی‌ترین شكل ممكن، و در نهایت به چشم آمدن ساختمان‌های آن در كم‌ترین زمان ممكن است. 

3.ساختمان سازمان ميراث فرهنگی – تهران- ايران- 1363

یکی از شاخص های اصلی این مركز حفظ و ارتقای ميراث فرهنگی ايران و در آن فضاهايی برای برپايی كلاس‌های استادان در كنار شاگردان‌شان تعبيه شده و هم‌چنين هنرمندان و طراحان در آن به فعاليت‌های هنری می پردازند. در اين مركز، هنرمندان و متخصصان صنايع دستی در كنار هم به فعاليت می پردازند تا محصولات و آثار جديدی خلق كنند و به حفظ، احيا، و پيشرفت صنايع دستی و هنرهای زيبای سنتی ايرانی كمك ‌كنند. طراحی اين مجموعه برگرفته از سنت معماری پيش از اسلام، هم در روح طراحی و هم نظم هندسی، است و در عين حال در طراحی آن به طور كامل به كاركردهای معاصر و تکنولوژی ساخت و ساز توجه شده است. مجموعه ساختمان مرکزی میراث فرهنگی، مشتمل بر ساختمان اصلی، سالن اجتماعات و ساختمان چایخانه، با زیربنای ۱۴۰۰۰ متر مربع است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت انحصارا در اختیار شرکت مهندسی معماری پرسیاه طرح پردازان می باشد.